تحولات لبنان و فلسطین

مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، به‌عنوان مرکزی الهام‌بخش و الگوساز در عرصه تربیت دینی، باهدف ارتقای معرفت و تعالی معنوی نوجوانان و جوانان، در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد.

 توانمندسازی نوجوانان و جوانان کشور با تشکیل «شبکه جوانان رضوی»

مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، به‌عنوان مرکزی الهام‌بخش و الگوساز در عرصه تربیت دینی، باهدف ارتقای معرفت و تعالی معنوی نوجوانان و جوانان، در سال ۱۳۷۶ تاسیس شد. این موسسه طی سال‌های اخیر با برقراری تعامل مستمر و صمیمی با نوجوانان و جوانان و در راستای پاسخگویی به نیازهای فکری ایشان در سطح کشور و عرصه بین‌المللی فعالیت نموده است. معرفت‌افزایی، کسب حمایت‌های معنوی و تاییدات مقام معظم رهبری و طیف گسترده‌ای از مراجع، اساتید و علما، همراهی صدها نفر از مربیان تربیتی و استقبال هزاران نفر از نوجوانان و جوانان در سراسر کشور، از جمله دستاوردهای این مرکز است.

به مناسبت هفته نوجوان و به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های موسسه جوانان آستان قدس رضوی در حوزه ساماندهی و شبکه‌سازی جوانان و ایجاد شبکه جوانان رضوی، با مجتبی مختاری، مدیر عامل این موسسه گفت وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا به اهداف و برنامه‌های این مؤسسه اشاره کوتاهی داشته باشید.

یکی از مهم‌ترین اهداف مؤسسه جوانان طراحی و پیاده‌سازی گفتمان جدید تربیتی، مبتنی بر معارف ناب توحیدی در کشور است که بر اساس دو رویکرد بهره‌مندی از جاذبه‌های اصیل و حقیقی دین، به‌جای جاذبه‌های کاذب و استفاده از ظرفیت حکمت متعالیه برای رفع شبهات و چالش‌های امروزی انجام می‌شود و نتیجه آن تالیف بیش از ۵۰ عنوان کتاب با موضوع تبیین معارف کاربردی برای نوجوانان و جوانان است. از جمله  برنامه‌های آموزشی مؤسسه جوانان، تولید بیش از ۲۰ دوره آموزش معارف اسلامی به‌صورت مجازی و ضبط صدها ساعت محتوای آموزشی با حضور اساتید برتر کشوری است.
توجه ویژه به کنشگران تربیتی از جمله اساتید، مربیان مشاوران، مبلغان و فعالان فرهنگی، تربیتی و اجتماعی توانمندسازی آنها در قالب برگزاری دوره‌های حضوری و مجازی از دیگر رویکردهای اصلی مؤسسه جوانان است.

محورهای فعالیت این مؤسسه بر چه اساسی است؟

محورهای اصلی فعالیت ما شامل تالیف و توزیع کتب معارف اسلامی، تولید و برگزاری دوره‌های آموزش مجازی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های توانمندسازی (حضوری)، ایجاد شبکه مخاطبان و استمرار ارتباط با ایشان، برگزاری اردوهای تربیتی و تفریحی در اردوگاه‌های اختصاصی، میزبانی از اردوهای زیارتی دانشجویان، اجرای طرح‌های توانمندسازی ویژه کنشگران تربیتی (اساتید، مربیان و فعالان) و برگزاری برنامه‌های فراگیر فرهنگی و مذهبی در سطح کشور است.

به برخی از دستاوردهای مهم مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی نیز اشاره فرمایید.

از جمله دستاوردهای مهم مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی می‌توان به کسب تأییدات و حمایت‌های مقام معظم رهبری و همچنین ده‌ها نفر از مراجع، علمای دینی، اساتید و فعالان تربیتی درباره تولیدات و فعالیت‌های مؤسسه نام برد، همچنین انتخاب این مؤسسه به‌عنوان مرکز برتر در عرصه پاسخگویی به شبهات نسل نو توسط مدیریت حوزه علمیه کشور، طراحی و پیاده‌سازی الگوی جدید تربیتی مبتنی بر معارف ناب توحیدی، توسعه زیرساختی و ایجاد ۴ مجموعه چندمنظوره تربیتی، آموزشی و اردویی برای تعامل موثر با مخاطبان، تالیف بیش از ۵۰ عنوان کتاب و انتشار صدها هزار جلد از کتب معارفی و آموزشی دینی برای نوجوانان و جوانان، از دیگر دستاورد های این موسسه به شمار می رود. در مجموع می توان به تولید و ارائه بسته کاملی از محتوا های معارفی شامل دوره‌های مجازی، برنامه‌های حضوری و محتوای چند رسانه‌ای و...، سازماندهی «شبکه جوانان رضوی» با شبکه‌سازی صدها تشکل مردمی و هزاران نفر کنشگران تربیتی در سراسر کشور، تعامل مستمر، صمیمی و دوجانبه با ده ها هزار نفر از اقشار مختلف نوجوانان و جوانان با اجرای برنامه های متنوع و جریان‌سازی ملی و بین‌المللی با اجرای برنامه‌های فراگیر فرهنگی، اجتماعی و انقلابی در سراسر کشور و جهان اسلام اشاره کرد.

همان‌طور که گفتید، سازماندهی شبکه جوانان رضوی در کشور باهدف میدان‌داری نوجوانان و جوانان در اقدامات فراگیر فرهنگی یکی از دستاوردهای این مؤسسه است. در این زمینه توضیحاتی را ارائه فرمایید.

با سازماندهی و توانمندسازی جوانان سراسر کشور و کادرسازی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، توانسته‌ایم عملیات‌   فراگیر فرهنگی و تربیتی را توسط نوجوانان و جوانان امام رضایی سازماندهی و اجرا کنیم.
جوانان مهم‌ترین سرمایه کشور برای دستیابی به افق تمدن نوین اسلامی هستند و برگزاری موفق عملیات فراگیر فرهنگی با کمک این جوانان، مهر تأییدی بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های نسل نوجوان و جوانِ مؤمن و انقلابی است. از جمله این اقدامات برگزاری اعتکاف‌های سراسری، کاروان نوجوان برای زیارت اربعین، خدمت‌رسانی در دهه آخر صفر، جشن‌های دهه کرامت و... را می‌توان نام برد.  


ظرفیت‌ها و خدمات ارائه شده توسط این مؤسسه به‌ویژه برای قشر جوان چیست؟

از جمله ظرفیت‌ها و خدمات ما می‌توان به بسته معرفتی «برترین آرزو» که شامل انتشارات برترین آرزو با تولید و عرضه کتب معارفی، دوره‌های مجازی، محتوای چندرسانه‌ای و ... با محوریت آموزش معارف اسلامی است، اشاره کرد.
«سامانه جامع آموزشی - تعاملی عالم آل محمد (ص)» نیز در حوزه آموزش، ارتقا و استمرار ارتباط با مخاطبین به‌صورت اپلیکیشن و سایت راه‌اندازی شده است. این مؤسسه همچنین دارای ۴ مجتمع اردویی است از جمله اردوگاه فرهنگی تربیتی امام رضا(ع)، جهت برگزاری اردوهای تربیتی و تفریحی، مجتمع دانشجویی امام رضا(ع)، به عنوان مرکزی برای تعالی فکری جوانان و برگزاری اردوهای زیارتی دانشجویان، فضای اردویی اداری کوهسنگی، به منظور برگزاری اردو های فرهنگی تربیتی سراسر کشور و مجتمع فرهنگی رفاهی امام رضا(ع) برای میزبانی از رویدادهای خانوادگی به صورت مستمر و با ظرفیت حداکثری در حال خدمت رسانی هستند.  
همچنین ویژه نوجوانان دوره مجازی «بی نهایت» با موضوع آموزش معارف کاربردی و اصول عقاید اسلامی به همراه بیش از ۱۵ دوره تکمیلی استمراری اجرا می شود. توانمندسازی کنشگران تربیتی و تکمیل چرخه آموزشی نیز مورد توجه بوده است و به همین منظور دوره‌های حضوری و مجازی ویژه مربیان، اساتید، معلمان، والدین و فعالان فرهنگی و تربیتی را تدارک دیده ایم همچنین برگزاری برنامه های فراگیر فرهنگی در سطح کشور و بین الملل از جمله ظرفیت‌ها و خدمات این مؤسسه است.

به‌عنوان سؤال پایانی، دیدگاه شما درباره ظرفیت‌های نسل جدید کشورمان چیست؟

در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اعتماد و حمایت از نسل نو انقلاب اسلامی، ما نیز هدف‌محوری خود را ایجاد فرصت تعالی فکری و رشد اجتماعی برای نوجوانان و جوانان به‌عنوان رویش‌های مبارک انقلاب اسلامی بنا نهاده‌ایم و به لطف عنایات حضرت رضا (ع) و باتوجه‌به فطرت پاک و استعدادهای سرشار این نسل، تاکنون ثمرات و توفیقات بی‌نظیری از فعالیت‌های نوجوانان و جوانان امام رضایی حاصل شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.