به گزارش قدس آنلاین، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگویی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی دریافت وجه از والدین برای فعالیتهای رایگان مثل آموزش شنا و یا دریافت شهریه اضافه در مدارس غیردولتی به بهانههای مختلف گفت: با تخلفات مدارس غیردولتی قطعا برخورد صورت میگیرد، زیرا در هر منطقه شورای نظارت هست و این شورا هر گزارش دریافتی را بررسی میکند و تا لغو امتیاز مدرسه و جریمه هم پیش میرود که مواردی را داشتیم و داریم. بنابراین این گونه نیست که برخورد صورت نگیرد، بلکه به گزارشی که اولیا تحویل میدهند، بستگی دارد.
وی ادامه داد: در مورد مدارس دولتی نیز ما همیشه اعلام کردهایم که پرداخت اجباری ممنوع است، اما گاه اولیای دانشآموزان با مدیران و مربیان مدرسه به توافقی میرسند، به طور مثال اردو یا کلاس فوق برنامهای برگزار میکنند تا کمکی به مدرسه برسانند. ما اینجا همیشه تأکید کردهایم که اجبار ممنوع است، اما مشارکت را ممنوع نمیدانیم. اگر اجباری در کار بود والدین میتوانند مراجعه و اعتراض کنند.
معتقد نیستیم که مافیا شکل گرفته است
فرهادی موضع خود را درباره شکلگیری مافیای امتحان نهایی پس از مصوبه تأثیر قطعی معدل اینگونه تشریح کرد: شورای عالی آموزش و پرورش هر مصوبهای داشته باشد، هیچ توجهی به هیچ مافیایی ندارد و فقط دنبال این است، کیفیت آموزش ارتقا یابد و عدالت آموزشی بیشتر محقق شود. ممکن است برداشتهایی صورت بگیرد. اما به طور کلی ما در تقابل با مافیاها هستیم و با مافیا کاری نداریم. ما در آموزش و پرورش کار خودمان را انجام میدهیم بهنحوی که ببینیم چه چیزی به نفع دانش آموز است.
سخنگوی آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا وجود مافیای امتحان نهایی را تأیید میکنید، گفت: اول این را مشخص کنیم که هدف اصلی از امتحان نهایی سنجش دقیقتر یادگیری دانشآموز بود و نیت پشت این هدف این بوده که کیفیت سنجش را بالا ببریم و آزمونها را واقعیتر و دقیقتر کنیم. متأسفانه ممکن است در کنار هر قانونگذاری تبعات جانبی هم ایجاد شود. اینها باید کنترلشده و در قالب تنظیمگری و نظارتهای قانونی صورت بگیرد. آموزشگاههای آزاد و مدارس غیردولتی هستند. مهم این است که اینها در زیستبوم و زمین وزارت آموزش و پرورش کنشگری کنند نه اینکه خدای ناکرده مافیایی شکل بگیرد.
وی افزود: ما معتقد نیستیم که مافیا شکل گرفته ولی معتقد هستیم که اثرات جانبی دارد و باید مواظب آن اثرات جانبی بود. در مورد کنکور هم عده زیادی میگویند مافیا هست و خیلیها هم اعتقاد دارند که نه اینطور نیست، نیاز مردم است. مردم بر اساس نیاز خود تلاش میکنند به فرزندانشان کمک کنند. ما باید تلاش کنیم که این نیاز شکل نگیرد.
فرهادی تأکید کرد: اگر ایرادی متوجه امتحانات نهایی است باید ببینیم آن ایراد چیست. نباید امتحان نهایی بهگونهای باشد که دانش آموز بتواند با دورهای که مثلا یک مجموعه مافیایی برای او برگزار میکند، مشکل خود را رفع کند. بلکه باید آموزش و سنجش یادگیری دانشآموز در طول تحصیل خوب باشد که این مساله پیش نیاید، اما واقعاً آموزشوپرورش نمیتواند در این زمینهها بهطور قطعی اظهار نظر کند، زیرا اظهار نظر قطعی به معنای تأیید وجود این مسائل است و در آنصورت باید دلیل داشته باشیم.
وی در مورد بروز تخلفات از سوی برخی معلمان و موکول کردن توضیحات بیشتر درباره درس به کلاسهای خصوصی خود که در نتیجه اهمیت امتحان نهایی بروز پیدا کرده نیز چنین گفت: همانطور که گفتید نام این موارد تخلف است و تخلف را نیز باید گزارش کرد. اگر دیده شود حتماً برخورد میکنیم.
رئیسجمهور دستور جمعآوری مدارس سنگی را دادهاند
فرهادی در مورد مدارس سنگی نیز اظهار کرد: رئیس جمهور در این زمینه دستور دادهاند بررسی دقیق صورت بگیرد و هر کجا نیاز به ساخت مدرسه بود، ساخته شود و کار ساخت نیز خیلی سریع صورت بگیرد و اینگونه مدارس جمعآوری شوند.
وی در ادامه توضیح داد: واقعیت این است که باید ببینیم مدرسه چند دانشآموز داشته و چقدر جمعیت در آنجا بوده است. ما الان بالای پنج هزار مدرسه داریم که زیر پنج نفر دانشآموز دارند و ۴۳۰ مدرسه داریم که یک نفر دانش آموز دارند. قطعاً برای یک نفر دانش آموز، مدرسهای نمیسازند که دفتر و آزمایشگاه داشته باشد. ممکن است مدرسهای کوچک از جنس کانکس آنجا باشد.
او افزود: مهم این است که یا آن دانش آموز را آنجا آموزش دهیم یا از طریق طرح روستا-مرکزی او را به جای دیگری ببریم که از تحصیل باز نماند، اما رئیس جمهور دستور دادند هر جا مدارسی شناسایی کردید که وجود آنها ضروری است، اما بنای مناسبی ندارند یا سنگی هستند حتما بازسازی شوند.
نظر شما