به گزارش قدس؛ حجتالاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، تولیت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) تهران، در دیدار با مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، نهاد تعلیم و تربیت را در فرهنگ اسلامی دارای جایگاهی والاتر توصیف کرد. وی با تأکید بر مسئولیت سنگین حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در برابر هجمههای دشمنان علیه نسل جوان، بیان کرد که این دو نهاد در خط مقدم تهاجم فرهنگی قرار دارند؛ تهاجمی که رهبر معظم انقلاب بیش از دو دهه پیش درباره آن هشدار دادهاند.
عضو پیشین مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر نقش معلمی بهعنوان شغل انبیاء گفت: روحانیت به عنوان وارثان انبیا باید در خط مقدم تعلیم و تربیت قرار گیرد. وی افزود: اگر این دو نهاد یعنی حوزه و آموزش و پرورش، با حمایت حاکمیت همکاری خود را گسترش دهند، نتایج مثبتی در یادگیری و تربیت جوانان به بار خواهد آمد. تولیت مدرسه علمیه آیت الله ایروانی(ره) در تهران همچنین بیان کرد که نوجوانان و جوانان به سرعت مطالب مفید را جذب میکنند و در شرایط کنونی، که هجمههای بیگانگان علیه فرهنگ ما افزایش یافته، ضرورت توجه به تعلیم و تربیت این نسل بیشتر از همیشه احساس میشود.
حجتالاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در مورد هجمههای فرهنگی و اعتقادی دشمنان علیه مکتب تشیع گفت: قدرت شیعه از استقلال سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی برخوردار است و به همین دلیل، حملات دشمن افزایش یافته است. وی به عملیات وعده صادق یک و دو اشاره کرد و افزود که دشمن نمیتواند شاهد این اقتدار و عزت باشد. این استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد که باید نسل جوان را نسبت به توانمندیهای خود آگاه کنیم.
او همچنین به خلاءهای فرهنگی و جنگ نرم دشمن اشاره کرد و گفت: دشمن برای گسترش مفاسد اخلاقی و شبهات اعتقادی برنامهریزی کرده است. در این شرایط، مسئولیت حوزههای علمیه و آموزش و پرورش سنگینتر میشود، زیرا این دو نهاد در خط مقدم جنگ فرهنگی قرار دارند و باید با همکاری و تعامل، به مقابله با تهدیدات دشمن بپردازند.
حجتالاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در ادامه تصریح کرد که تعامل و همکاری میان حوزههای علمیه و آموزش و پرورش باید فراتر از برگزاری جلسات، اعزام طلاب طرح امین و روشنا، و اقامه نماز جماعت در مدارس باشد. وی تأکید کرد که باید تفسیر قرآن کریم، بصیرتافزایی و هویتبخشی به دانشآموزان و فرهنگیان از طریق تبلیغ چهره به چهره و در متون درسی برنامهریزی شود.
ایشان همچنین پیشنهاد داد که بخشی از ساعات هفته در مدارس به پاسخگویی به شبهات اعتقادی دانشآموزان اختصاص یابد. مجتهد شبستری با اشاره به اینکه دین اسلام پایهگذار علم و دانش است، تأکید کرد که جمهوری اسلامی باید مظهر اسلام واقعی باشد و الگویی برای سایر کشورهای جهان به شمار آید.
در ابتدای این دیدار، حجتالاسلام والمسلمین دکتر حمید نیکزاد، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها، گزارشی از فعالیتهای طرح محراب (پیوند مدرسه و مسجد)، طرح حضور (بازدید دانشآموزان و فرهنگیان از مدارس حوزههای علمیه و دیدار با علما)، شورایهای همکاری در استانها، و طرحهای امین و روشنا ارائه کرد.
نظر شما