از طرفی هر چند مسئولان مدعی پیشرفت ۹۵ درصدی راهآهن اردبیل – میانه هستند ولی این پروژه در مسیر ۱۷۵ کیلومتری خود با وجود ریلگذاری بیش از ۸۰ درصدی، همچنان در بازگشایی تونلها و پلها با گرههایی روبهرو است که به گمان برخیها دستکم دو تا سه سال آینده این پروژه به شرط تزریق اعتبار کافی آماده افتتاح خواهد شد.
در مقابل اما برخیها معتقد هستند اگر اعتبار کافی و لازم به این پروژه تخصیص داده شود حداکثر تا تابستان سال ۱۴۰۴ صدای سوت قطار در اردبیل به گوش خواهد رسید.
به هر حال راهآهن اردبیل – میانه که دارای ۳۰ کیلومتر تونل و پل است، تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته و همچنان به ۲ تا ۳هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا این پروژه ریلی سختگذر و پیچیده به سرانجام برسد.
پروژه اولویتدار وزارت راه و شهرسازی
پاییز سال جاری معاون وقت وزیر و مدیرعامل شرکت توسعه و زیرساخت راه و شهرسازی از پیشرفت ۹۵ درصدی این پروژه خبر داده و اظهار امیدواری کرده بود با وجود سختی کار این پروژه تا پایان امسال به بهرهبرداری برسد.
خیرالله خادمی در جریان بازدید میدانی از قطعات مختلف پروژه عظیم راهآهن اردبیل ـ میانه تصریح میکند: تنها ۵درصد از عملیات زیرسازی و ۲۵ درصد عملیات روسازی خط ریلی اردبیل – میانه باقی مانده تا شرایط بهرهبرداری از این پروژه بزرگ را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه امسال نخستین تخصیص اعتبارات پروژههای عمرانی در وزارت راه و شهرسازی برای پروژه اولویتدار راهآهن اردبیل – میانه اختصاص داده شد تا ۶۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه تزریق شود، خاطرنشان میکند: ما در سال جاری راهآهن اردبیل – میانه را با وجود همه پیچیدگی و سختی پروژه جزو پروژههای اولویتدار قرار دادیم تا با تکمیل و بهرهبرداری از آن اهالی استان، گردشگران و مسافران بتوانند از این زیرساخت استفاده کنند.
خادمی در این بازدید پیشبینی میکند: تا آخر امسال با تزریق هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر این پروژه به سرانجام رسیده و مراحل بهرهبرداری از آن را شاهد باشیم تا برای همیشه پرونده این خط ریلی بسته شده و حمل و نقل مسافر و بار با ایمنی و شرایط بهتری در این محدوده صورت بگیرد.
وی ادامه میدهد: تاکنون برای این پروژه ۶ هزار میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن افزون بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است که در نوع خود بینظیر محسوب میشود.
ریلگذاری ۱۴۵ کیلومتر
استاندار وقت اردبیل نیز در مهر سال جاری با اشاره به اینکه این پروژه به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال اجراست که تا سال ۱۴۰۰ تنها ۶۳ کیلومتر ریلگذاری آن انجام شده بود، اظهار میکند: در این سه سال تلاش کردیم با تزریق بیش از ۴هزار میلیارد تومان اعتبار گلوگاههای مهم به ویژه تونلها و پلها را که به طول ۴۰ کیلومتر بودند، آماده بهرهبرداری کنیم.
عاملی اذعان میکند: در همه مسیرها راهآهن اردبیل – میانه آماده ریلگذاری است و به صورت کامل ۱۴۵ کیلومتر ریلگذاری انجام شده و تنها ۳۰ کیلومتر ریلگذاری باقی مانده که با تلاش پیمانکاران و نظارت مستمر، این پروژه تا سه ماه آینده آماده افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه تصریح میکند: قرار بود در فصل تابستان شاهد بهرهبرداری از این پروژه باشیم که به دلیل مشکلات رخ داده در تأمین ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در ماههای گذشته تکمیل آن به تأخیر افتاد اما با تزریق این مبلغ در ۱۰ شهریور ماه پیمانکاران قول دادند در مدت سه ماه این پروژه به صورت کامل تکمیل و راهاندازی شود.
با رفتن عاملی و آمدن یگانه؛ استاندار جدید اردبیل نیز پروژه راهآهن اردبیل- میانه را از اولویتهای مهم استان عنوان و تأکید میکند: تغییر و تحولات مسئولان استانی نباید خللی در روند خدمتگزاری به مردم ایجاد کند.
وی ادامه میدهد: پروژه راهآهن اردبیل- میانه در مراحل پایانی قرار دارد و تکمیل عملیات اجرایی پروژه راهآهن اردبیل- پارسآباد و در ادامه اتصال به کریدور بینالمللی شمال جنوب از اولویتهای مهم استان محسوب میشود.
وعده جدید
به هرحال اگرچه استاندار سابق اردبیل عنوان کرده بود در زمستان سال جاری این پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید اما نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در وعدهای جدید تکمیل این پروژه را نیازمند اعتبار میلیاردی دانسته که به شرط تأمین آن، احتمال شنیدن سوت قطار در خرداد سال ۱۴۰۴ در اردبیل وجود دارد.
احمد بیوته میافزاید: سال گذشته اعتبار مورد نیاز این طرح ۱۵ هزار میلیارد ریال بود که این مبلغ هماکنون به ۲۵ هزار میلیارد ریال رسیده است.
وی با اشاره به بازدید خود از پروژه راهآهن اردبیل - میانه اظهار میکند: تکمیل و بهرهبرداری از این پروژه مطالبه مردم اردبیل است و این امر مستلزم تأمین اعتبار مورد نیاز است در غیر این صورت بهرهبرداری از آن باز هم با تأخیر مواجه خواهد شد.
۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۱۰۴۳۶۱۷
راهآهن اردبیل- میانه که به طول ۱۷۵ کیلومتر در حال اجراست، از پروژههای اولویتدار ریلی کشور محسوب میشود که با گذشت ۲۰ سال از شروع عملیات اجرایی، هنوز به اتمام نرسیده و به نظر میرسد به این زودیها مردم اردبیل صدای سوت قطار را نخواهند شنید.

زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نظر شما