از این رو به دلیل مشکلات احتمالی بعدی سالها تعطیل شده و از این رهگذر اعتبارات زیادی به هدر رفته و سرمایههای بیتالمال نیز حیف و میل میشوند.
از جمله این پروژهها میتوان به کمربندی غربی شهر مریوان اشاره کرد که هنوز یک ماه از اجرای آن نگذشته به دلایلی که اخطار محیط زیستی عنوان میشود با ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شده است.برای اجرای این طرح با هزار و ۴۰۰ متر طول و ۲۴ متر عرض، ۶۹۵ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و قرار بود در مدت ۱۸ ماه به بهرهبرداری برسد.
نیاز مبرم مریوان به اجرای این پروژه
فرماندار مریوان دلیل توقف اجرای پروژه کمربندی غربی این شهر را ممانعت اداره محیط زیست این شهرستان عنوان کرده و ادامه میدهد: اداره حفاظت از محیط زیست مریوان در نامهای به راهداری به عنوان مجری پروژه، اخطار داده از محدوده مشخص شده مربوط به تالاب زریبار عبور نکنند و همین سبب شده پیمانکار هم دست از کار بکشد.
اسماعیل احمدی تصریح میکند: اجازه نمیدهم از دغدغههای محیط زیستی مردم سوءاستفاده شود زیرا ما خود را حامی محیط زیست میدانیم و نمونه این تعهد، تلاشهایمان برای جلوگیری از ورود فاضلاب روستاهای اطراف به دریاچه زریبار و هدایت آب سد گاران به زریبار و اصلاح الگوی کشت اطراف دریاچه است.
وی در اهمیت اجرای این پروژه میافزاید: سالهاست عبور تانکرهای حامل سوخت مشهور به ارابههای مرگ، از مرکز شهر مریوان به تهدیدی جدی برای امنیت مردم تبدیل شده است و این تانکرها که از مرز بینالمللی باشماق عبور میکنند خطرات جبرانناپذیری برای جان شهروندان ایجاد کردهاند.
وی تصریح میکند: این شهرستان با موقعیت راهبردی خود و نقش حیاتی مرز باشماق در ترانزیت کشور نیازمند پروژههایی است که امنیت و آسایش مردم را تضمین کند.
احمدی با اشاره به اقدامهای اخیر برای شروع پروژه، اظهار میکند: با تلاشهای نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی رضایت مالکان زمینهای مسیر کمربندی جلب شد و سرانجام پروژه آغاز به کار کرد اما مخالفت غیرمنتظره اداره محیط زیست و خروج زودهنگام اداره راهداری، پیشرفت این پروژه را متوقف کرد.
فرماندار مریوان با بیان اینکه تصمیمهای غیرکارشناسی و شتابزده بار دیگر مردم مریوان را از تحقق یکی از مطالبات اساسی خود ناامید کرده است، خاطرنشان میکند: به مردم اطمینان میدهیم پروژه کمربندی غربی ادامه داشته و متوقف نخواهد شد و با تمام توان برای امنیت و آسایش شهروندان تلاش میشود و اجازه داده نمیشود موانع غیرمنطقی جلو پیشرفت این پروژه را بگیرد.
ادعای اداره محیط زیست
اظهارات فرماندار در حالی مطرح شده که رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان توقف پروژه کمربندی غربی توسط این اداره را شایعه دانسته و اظهار کرده است: ما فقط اخطاریه صادر کردهایم ولی دستور تعطیلی پروژه کمربندی غربی مریوان را نگرفتهایم و این قضیه شایعه است.
حبیبالله دبستانی ادامه میدهد: محیط زیست ارگانی نظارتی است و تعارفی با کسی ندارد و اگر لازم باشد رسماً از دادستانی دستور توقف پروژه را میگیریم ولی برای این طرح هیچ دستور توقفی ندادهایم و فقط اخطار دادهایم از محدوده معین و موافقت شده، به سمت تالاب زریبار تجاوز نکنند.
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ برای چهار مسیر پیشنهادی اجرای این پروژه موافقت شده و باید براساس توافق صورت گرفته کار انجام شود، میافزاید: مسیر اجرای پروژه را معرفی و موافقت کردهایم و اخطاریه قطعی دادهایم که به هیچ عنوان از مسیر مشخص شده تجاوز نکنند.
دبستانی البته خاطرنشان میکند: هر پروژهای ارزیابی محیط زیستی نداشته باشد، اداره محیط زیست با قدرت و بدون تعارف ورود خواهد کرد.
نامه اداره راهداری به استانداری
در مقابل اظهارات دبستانی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان مریوان اظهار میکند: این اداره اجرای پروژه کمربندی غربی مریوان را به شرط نبود معارض دولتی و خصوصی قبول کرد.
کمال ایزدی با بیان اینکه محیط زیست طبق نقشه و مدارک، موقعیت دریاچه زریبار را از لحاظ زیست محیطی مشخص و در کل محدوده تعیین شده نیوجرسی بتنی نصب کرده است، تصریح میکند: چندین مکاتبه با محیط زیست انجام دادهایم که این نیوجرسیها در مسیر پروژه کمربندی غربی است و باید ۲۰ تا ۳۰ متر به سمت تالاب زریبار جابهجا شود اما محیط زیست در نامهای اعلام کرد باید در مقابل مسئولیت زیست محیطی پروژه طبق قانون جوابگو باشیم و ما نیز نامه را به اداره کل راهداری کردستان اعلام کردیم.
وی ادامه میدهد: اداره کل راهداری نامهای به استانداری ارسال کرده که براساس آن، پروژه کمربندی غربی مریوان به علت مشکل معارض و مشکلات مربوط به محیط زیست متوقف شده و این مشکل باید حل شود. از این رو وقتی رسماً نامهای به ما داده میشود باید جوابگو باشیم و پروژه را ادامه ندهیم.
بر اساس گفته رئیس اداره حفاظت از محیط زیست مریوان، فقط اخطار جدی عدم تعدی از محدوده مشخص شده برای اجرای پروژه کمربندی غربی مریوان صادر شده و این به معنای توقف یا ممنوعیت در اجرای طرح نیست اما راهداری به عنوان مجری پروژه، آن را نوعی سنگاندازی و مانع برای ادامه پروژه تلقی و کار را تعطیل کرده است، ضمن اینکه فرماندار مریوان هم چنین نظری دارد.حالا باید دید پروژهای که برای مردم مریوان به لحاظ ترافیکی بسیار مهم است، آیا از همین ابتدای کار، تعطیل یا با رفع چالش میان محیط زیست و راهداری از سر گرفته میشود.
برچسب ها :
نظر شما