اگر مسیرتان به مرکز شهر تهران خورده باشد، حتما در طول روز با این صحنه مواجه شده اید که در یک چهارراه شلوغ یا میدان بزرگ، یک خودروی پلیس راهور توقف کرده که با فاصله کمی از آن یک وانت نیسان با کفیِ فلزی ایستاده و ماموران پلیس هر از چندگاهی یک موتور را توقیف میکنند.
موتورسیکلتها چند سالی میشود که به یکی از معضلات اصلی شهر تهران تبدیل شدهاند و این طرحهای پلیس هم گاه و بیگاه این وسیله نقلیه و راکبان آن را بیش از پیش در معرض توجه قرار میدهد. یکی از دلایل اصلی که سبب میشود ماموران راهنمایی و رانندگی دست به توقیف این وسایل نقلیه بزنند، همراه نداشتن مدرک معتبر است.
این امر غیرقابل انکار است که تعداد موتورسواران تهرانی که بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی با این وسیله میکنند، نزدیک به ۲ برابر افرادی است که گواهینامه دارند و پشت فرمان موتور مینشینند. وقتی از موتورسواران متخلف دلیل این اقدام (سوار شدن بدون داشتن گواهینامه) را می پرسیم بیشتر با پاسخهای یکسانی مواجه میشویم. پاسخهایی مانند اینکه گرفتن گواهینامه زمانبر است، سوالات آیین نامه بسیار دشوار است، یا هزینه دریافت این مدرک بالاست. این موارد حتی سبب میشود گروهی از این افراد به فکر دور زدن قانون بیفتند و در دام کلاهبردارانی قرار بگیرند که گواهینامه رانندگی جعل میکنند.
سرهنگ کرمی اسد در رابطه با سختیهای گرفتن گواهینامه موتورسیکلت گفت: اول باید ببینیم برای چه میخواهیم گواهینامه بگیریم، یعنی فرد صرفاً یک مدرک لازم دارد که همراهش باشد یا میخواهد مهارتی را به دست بیاورد؟ کسب مهارت مستلزم تمرین و آموزش است، متولی این تمرین و آموزش جایی به نام آموزشگاه رانندگی است که در سیستم ما تعریف شده است. تعدادی از متقاضیان ما هستند که به هر دلیلی مهارتها را پیش از آموزش ، کسب کرده اند اما برای دریافت گواهینامه، حتما باید از آموزشگاه رانندگی شروع کنند که اطلاعات هویتی آنها در سامانه قانونی ثبت شود.
گرفتن گواهینامه موتور کار سختی نیست
وی افزود: گرفتن گواهینامه اصلا کار سختی نیست. گواهینامه پایه دو و یک، ویژه رانندگان حرفهای است، برای کسی که بتواند یک اتوبوس با چهل مسافر را در شرایط سخت کنترل کند. پس افسر ممتحن، هیچ چشم پوشی نمیکند و همه مسائل مربوط به راننده را کنترل میکند و شاید هم سختگیرانه برخورد کند، اما در مورد رانندگان موتورسیکلت شرایط فرق دارد و متقاضیان در این حوزه بسیار زیاد هستند.
آماری که در سامانه داریم نشان می دهد، بالغ بر ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد میکنند که از این آمار، چیزی حدود ۵.۵ میلیون دارنده گواهینامه موتورسیکلت هستند، یعنی نزدیک به ۶.۵ میلیون نفر بدون داشتن گواهینامه رانندگی میکنند. علی رغم اینکه آموزشگاههای رانندگی در کشور را تفکیک کردیم و گسترش دادیم و در حال حاضر ۲۲۰ آموزشگاه صرفا برای آموزش موتورسیکلت راه اندازی شده است.
رئیس مرکز صدور گواهینامههای رانندگی در مورد این مسئله که به چه دلیل رانندگان دنبال اخذ مدرک گواهینامه نمی روند؟ توضیح داد: ما در بررسی این پرسش به چند موضوع رسیدیم، اولین مسئله هزینه بالای آموزش بود. یعنی یک متقاضی برای دریافت گواهینامه موتور سیکلت بین ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان باید هزینه کند. نکته دوم زمان بر بودن پروسه بود، یعنی از زمانی که این فرد به آموزشگاه مراجعه می کند تا زمانی که موفق به دریافت گواهینامه میشود، نزدیک به سه الی چهار ماه زمان میبرد. سومین مورد هم سخت بودن آزمونها است.
ما هر سه مشکل را حل کردیم، از ظرفیت خودمان استفاده کردیم و طرحی به عنوان طرح ویژه موتورسیکلت را در کشور اجرا کردیم که نزدیک به ۱.۵ سال است انجام میشود. تا پیش از این میانگین صدور گواهینامه در کشور به صورت سالانه ۱۲ هزار مورد بود اما در یک سال و چهار ماه اخیر حدود ۶۰۰ هزار نفر موفق شدند از این طرح جدید استفاده و گواهینامه موتورسیکلت دریافت کنند.
ارزانتر، سریعتر، آسانتر
وی درباره این طرح متفاوت پلیس راهور عنوان کرد: این طرح چند شرط دارد، اول اینکه ویژه کسانی است که موتورسیکلت دارند. فرض بر این است که این نفر از موتور استفاده میکند، موتور هم دارد ولی مجوز رانندگی ندارد. اگر فردی موتورسیکلت ندارد از روش قدیم اقدام کند، اما کسی که موتور به نام او هست و مهارت دارد، میتواند از این طرح استفاده کند.
البته اگر موتور به اسم یکی از اعضای خانواده هم باشد اشکالی ندارد و ما این را میپذیریم. ما یک سامانه برای این افراد طراحی کردیم که عنوان آن سامانه آموزشگاه موتورسیکلت ایرانی است. این سامانه گام به گام شما را راهنمایی میکند. ثبت نام انجام میشود، احراز هویت انجام میشود و پس از آن مشخصات موتور سیکلت ثبت میشود و پس از تایید اصالت موتور، پیام به متقاضی ارسال میشود. سپس نزدیکترین آموزشگاه به محل سکونت این افراد به آنها معرفی میشود.
این مقام انتظامی اضافه کرد: در گذشته آموزشگاههای کمی تمایل داشتند با این طرح کار کنند، اما در حال حاضر از ۲۲۰ آموزشگاه در سطح کشور، ۱۹۸ آموزشگاه با این طرح همکاری میکنند. پس از معرفی نزدیکترین آموزشگاه به محل سکونت متقاضی، به فکر کاهش هزینهها افتادیم و مبلغی که نزدیک به ۲ میلیون تومان بود را به ۸۰۰ هزار تومان رساندیم که شامل کل هزینهها است، یعنی مواردی مثل ثبت نام، معاینات پزشکی، پست، گواهینامه، دوره دولتی، آموزش و همه این موارد. پرداخت هزینه هم به صورت سیستمی است که در سکوهای پرداخت اینترنتی انجام میشود و امکان دریافت هزینههای اضافی وجود ندارد.
کرمی اسد گفت: افراد پس از پرداخت هزینه از طریق سیستم در همان آموزشگاه نوبت میگیرند، بعد از نوبت دادن سیستم، تاریخ مراجعه متقاضی اعلام میشود و هنگام مراجعه به آموزشگاه، یک پزشک و دو افسر آزمون در آنجا مستقر هستند.
پس از احراز هویت ابتدا پزشک از نظر سلامت جسمی و روحی روانی شخص را کنترل میکند، پس از ثبت این مرحله در سیستم، مدیر آموزشگاه وضعیت آموزشی فرد را آزمایش میکند و اگر فرد مهارت داشت گواهی آموزشی او تایید میشود و اگر نداشت مینویسد که فرد نیاز به آموزش دارد. پس از صدور گواهی آموزش، فرد آماده آزمون میشود و افسر آزمون نظری به صورت شفاهی از فرد سوال می پرسد.
در بقیه فرآیندها سن فرد برای این طرح باید بیش از سی سال باشد تا آزمون به صورت شفاهی انجام گیرد، اما در این طرح حتی اگر مدرک دکتری هم داشته باشید آزمون نظری است.
سرهنگ کرمی اسد عنوان کرد: پس از قبولی در این بخش، افسر آزمون عملی را انجام میدهد و اگر متقاضیان موفق شدند، ظرف یک روز گواهینامه موتورسیکلت صادر میشود.
بنابراین گمان نمیکنم خیلی منطقی باشد وقتی شرایط تا این حد آماده و مهیا است، افرادی با بهانهجویی، اخذ گواهینامه را پشت گوش بیندازند یا به سراغ جاعلان و کلاهبرداران اینترنتی بروند تا گواهینامه تقلبی بگیرند.
نظر شما