ترکیه از ۸ دی با حذف یارانه گازوئیل سبب شد قیمت هر لیتر سوخت دیزل برای رانندگان ایرانی بیش از ۶۰ هزار تومان تمام شود. پیشتر، این کامیونها هنگام ورود به ترکیه به اندازه حجم استاندارد باک خود از پرداخت مالیات معاف بودند.
ترکیه در پی فلج کردن شبکه ترانزیت ایران
در پاسخ به رویکرد خصمانه ترکیه، ایران در اقدامی متقابل از روز شنبه عرضه سوخت به کامیونهای این کشور را متوقف کرد. جالب آنکه طبق اخبار منتشر شده، دولت جمهوری آذربایجان هم با تقلید از ترکیه، از روز گذشته مانع از تردد کامیونهای ترانزیت ایرانی از گمرک پلدشت نخجوان شده و مرز را به روی آنها بسته است. احسان موحدیان کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به این مسئله در توییتی نوشت: ترکیه برای فلج کردن شبکه ترانزیت ایران، حتی قبل از اینکه بتواند جنوب ارمنستان را اشغال و ایران را به محاصره ژئوپلتیکی کشورهای ترک درآورد، خباثتهای خود را تشدید کرده است. ایران هم اجازه سوختگیری گازوئیل به کامیونهای ترکیه را در ایران نمیدهد که اقدام درستی است و باید برای ادب کردن ترکیه اقدامهای دیگری همچون قطع موقت صادرات گاز به این کشور و تعطیلی مؤسسه پان ترکیست یونس امره در دستور کار قرار بگیرد.
مانعتراشی در مسیر دسترسی ایران به اروپا
اما اقدام ترکیه در حذف یارانه گازوئیل آن هم تنها برای ناوگان جادهای ایران و نه کشورهای دیگر و مستثنا کردن ناوگان اتوبوسی از این اقدام (به دلیل منافعی که گردشگران ایرانی برای ترکیه دارند) نشاندهنده رویکرد خصمانه این همسایه در قبال کشورمان است.
دکتر رضا عابدی گناباد، کارشناس مسائل ترکیه، در گفتوگو با قدس، ضمن بیان این مسئله، اتفاقات اخیر را نشانهای از یک طرح هماهنگ میان آنکارا و باکو برای زیر فشار قرار دادن ایران دانست و گفت: همزمان با بازگشت ترامپ به کاخ سفید، آنکارا قصد دارد از این تغییرات بهویژه برای کاهش محورهای ترانزیتی جمهوری اسلامی در منطقه و وارد کردن فشار اقتصادی بیشتر به ایران استفاده کند. جالب است ترکیه این اقدام را تنها برای کامیونهای ایرانی اعمال کرده و اتوبوسهای مسافربری ما از این تغییرات معاف شدهاند!
عابدی یکی از مشکلات اساسی در برخورد با ترکیه و آذربایجان را وجود جریانات پانترکیسم در داخل ایران دانست و گفت: متأسفانه این جریان با نفوذ خود در لایههای تصمیمگیر، در حمایت از سیاستهای ترکیه و جمهوری آذربایجان اقداماتی در زمینههای سیاسی، اقتصادی و رسانهای انجام میدهد و حتی در بسیاری از مواقع مانع از واکنشهای جدی ایران به اقدامهای این کشورها میشود و این سبب شده طرف مقابل بدون هیچ نگرانی از واکنش جدی ایران، به اقدامهای خود ادامه دهد. وی برای نمونه، به برنامههای آینده ترکیه در برابر ایران گریزی زد و افزود: آنها در این محیط در سودای سلطه بر منطقه زنگزور در جنوب ارمنستان هستند تا دسترسی زمینی ایران به اروپا را محدود کنند.
از ماست که برماست؟
وی در انتها با بیان اینکه درحال حاضر ایران تنها ۲۰ رایزن بازرگانی در جهان دارد اما کشوری مانند ترکیه ۱۲ برابر ما رایزن اقتصادی دارد، بخشی از بروز چنین مشکلاتی را به خودمان مربوط دانست و تصریح کرد: اگر ایران بتواند زیرساختهای اقتصادی و تبلیغاتی خود را فعالتر کند و حمایتهای بیشتری از بخش خصوصی و صنایع خود داشته باشد، میتواند به موقع و بهطور مؤثرتری در برابر اقدامهای خصمانه ایستادگی کند. متأسفانه ایران هنوز از ظرفیتهای بخش خصوصی بهطور کافی استفاده نکرده، در حالی که ترکیه از بخش خصوصی خود برای تقویت روابط اقتصادی با ایران حمایت میکند.
۱۶ دی ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۱۰۳۹۸۲۷
چند روزی میشود که انتشار تصاویر و فیلمهایی از معطلی و صف کامیونهای ایرانی پشت مرز و در خاک ترکیه در فضای مجازی بازتاب داشته است.
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
نظر شما