حسین حیدریان، کارشناس انرژی در رابطه با مسئله مربوط به تخصیص غیربهینه یارانه انرژی در ایران در گفت و گو با خبرنگار قدس اظهار کرد: دولت سالهاست که با چالشهای اقتصادی روبهرو بوده است که یکی از مهمترین آنها تخصیص ناکارآمد یارانههای انرژی است. بخش صنعت خوایی در ایران نمونه بارز یارانه های غیرضروری انرژی بوده است، به طوری که هزینه سوخت هواپیما به شدت تحت تاثیر پرداخت یارانه است و در عین حال ثروتمندان تنها کسانی هستند که از این خطوط هوایی استفاده میکنند و در نهایت نیز سالانه میلیاردها دلار دولت از سهم کل ملت به این سفرهای هوایی یارانه پرداخت می کند. دولت در بودجه ۱۴۰۴ اولین گام را برای اصلاح یارانه سوخت هواپیما برداشته است و برای آن اصلاحاتی در پیش گرفته است که به میزان ۱۰ همت این یارانه انرژی غیرضروری را اصلاح کند.
اصلاح یارانه سوخت هواپیما گامی در جهت ایجاد سیستم یارانه عادلانه تر و کارآمدتر
وی ادامه داد: یارانه فعلی سوخت هواپیما در ایران بسیار قابل توجه است و قیمت هر لیتر آن حدود ۳۰ هزار تومان است اما برای سفر هوایی تنها ۶۰۰ تومان دریافت می شود که به معنای یارانه حدود ۹۶ درصد است. این امر به طور نامتناسبی به نفع ثروتمندان است، زیرا آمارها نشان می دهد که تنها ۴ درصد ایرانی ها از هواپیما استفاده می کنند و بیشتر آنها از سه دهک بالای جامعه هستند. این بدان معناست که اکثریت مردمی که از این یارانه بهره نمیبرند، هزینه یارانه سفرهای هوایی به ثروتمندان را تقبل میکنند.
کارشناس انرژی افزود: حذف یارانه انرژی برای سفرهای هوایی کمترین تأثیر را بر شهروندان عادی خواهد داشت و عمدتاً ثروتمندانی را که از این یارانه استفاده می کنند هدف قرار می دهد. اصلاح یارانه سوخت هواپیما گامی در جهت ایجاد سیستم یارانه عادلانه تر و کارآمدتر در ایران است.
این کارشناس انرژی در رابطه با تغییرات یارانه سوخت هوایپما در بودجه ۱۴۰۴ گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۴ تصمیم گرفته است که قیمت سوخت هواپیما را از ۶۰۰ تومان به ۶۶۰۰ تومان افزایش دهد. این گام مهمی در جهت کاهش یارانه انرژی برای سفرهای هوایی است و به کاهش بار اقتصادی کمک خواهد کرد. دولت قصد دارد به تدریج یارانه انرژی برای سفرهای هوایی را حذف کند تا سیستم یارانه عادلانه تری ایجاد کند که کسانی را که واقعاً به آن نیاز دارند هدف قرار دهد.
یارانه سالانه در بخش یارانه اعطایی به سوخت هواپیما حدود یک میلیارد دلار است
حیدریان ادامه داد: یارانه سالانه در بخش یارانه اعطایی به سوخت هواپیما حدود یک میلیارد دلار است که با توجه به اینکه تنها ۴ درصد ایرانیان از هواپیما استفاده می کنند، رقم قابل توجهی است. دولت قصد دارد با افزایش قیمت سوخت هواپیما، این یارانه را کاهش دهد و وجوه را به سمت بخشهای مهمتر اقتصاد هدایت کند. این حرکت نه تنها به کاهش کسری بودجه کمک می کند، بلکه به ایجاد یک سیستم یارانه عادلانه کمک می کند که به نفع کسانی باشد که واقعاً به آن نیاز دارند.
وی گفت: اصلاح یارانه سوخت هواپیما در بودجه ۱۴۰۴ گامی مثبت در جهت ایجاد نظام یارانه ای کارآمدتر و عادلانه تر در ایران است. دولت با هدف قرار دادن ثروتمندانی که از این یارانه بهره می برند، کاهش بار اقتصادی و هدایت وجوه به سمت بخش های مهم تر را هدف قرار داده است. حذف تدریجی یارانه انرژی برای سفرهای هوایی به ایجاد یک سیستم یارانه پایدارتر و عادلانهتر کمک میکند که به نفع همه ایرانیان باشد.
نظر شما