تحولات منطقه

همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) آیین امضای تفاهم‌نامه ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسرای حضرت رضا(ع) برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسرای حضرت رضا(ع)
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و برای نخستین بار در سطح کشور، آیین امضای تفاهم‌نامه ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسرای حضرت رضا(ع) میان مجموعه مدیریت مهمانسراها و آشپزخانه حضرت رضا(ع) و مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور برگزار شد.

به گزارش قدس، این مراسم صبح روز گذشته همزمان با بیستم جمادی‌الثانی، سالروز ولادت باسعادت حضرت زهرای مرضیه(س) و با حضور رضا خوراکیان مدیرعالی حرم مطهر رضوی، دکتر سید مهدی طالبیان مدیر مهمانسراها و آشپزخانه حضرت رضا(ع)، دکتر سید محمدعلی رضوی رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور و جمعی از مدیران و کارشناسان این دو مجموعه و برخی از میهمانان دعوت شده در محل سالن جلسات سردار شهید حسین همدانی معاونت خدمات زائرین حرم مطهر رضوی برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسرای حضرت رضا(ع)

اولویت اصلی، سالم بودن و کیفیت مطلوب غذاست

مدیرعالی حرم مطهر رضوی در این مراسم با اشاره به سابقه چند صد ساله پذیرایی و اطعام زائران در بارگاه مطهر امام هشتم(ع) گفت: با توجه به قداست و جایگاه والای بارگاه مطهر امام رضا(ع)، در طول تاریخ همواره بهترین پذیرایی در زمینه اطعام زائران و میهمانان این آستان مقدس در مجموعه مهمانسرای حضرت رضا(ع) انجام شده است.

رضا خوراکیان ادامه داد: از نظر شاخص‌ها و استانداردهای غذایی موجود، شاخص‌ها و معیارهای مناسب و خوبی همواره در زمینه تهیه و طبخ غذا در مجموعه مهمانسرای حرم مطهر رضوی رعایت شده است، اما معتقدیم برای هر اقدام خوب و مطلوبی، باز هم همچنان راه‌های تعالی و پیشرفت به سوی بهتر شدن وجود دارد.

وی تصریح کرد: هرچند ارزیابی‌های عمومی، حکایت از رضایتمندی بیش از ۸۵ درصدی عموم زائران و مخاطبان از کیفیت غذای مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا(ع) دارد، اما باید تلاش کنیم با اقدامات علمی و عملی لازم و مطابق با رعایت استانداردها و شاخص‌های علمی روز دنیا روز به روز بر این رضایتمندی افزوده شود.

خوراکیان در زمینه کیفیت و سالم بودن طبخ و تهیه غذای مهمانسرای حرم مطهر رضوی گفت: هرچند توجه به کیفیت مطلوب غذای مهمانسرای بارگاه مطهر امام هشتم(ع) به‌خاطر انتساب آن به تشکیلات حرم مطهر امام رضا(ع) مهم است، اما از آن مهم‌تر توجه به سلامت غذای تهیه شده در راستای حفظ سلامتی و تندرستی زائران و میهمانان بارگاه مقدس حضرت رضا(ع) است.

تلاش برای افزایش گستره و دامنه مخاطبان مهمانسرای حضرت رضا(ع)

مدیرعالی حرم مطهر رضوی در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجام شده توسط مجموعه مهمانسراهای حرم مطهر رضوی در دهه پایانی ماه صفر و سالروز شهادت امام رضا(ع) در سال جاری و در راستای افزایش گستره و دامنه استفاده‌کنندگان از غذای متبرک حرم مطهراشاره و خاطرنشان کرد: با اقدامات خوبی که انجام گرفت، علاوه بر پذیرایی از زائران و میهمانان بارگاه مطهر رضوی در سالروز شهادت امام رضا(ع) در سال ۱۴۰۳، حدود یک میلیون بسته غذای متبرک در آن روز در سطح حرم مطهر رضوی میان زائران توزیع شد که این کار با همت همه مدیران، کارکنان و خدمتگزاران بارگاه منور امام هشتم(ع) در مجموعه مهمانسرای حرم مطهر انجام پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه این افزایش دامنه و گستره، نیازمند توجه به روش‌ها و نمونه‌های جدید در زمینه طبخ، بسته‌بندی، نگهداری، انتقال، توزیع غذا و... است، گفت: نمونه قابل توجه در این زمینه، پذیرایی از حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر در وعده افطار در ماه مبارک رمضان سال جاری است. بیان این اقدامات از نظر آمار و ارقام شاید ساده به نظر برسد اما مجموع عملیات انجام شده در زمینه تهیه و طبخ مواد اولیه، بسته‌بندی، نگهداری، انتقال، توزیع، سرو غذا و... با توجه به تعداد انبوه زائران و مخاطبان، حکایت از تلاش‌های گسترده مجموعه خدمتگزاران زائران این آستان مبارک در مهمانسرای حرم مطهر دارد که به عشق خدمت به ساحت مقدس حضرت رضا(ع) انجام شده است.

امضای تفاهم‌نامه ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسرای حضرت رضا(ع)

قدردانی از ورود مجموعه‌های علمی و تخصصی در زمینه ارتقای کیفیت غذا

خوراکیان با تشکر از ورود مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور در زمینه ارتقای کیفیت مطلوب غذای مهمانسرای حضرت رضا(ع) گفت: در کنار مجموعه مهمانسرای حرم مطهر رضوی، همکاری یک مؤسسه تخصصی و علمی با غنای پژوهشی و دانشی، اتفاق مبارکی است که می‌تواند به ارتقای کیفیت غذا با رعایت شاخص‌ها و معیارهای علمی روز دنیا منجر شود.

وی به طبخ غذا به صورت متمرکز در مجموعه آشپزخانه حضرت رضا(ع) در مکانی خارج از بارگاه مطهر رضوی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این اقدام هرچند از نظر برخی مسائل، مشکلات و سختی‌هایی برای همکاران در مجموعه مدیریت مهمانسراهای حرم مطهر رضوی داشته است اما از نظر رعایت مسائل مهمی مانند شاخص‌های علمی و استانداردهای موجود، تمرکز در طبخ بهتر غذا، رعایت مسائل و موارد مرتبط با بحث پدافند غیرعامل و... تاکنون دارای ثمرات قابل توجهی بوده است.

وی متذکر شد: با همت و تلاش همه همکاران در مجموعه بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی و مدیریت مهمانسراهای حضرت رضا(ع) و با توجه به رعایت شاخص‌ها و معیارهای لازم در طبخ و توزیع غذا در بارگاه مطهر رضوی، تاکنون حدود ۶۷ درصد این شاخص‌ها رعایت شده که امیدواریم با همت جمعی و گروهی، این میزان تا پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۸۰ درصد افزایش یابد.

پیگیری برای ارائه بهترین غذا با توجه به قداست بارگاه مطهر رضوی

مدیر مهمانسراها و آشپزخانه حضرت رضا(ع) نیز در این مراسم گفت: یکی از قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین خدمات ارائه شده در راستای رفاه حال زائران بارگاه مطهر رضوی، خدمات مربوط به پذیرایی از زائران در مجموعه مهمانسرای حرم مطهر حضرت رضا(ع) در چند سده گذشته تاکنون است.

دکتر سید مهدی طالبیان افزود: سابقه طولانی و درخشان مهمانسرای حرم مطهر رضوی حکایت از اهتمام ویژه برای طبخ غذا و پذیرایی از میهمانان و زائران حرم مطهر امام هشتم(ع) به‌طور ویژه دارد و این خود سابقه درخشانی از این نظر به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: در راستای ارائه خدمات مطلوب در زمینه تهیه و طبخ غذا و پذیرایی از زائران در مهمانسراهای حرم مطهر امام هشتم(ع) و با حمایت‌های قائم مقام تولیت و مدیر عالی حرم مطهر رضوی، فرایندها و عملیات مختلف مربوط به تهیه و طبخ مواد اولیه، مراحل پخت، بسته‌بندی، نگهداری، انتقال، توزیع، سرو غذا و... توسط همکاران و کارشناسان مجموعه مدیریت مهمانسراها و آشپزخانه حرم مطهر رضوی به صورت فعال و اثربخش رصد، پایش و پیگیری می‌شود، اما برای اینکه نتیجه این تلاش‌ها برای رضایتمندی زائران بارگاه مطهر رضوی بهتر و بیشتر ظهور و بروز داشته باشد، مراحل ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسراهای حضرت رضا(ع) با همکاری مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور وابسته به وزارت علوم، پیگیری شد.

طالبیان تصریح کرد: با توجه به غنای علمی و سابقه درخشان فعالیت‌های پژوهشی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور در زمینه صنایع غذایی، به دنبال آن هستیم با همکاری این مؤسسه و رعایت شاخص‌ها، معیارها و اطلاعات علمی مربوط به مراحل مختلف از تهیه مواد اولیه تا طبخ مؤثر و استاندارد مواد غذایی، بهترین و کم‌نظیرترین غذا از نظر شاخص‌های کیفی مناسب و رعایت سلامت آن را در مجموعه مهمانسراهای حرم مطهر رضوی ارائه دهیم که این کار به‌جز با انجام روش‌های علمی و رعایت شاخص‌ها و معیارهای علمی روز دنیا میسر نخواهد بود.

توجه به فرایندهای تهیه مواد اولیه با کیفیت در آستان قدس رضوی

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور نیز در این مراسم گفت: توجه به غذا و کیفیت آن از جمله مسائل مهمی است که در آموزه‌های دینی و تعالیم قرآنی به آن اشاره شده است و هرچند غذا برآورده‌کننده نیازهای جسمانی بدن انسان است، اما توجه به معیارهای معنوی و دینی از نظر حلال و طیب بودن و... نیز بسیار مورد تأکید اسلام و تعالیم دینی است.

دکتر سید محمدعلی رضوی ادامه داد: تعامل و همکاری دو سویه میان این مؤسسه و مجموعه مهمانسراهای حرم مطهر رضوی برای ارتقای کیفیت غذای طبخ شده در این مهمانسرا، حاصل تعامل اجتماعی و علمی با نگرش خدمت به ساحت مقدس حرم مطهر رضوی و پیشبرد امور و کارهای مورد نظر براساس روش‌ها و معیارهای علمی و تحقیقاتی و ارزیابی‌های فنی است.

وی با اشاره به شعارتهیه غذای سالم اظهار کرد: هرچند تحقق این شعار، یک آرمان و آرزوی دیرینه است، اما امروزه دنیا و به‌ویژه جوامع اسلامی به سمت و سویی می‌رود تا با دستاوردها و روش‌های علمی پیشرفته و نتایج تحقیقات و یافته‌های علمی، روز به روز به این هدف نزدیک‌تر شود.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور با اشاره به تلاش‌ها و سابقه ۴۰ ساله این مؤسسه در انجام تحقیقات علمی در زمینه تهیه غذا و صنایع غذایی گفت: این مؤسسه با دارا بودن ۳۶ عضو هیئت علمی، ۶۰ نفر از دانشجویان مقطع دکترا، دارا بودن ۱۲ آزمایشگاه تخصصی مطابق با شاخص‌ها و معیارهای علمی و بین‌المللی روز دنیا و... با همه توان پای کار آمده تا با ایجاد پایگاه ارزیابی حسی و علمی، بتواند گام مؤثری در راستای رضایتمندی زائران بارگاه مطهر رضوی از غذای تهیه شده و خدمت به آنان با همکاری مجموعه حرم مطهر امام رضا(ع) بردارد.

وی یادآور شد: با توجه به ظرفیت‌ها و سابقه درخشان فعالیت‌های کشاورزی، غذایی، صنعتی، دامپروری، تولیدی و... در مجموعه‌های مختلف وابسته به آستان قدس رضوی، این ایده نیز وجود دارد این نهاد مقدس با سابقه فعالیت‌های درخشان گذشته، بتواند اقداماتی را برای تهیه مواد اولیه مناسب و مطلوب به منظور طبخ غذای با کیفیت به عمل آورد و این امر نیازمند رعایت همه الزامات و ویژگی‌های خاص خود و رعایت استانداردها و معیارهای علمی روز دنیاست. غذای تهیه شده نیز باید در شأن تشکیلات بارگاه مطهر رضوی باشد.

گفتنی است، در پایان این مراسم، تفاهم‌نامه ایجاد پایگاه ارزیابی حسی در مهمانسرای حرم حضرت رضا(ع) میان مجموعه مدیریت مهمانسراها و آشپزخانه حضرت رضا(ع) و مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی شرق کشور به امضای طرفین رسید.

براساس این تفاهم‌نامه، ارتقای شاخص‌های کیفی ارزیابی غذای زائران حضرت رضا(ع)، شناخت محرک‌های منجر به ایجاد پذیرش و مقبولیت غذا از سوی زائران، ارزیابی حسی و تخصصی غذا توسط افراد آموزش‌دیده و منتخبان مدیریت عالی حرم مطهر رضوی، توسعه روش‌های نوین ارزیابی حسی با هدف تعیین دقیق شاخص‌های کیفی غذای مهمانسرای حضرت رضا(ع) با توجه به معیارهای تخصصی و... از جمله اهداف مورد نظر در ایجاد این پایگاه برشمرده شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.