تحولات لبنان و فلسطین

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اینکه توافقنامه امنیتی بین ایران و پاکستان رزوهای اخیر توسط مجلس این کشور همسایه به تصویب و تأیید رسید، گفت: اینتوافقنامه می تواند مبنای خوبی برای تقویت همکاریهای دو کشورد رم بارزه با تروریسم باشد.

رایزنی‌ چند سطحی با اسلام‌آباد برای تقویت همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی/ مجلس پاکستان توافقنامه امنیتی با ایران را تصویب کرد

اسماعیل بقائی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص روند اجرای توافقنامه امنیتی ایران و پاکستان و رایزنی‌های دیپلماتیک با دولت این کشور در پی حوادث و حملات تروریستی اخیر در شرق کشور با بیان این‌که تروریسم در جنوب شرق هر سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان را آزار می‌دهد، گفت: ما و پاکستان سال‌ها است در زمینه مقابله با تروریسم همکاری می‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر تحولات این یک ماه را مرور کرده باشید می‌دانید خیلی از اقدامات تروریستی آنسوی مرز علیه اتباع و نیروهای پاکستان نیز اتفاق افتاد، افزود: آنچه اهمیت دارد این است که هم ما و هم پاکستان نسبت به لزوم تقویت همکاری‌ها در زمینه مقابله با این پدیده شوم آگاه هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تصویب موافقتانه امنیتی بین ایران و پاکستان در مجلس ملی این کشور در روزهای اخیر خبر داد و خاطرنشان کرد: این موافقتنامه مبنای خوبی است برای تقویت، تنظیم و افزایش همکاری های ما در مبارزه با تروریسم و رایزنی‌های ما در چند سطح با دولت اسلام آباد در مورد امنیت مرزها و حوادث تروریستی از جمله حوادث اخیر ادامه دارد و معتقدیم این مبارزه وظیفه و تعهد هر دو کشور است.

حضور مقامات آمریکا در منطقه همواره پیش درآمد تشدید جنگ بوده

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع ایران در مورد پیشنهاد اتش بس در غزه پس از عملیات هوایی رزیم صویونیستی علیه ایران با یادآوری اینکه آتش بس واژه درست و دقیقی در مرود این وضعیت نیست و باید از واژه توقف نسل کشی و جنایت جنگی در غزه و لبنان توسط رژیم صویونیستی استفاده شود، گفت: این مهم هدفی است که از ابتدا به دنبال آن بودیم. حضور طرف مقابل در منطقه عملاً پیش درآمدی برای تشدید جنایات و تنش بوده است.

نقش مهم سفرهای عراقچی در آمادگی برای دفع حمله اسرائیل

وی در مورد سفرهای وزیرخارجه به منطقه برای اثر گذاری دیپلماسی بر میدان، گفت: دیپلماسی و میدان تکمیل کننده یکدیگر هستند. از واکنش‌هایی که نسبت به محکومیت این تجاوز توسط کشورهای منطقه می‌توان این موضوع را فهمید. کشورهای منطقه به این جمع بندی رسیده‌اند که جلوگیری از گسترش جنگ وظیفه همه است. رویکرد دیپلماتیک‌می تواند ابزاری برای گسترش جنگ باشد که در این زمینه توفیقات خوبی را به دست آورده‌ایم.

وی در مورد سخنان عراقچی مبنی بر اینکه طی روزهای اخیر نشانه‌هایی از حمله رژیم به دست آورده بودیم، گفت: یکی از محصولات رایزنی‌های دیپلماتیک در سه و چهار هفته گذشته رسیدن به این نتیجه است که کشورها باید اوضاع را رصد کنند و هر تحرکی را به سمع و نظر هم برسانند. ثانیاً نیروهای مسلح ما مشغول رصد دائمی هستند.

هیچ نفوذی به حریم هوایی کشور رخ نداد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد پیام‌های مقامات غربی پس از حمله رژیم به ایران گفت: در حوزه دیپلماسی طبیعی است و پیام‌ها در حال رد و بدل است. ایران در برابر تجاوزات رژیم خضوع نخواهد کرد. فارغ از صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شود در پاسخ خودمان جدی هستیم.

بقایی در مورد واکنش ایران به حمله رژیم و پاسخ بازدارنده به آن، افزود: موضع ایران در برابر سلاح‌های کشتار جمعی مشخص است. طبق فتوای عالی‌ترین مقام کشورمان و هم بر اساس ارزیابی‌های منطقی به هیچ عنوان قائل به نظامی شدن برنامه هسته‌ای نیستیم.

سخنگوی وزارت خارجه ورود و نفوذ جنگنده‌های نظامی روسیه به حریم هوایی کشورمان را رد کرد و در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا پاسخ ایران به این حمله نظامی است یا دیپلماتیک، تصریح کرد: ما از همه ابزارهای دسترس برای پاسخ دادند قاطع به تجاوز رژیم استفاده می‌کنیم و قاعدتاً نوع پاسخ ما با توجه به نوع حمله صورت می‌گیرد.

وی در مورد زمان امضای توافقنامه میان ایران و روسیه توسط روسای جمهور دو کشور که انتظار می رفت در سفر پزشکیان به کازان و در حاشیه نشست بریکس اتفاق بیفتد گفت: تاریخ دقیق مشخص نشده است و دو طرف در حال صحبت هستند.

اجماع کشورها در محکومیت حمله رژیم صهیونیستی به ایران

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای کشورمان درباره نتایج موج گسترده محکومیت‌ها توسط کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای تصریح کرد: این موج محکومیت‌ها نشان دهنده اجماع کشورهای منطقه است و نشان می‌دهد کشورهای منطقه به این جمع بندی رسیدند که مشکل و ریشه اصلی ناامنی در منطقه اشغالگری هشتاد ساله رژیم صهیونیستی است؛ آنها نگران گسترش تنش و جنگ در منطقه هستند و مخاطب این وضعیت نیز حامیان رژیم صهیونیستی هستند که مانع از هرگونه اقدام از سوی سازمان‌های بین المللی و شورای امنیت علیه جنایات رژیم صهیونیستی شده‌اند.

تعهد عراق به پیگیری سواستفاده از فضای کشورش توسط اسرائیل 

بقائی در واکنش به اینکه گفته شده که رژیم صهیونیستی از طریق حریم هوایی عراق به ایران حمله کرده و آیا ایران در این ارتباط با مقامات عراق رایزنی و گفت‌وگو کرده و اعتراضی در این زمینه داشته است، گفت: ما در رایزنی‌های ۲ هفته اخیر در منطقه از همه کشورهای منطقه این اطمینان مهم را دریافت کردیم که خاک و فضای هوایی کشورشان را برای اقدام ایذایی در اختیار هیچ طرفی قرار نمی‌دهند و این یک وظیفه حقوقی و بین‌المللی برای کشورهاست. 

وی با بیان اینکه ما هم این موضوع را در رسانه ها شنیدیم، به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه اشاره کرد و گفت: دیدگاه‌ها و نظرات خود را به دولت عراق اعلام کردیم و انتظار داریم که دوستانمان در عراق واکنش لازم را از جمله از طریق ثبت شکایت در سازمان ملل انجام دهند و اجازه ندهند که این‌گونه اتفاق‌ها تکرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: باید به این موضوع نیز توجه داشت که رژیم صهیونیستی در انجام جنایت‌های خود هیچ حد و مرزی را رعایت نمی‌کند و بارها حریم هوایی کشورها را برای تجاوز علیه کشوری دیگر نقض کرده است.

دلیل جری شدن رژیم صهیونیستی حمایت‌ بی حد و مرز آمریکا است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: رویکرد آمریکا همیشه مشخص بوده و دلیل عمده جری شدن رژیم صهیونیستی حمایت های بی حد و مرز آمریکا است و دولتمردان آمریکایی باید با توقف حمایت‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و سیاسی از رژیم صهیونیستی، این رژیم را متوقف کنند.

وی با اشاره به ابنکه ما درخواست تحریم تسلیحاتی رژیم صهیونیستی را ارائه کردیم و امیدواریم همه کشورها به این کارزار بپیوندد تا این رژیم نتواند از تسلیحات اهدایی از سوی کشورهای غربی در غزه و لبنان استفاده کند، گفت:  معتقدیم که دلیل و ریشه هرآنچه که در یکسال اخیر در دریای سرخ و در دیگر تحولات منطقه اتفاق افتاد به نشانه حمایت از مردم غزه، نتیجه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است که در حال استمرار نیز هست. توقف جنایات در غزه و لبنان می‌تواند به خیلی از تنش های موجود پایان داد و باید اتفاق بیافتد.

تفسیر نامناسب دشمن  از خویشتنداری ایران 

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: برکیس ظرفیت‌های زیادی ایجاد کرده و مصوبات طولانی را در زمینه‌های مختلف داشته است. بریکس در مرحله تکامل خودش است و شرکایی دارد که در حال افزایش است و هر کدام از آنها توانمدی‌ها و ظرفیت‌های جدیدی را به این ائتلاف اضافه می‌کنند و ما نیز از این ظرفیت حداکثر استفاده را خواهیم داشت. در خصوص اف ای تی اف نیز وزارت خارجه گزارشات خودش را ارائه داده و به همراه دیگر دستگاه‌های ذی صلاح در حال پیگیری موضوع است. 

وی گفت: رژیم صهیونیستی باید تجاوزی خود را متوقف کند و ما هم در برهه‌هایی خویشتنداری کردیم برای خیر مهم‌تر، صلح و ثبات منطقه، اما متاسفانه تفسیر نامناسبی از خویشتنداری ایران در مراحل قبلی شد. حامیان رژیم صهیونیستی باید آنها را متوقف کنند.

بقایی تصریح کرد: در خصوص بریکس باید گفت کشورهایی عضو کشورهایی هستند که مواضع مستقل‌تری را در رابطه با تحولات جهانی دنبال می‌کنند. ائتلاف بریکس در حوزه‌های مختلف ورود دارد و هدفش نیز ارتقای صلح، ثبات و امنیت در عرصه جهانی است. این همان وظیفه سازمان ملل است که تحت تاثیر برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا ناتوان از انجام وظیفه خود بوده است. ما رابطه خود را با کشورهای اروپایی به جز یکی دو کشوری که با آنها مشکل داریم ادامه می‌دهیم.

برگزاری جلسه شورای امنیت بنا به درخواست دوستان ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بعدازظهر امروز دوشنبه جلسه شورای امنیت بنا به درخواست دوستان ما الجزایر، روسیه و چین برگزار خواهد شد و جلسه مهمی نیز خواهد بود و انتظار می‌رود این شورا بر اساس فصل هفتم عمل کند. شورای امنیت باید موضع قاطع و محکمی داشته باشد. در خصوص سایر پیگیری‌ها نیز دستگاه دیپلماسی تمام ابزارها و ظرفیت‌ها را بررسی و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

ایران امنیتش را از کسی نمی‌خرد

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگزی که گفت روسیه ایران را در جنگ اوکراین و مسال خودش درگیر کرده اما در حمله اسرائیل ایران را تنها گذاشت، گفت: یکی از افتخارات ایران که محصول خون هزاران شهید و پایمردی ایران است متکی بودن به قدرت خود است. ایران ۴۵ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته است ولی ما افتخار می‌کنیم که برای امنیت خودمان متکی به توان خودمان هستیم متکی به نیروهای مسلح شجاع خودمان هستیم . 

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما امنیت خودمان را از هیچ جایی خریداری نمی‌کنیم و آنچه که ما، امنیت و مردممان را بیمه می‌کند اتکا به توانمندی‌های خودمان است.

وی درباره موحتوای رایزنی تلفنی شب گذشته وزیران امور خارجه ایران و انگلیس و این‌که آیا انگلیس در جریان این گفت‌وگوی تلفنی از ایران خواسته که به تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ ندهد، گفت: انتظار ما این است که هر کسی که کمترین دغدغه برای صلح و امنیت دارد مخاطب خود را طرفی قرار دهد که بانی این وضعیت است . بانی این وضعیت رژیم صهیونیستی است و طرفداران این رژیم باید، این رژیم را وادار به توقف جنایت‌های خود کنند.

بریکس در مرحله تکامل است

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با موضوع بریکس و اینکه با توجه به اینکه ایران هنوز در لیست سیاه fatf قرار گرفته است،چگونه می‌تواند از ظرفیت‌های بریکس در حوزه مسائل اقتصادی استفاده کند، گفت : بریکس ظرفیت‌های زیادی را ایجاد کرده است و حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد و در واقع در مرحله تکامل خود قرار دارد.

وزارت خارجه گزارش خود در موردFATF  را به نهادهای ذیریط داده

او همچنین گفت: در ارتباط با موضوع FATF وزارت خارجه به عنوان یکی از مدخل‌های ذی‌ربط گزارش خود را ارائه کرده است و با نهادهای ذی‌ربط وصاحب نقش در این زمینه از جمله وزارت اقتصاد موضوع را  دنبال می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.