به گزارش قدس آنلاین، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در سی و پنجمین جلسه شورای معاونان با تأکید بر ارائه راهکار و تدوین نقشه اجرایی برای بهبود وضعیت آزمونهای تیمز و پرلز، بیان کرد: ضرورت دارد معاونت های مربوط با تدوین راهکاری عملیاتی و اجرایی در راستای بهبود وضعیت ایران در این آزمونها گام مؤثری بردارند و ما نیازمند برنامه عملیاتی در کف مدارس هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر رویکرد کیفیت بخشی و رهنمودهای رئیس جمهور در این باره گفت: طرحی عملیاتی توسط دو معاون آموزش ابتدایی و متوسطه ارائه شد که مورد توجه قرار گرفت.
کاظمی ادامه داد: در این طرح عملیاتی، توانمندسازی معلمان و ارائه بسته آموزشی، استفاده از فناوری ها و روش های تدریس، تغییر چیدمان کلاس ارائه شد که در حال آماده سازی بخشنامه و دستور العمل اجرایی برای انجام آن هستیم.
کاظمی در ادامه این جلسه به رفع مشکل ۲۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: ۲۱۰ نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با چالش هیئت علمی تطبیقی و تمدید نشدن مأموریت مواجه بودند که با پیگیریهای انجام شده، رفع شد.
وی ادامه داد: ضرورت دارد موضوع بازنشستگی اعضای هیئت علمی دنبال شود تا از توانمندی ها و ظرفیت اساتید در سال آینده نیز استفاده شود.
وی در ادامه جلسه شورای معاونان با تأکید بر تشکیل هیئت اندیشه ورز اجرایی و علمی در بخشهای مختلف وزارت آموزش پرورش بر بکارگیری ظرفیتهای مختلف در این زمینه تأکید کرد و گفت: این اعضا باید در تصمیمگیری و تصمیم سازی نقش داشته باشند و به نوعی به شبکه ارتباطی این وزارتخانه با بدنه جامعه تبدیل شوند.
در ادامه مصطفی آذر کیش، معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش به تحلیل آزمونهای تیمز و پرلز و اقدامات در حال انجام برای رشد و بهبود وضعیت این آزمون ها اشاره کرد و گفت: با بررسی انجام شده به این نکته رسیدیم که میان منابع مالی و بهبود عملکرد دانش آموزان در آزمونها، رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین برای بهبود عملکرد دانش آموزان در رشته تجربی، اقداماتی از جمله تولید محتوای آموزشی، آزمون های هماهنگ، سلسله وبینار پژوهشی، هوش مصنوعی، وبینار کج فهمی در مفاهیم علوم تجربی و تغییر رویکرد طراحی سوالات در حال انجام است.
معاون آموزش متوسطه به اقدامات در حال انجام برای بهبود وضعیت در رشته ریاضی در این آزمونها اشاره کرد و گفت: آموزش الگوریتمی، اتاق فکر ریاضی متوسطه اول، ایجاد کانال آموزشی خشت اول در سامانه شاد و... از جمله اقدامات هستند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آذرکیش با ارائه پیشنهادات و انتظارات در این حوزه بیان کرد: شناسایی منشأ مشکلات دانش آموزان ایرانی در آزمونها، توانمند سازی معلمان، مساعدت بر اجرای طرح سنجش دستاوردهای دانش آموزان، تلفیق موضوعات درسی، اجرای طرح آموزشی به ویژه ریاضی و ... از جمله آنها محسوب میشود.
نظر شما