حدود ۶۰ درصد از کارفرمایان مورد پرسش در این تحقیق گفتهاند تصمیم دارند در ادامه همکاری با این نسل نو ظهور تجدید نظر کرده و با اخراج کارمندان نسل زد، نیروهایی مسنتر جایگزین کنند. نتیجه این تحقیقات که تلاش کرده است فارغ از کلیشههای نسلی و برچسب زنی مرسوم، به مسائل کاری این نسل بپردازد در مجله کارآفرینی Inc منتشر شده و به ۳ مشکل عمده نسل ضد با محیط کار اشاره میکند.
تجربه والدین و بی انگیزگی نسل زد
اولین و پرتکرارترین انتقادی که به این نسل وارد میشود این است که نسل زد خواسته های زیادی دارد اما انگیزه "کار سخت" برای رسیدن به خواستههای خودش را ندارد، این انتقاد در جوامع مختلف و به شیوه های مختلف تکرار شده و به تایید کاربران بسیاری در شبکههای اجتماعی رسیده است اما معمولا کسی در صدد شرح دلایل آن برنمیآید. واقعیت این است که نسل زد شاهد رفتار بازار کار سنتی با کارمندان پرسابقه خود بوده است، بخش زیادی از کارمندانی که در بحران اقتصادی ۲۰۰۸ یا کرونا اخراج شده یا کاهش شدید دستمزد را تجربه کردند، فرزندانی از نسل زد در خانه داشتند و تجربه این ناملایمات اقتصادی از سمت والدین در بازار کار سنتی به بیانگیزگی و بیاعتمادی نسل زد را به این نوع از کار دامن زده است.
اخیرا گزارشی در Deloitte منتشر شده است که نشان میدهد نسل زد برای سازمانهایی که به محیط اطراف وکارمندان خود اهمیت میدهند، ارزش قائل است این در حالی است که تجربه زیسته این نسل یادآور خودخواهی سازمانها و کارفرمایان در برخورد با کارمندان خود بوده و این تناقض باعث شده این نسل برای ورود به این نوع از بازار کار بیاعتماد و بیانگیزه باشند. برخی البته این بیانگیزگی را به "خود مراقبتی" این نسل دربرابر زیاده خواهی برخی کارفرمایان و سازمانها تعبیر میکنند و میگویند نتایج بحرانهای اقتصادی در نسلهای قبلی زیر نگاه نسل زد اتفاق افتاده است و بستر اینترنت بذر ناامیدی از فعالیت در بازار کار سنتی را تا مدتهای زیادی زنده نگه داشته و همین امر باعث کاهش نشاط کاری در نسل فعلی کار شده است.
این نسل زبان متفاوتی برای ارتباط انتخاب کرده است
معضل دیگری که نسل زد در محیط کار با آن روبهرو شده، نحوه ارتباط گرفتن آنها در محیط کار است. جوانان این نسل به بومیان فضای دیجیتال معروف هستند و بخش زیادی از روابط خود را در بستر اینترنت شکل میدهند نه در دنیای واقعی! عمده روابط آنها شامل پیام هاییاست که در شبکههای اجتماعی برای یکدیگر ارسال میکنند و این مساله باعث ضعف آنها در برقراری ارتباط چهره به چهره در دنیای واقعی شده است. سال ۲۰۲۲ مقاله ای توسط Harvard Law School منتشر شد و توضیح داد علت موفقیت اولیه نسل زد برای ورود سریع و گسترده به بازار کار، راحتی این نسل در استفاده از ابزارهای دیجیتالی بود، در دوران همهگیری این ویژگی یک مزیت به حساب میآمد اما از سر گرفتن کار و جلسات کاری به شکل مرسوم در دنیای واقعی این نسل را به مرور با چالش ارتباطی روبهرو کرد. ارتباط نسل زد با همکاران بیشتربر محور پیامهای کوتاه در فضاهای مجازی صورت میگیرد و این مساله علاوه بر دامن زدن به سو تفاهمهایی که ناشی از درست نفهمیدن یک پیام است باعث شده ارتباطهای عمیق و برگزاری جلسات تیمی در محیط کار از اولویت این نسل خارج شود.
کار بیوقفه در فرهنگ این نسل مرده است
اگر انتظار دارید ساعتهای طولانی کاری، در دسترس بودن همیشگی یا وقف کار شدن را در نسل زد شاهد باشید احتمالا به نتیجه مطلوب نخواهید رسید. این نسل به گزاره ای به نام " فداکاری شغلی" که باعث موفقیت نسلهای قبل شده است اعتقاد چندانی ندارد و ترجیح میدهد بین کار و ابعاد دیگر زندگی نسبت مشخصی برقرار کند حتی اگر به قیمت بیکار شدن یا لطمه زدن به کیفیت کار باشد. برای نسل زد ترک محیط کار راحت تر از نسلهای قبل است و همین مساله تکیه کارفرما به کارمندانی از این نسل را پر خطر کرده است. گزارش دیگری در سال ۲۰۲۳ در Deloitte به همین ویژگی نسل زد اشاره کرده است، طبق این گزارش جوانان نسل زد سه فاکتور شغل، احساس و معنا را به یک اندازه مهم میدانند و این خواسته آنها همیشه از مسیرهای شغلی عبور نمی کند. جوانان نسل زد ساعتهای طولانی در دفتر نمیمانند، تلفن و ایمیل همیشه در دسترس ندارند و در محیطهای غیر کاری به پیشبرد اهداف سازمان فکر نمیکنند.
اگرچه این ویژگیها معمولا به چشم انتقاد مورد بررسی قرار میگیرد و در مواردی باعث بروز اختلاف جدی بین این نسل و کارمندانی از نسلهای قبلی میشود اما مقصر دانستن، سرزنش کردن هم مشکلی را حل نمیکند چرا که نسل زد در جهانی بزرگ شده است که امنیت و پیشرفت شغلی در گرو وعدههایی قرار گرفته است که لزوما صادق نبوده و تعادل زندگیها را بهم ریختهاند و همین مساله نگاه این نسل را بصورت گستردهای به محیط کار تغییر داده است.
منبع : Inc.com
ترجمه: لیلا شرفی _خبرنگار تحریریه جوان قدس
نظر شما