به گزارش قدس خراسان، مدیرعامل شرکت ساخت قطار شهری مشهد در حاشیه این مراسم با بیان اینکه امروز کار نهایی فاز اول خط سه قطار شهری مشهد به اتمام رسید، گفت: امروز با استانداردهای کامل یکی از قطارهای خط دو در این مسیر قرار گرفت و تست گرم سه ایستگاه خط سه از ترمینال تا حرم انجام شد، از اواسط فروردین دوباره قطار در همین مسیر قرارگرفته و تستهای آن تا روز مسافرگیری، انجام میشود.
کیانوش کیامرز افزود: این ۶ کیلومتر از پایانه امام رضا با محوریت حرم مطهر و میدان شهدا در ولادت امام رضا بهرهبرداری می شود.
وی با بیان اینکه با هماهنگی شرکت بهرهبرداری قطار شهری دو قطار از خط ۲ وارد خط ۳ کردیم ادامه داد: این مسیر بسیار پردد است، طبق قرارداد تامین ۱۶۵ واگن خط سه با دولت است و از دولت خواهش میکنیم که سریعتر کمک کند و با توجه به اینکه ماکسیمم در شش ماهه آینده این مسیر دو خطه شده و روزانه بیش از ۱۰۰ هزار مسافر را جابجا خواهیم کرد، اگر قطار به خط ۳ تزریق نشود حتماً نارضایتی مردمی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت قطار شهری مشهد با اشاره به ضرورت اقدام ویژه برای تامین واگن خط سه گفت: کل هزینه که برای بهرهبرداری کامل ۶ کیلومتر از این خط، ۱۲ هزار میلیارد تومان است که ۸۰۰۰ میلیارد تا امروز هزینه کردیم و انشالله ۴۰۰۰ میلیارد دیگر نیز در چند ماه آینده تا دهه کرامت هزینه خواهیم کرد.
کیامرز با بیان اینکه ۱۲ هزار میلیارد برای تکمیل کل خط به همراه جزئیات نیاز است، ادامه داد: در فاز اول با حدود ۶۰ درصد تجهیزات خط را راهاندازی میکنیم و به مرور تجهیزات و سیر کامل میشود و ۵۰ واگن از ۱۶۵ واگن قرارداد برای این ۶ کیلومتر مورد نیاز است که الان با ۱۰ واگن که از شرکت بهرهبرداری گرفتیم مسافرگیری را انجام خواهیم داد.
وی تاکید کرد: هر واگن حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه دارد و برای یک قطار کامل این خط که ۵ واگن است حدود ۶ و نیم میلیون یورو نیاز دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت قطار شهری مشهد با اشاره به زمان مسافرگیری قطار افزود: انشالله همزمان با ولادت امام رضا مسافرگیری این خط با یک قطار از ضلع جنوبی شروع میشود، مدت زمانی که در ایستگاه منتظر میماند بین ۱۵ تا ۱۷ دقیقه است و اگر این تعداد قطار افزایش یابد سرفاصله تا ۴ دقیقه کاهش می یابد.
خط ۳ قطارشهری در باب الجواد ایستگاه دارد
شهردار مشهد با اشاره به افتتاح این خط با حضور رئیس جمهور و مقامات عالی کشوری و استانی در دهه کرامت گفت: یکی از مهمترین بخشهای خطوط قطار شهری مشهد ۶ کیلومتری است که از پایانه مسافربری شروع شده و خیابان امام رضا را طی کرده و در باب الجواد، ذی القبله به زائرین سرویس دهی می کند و زائرین مستقیماً وارد حرم مطهر میشوند و بعد از آن به سمت میدان شهدا حرکت می کند.
محمدرضا قلندر شریف با بیان اینکه میدان شهدا بزرگترین جزیره ایستگاهی کشور است، افزود: در آینده، خط دو، سه و چهار در میدان شهدا بایکدیگر تقاطع داشته و مبادله مسافر دارند. سه ایستگاه از خط ۳ الان آماده است، کمی بهره برداریاز این خط به طول انجامید که دلایل خاص خود را داشت؛ دلیل اول این که اوراق مشارکت حدود هشت ماه با تاخیر منتشر شد، همچنین دلیل دیگر حوادث اخیر در کشور به ویژه ناترازی و تعطیلی برق در کارخانجات بود که کار تولید را در برخی قطعات با کندی مواجه کرد و ما در ورود پله برقی ها نیز تاخیر داشتیم ولی الان خوشبختانه پله برقی ها همه وارد شده و در این مسیر نصب شده و بخش اندکی در میدان شهدا باقی مانده است.
وی با بیان اینکه پله برقی های ایستگاه سلامت که در انتهای خط دو هست نیز وارد مشهد شد و درحال نصب است، ادامه داد: طبق طرح جامع حمل و نقل، شهر مشهد دارای چهار خط قطار شهری است، از دهه ۷۰ عملیات اجرایی خطوط قطار شهری شروع شد و در دوره سوم شورای اسلامی شهر، خط یک به بهرهبرداری رسید در دوره چهارم به صورت ویژه خط خط دو عملیاتی شد و قسمت هایی که آماده بود، به بهره برداری رسید و با توجه به اقداماتی که در این دوره ششم مدیریت شهری و شورای شهر صورت گرفته، بخش باقی مانده نیز نهایی خواهد شد.
شهردار مشهد با اشاره به بهره برداری از ایستگاه الندشت در سال گذشته با کمک قرارگاه خاتم، تاکید کرد: پدافند غیرعامل، پلههای فرار و دودکشها نیز سال گذشته تکمیل شد و انشالله ایستگاه سلامت به عنوان آخرین بخش مسیر خط دو به زودی زیر بار ترافیک خواهد رفت و محدوده بیمارستانی و ویژه در انتهای بلوار شهید کاوه نیز به بهرهبرداری خواهد رسید.
قلندر شریف درباره مسیر خط سه نیز گفت: خط ۳ از شهرک ابوذر در ابتدای جاده نیشابور مسیر شروع و با عبور از سیدی، پایانه مسافربری و خیابان امام رضا به حرم مطهر باب الجواد و پس از آن میدان شهدا، بلوار فردوسی و قاسم آباد می رسد، الان دستگاه حفار ما در قاسمآباد مشغول به کار هست و در این منطقه تا الهیه که انتهای خط است، حرکت می کند.
وی درباره روند کار در خط چهار نیز افزود: این خط نیز از شهرک شهید رجایی مسیر خود تا حرم، شهدا، عبادی، خواجه ربیع و شهرک مهر مادر طی می کند، در حال حاضر حفاری آن از شهرک مهر مادر شروع شده و به نزدیک میدان شهدا رسیده و انشالله تا پایان این دوره حفاری تونل خط سه و خط چهار که زیرساخت اصلی قطار شهری است به اتمام خواهد رسید.
شهردار مشهد با بیان اینکه در سال گذشته هر کیلومتر حفاری حدود ۳۰۰ میلیارد تومن هزینه داشت، افزود: درحال حاضر ۳۵۰۰ میلیارد تومان کل ساخت هر یک کیلومتر و ۴۰۰ میلیارد تومان حفاری آن هزینه دارد.
قلندر شریف ادامه داد: در خط ۳ با این ۶ کیلومتر، ۲۱ کیلومتر ریلگذاری آماده داریم که انشالله در آینده ایستگاه به ایستگاه به بهره برداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اهمیت فاز یک خط سه گفت: مهمترین بخش در کل چهار خط قطار شهری همین ۶ کیلومتر از میدان شهدا تا پایان مسافربریست به این دلیل که در حقیقت اولین مرکز مذهبی جهان که توسط قطار شهری مستقیماً سرویسدهی شده حرم مطهر امام هشتم در مشهد است و در هیچ مکانی از دنیا این اتفاق تاکنون نیفتاده است ضمن اینکه خطوط یک و دو نیز به حرم مطهر متصل میشود.
شهردار مشهد با اشاره به دسترسی تمام مسافرینی که از طریق قطار، فرودگاه و اتوبوس به مشهد سفر می کنند، به حرم مطهر تاکید کرد: درنتیجه تمام زائرین ما با سریعترین و ارزانترین هزینه به حرم مطهر مشرف می شوند. هزینه حمل و نقل عمومی در مشهد ارزانترین هزینه در کل کشور است، با اینکه هزینه تمام شده در شهر ما برای هر تک سفر اتوبوس، ۱۳۵۰۰ تومان و قطار شهری ۱۹ هزار تومان است ما ۱۵۰۰ تومان از مسافر دریافت میکنیم درحالیکه ارزانترین بلیط این خدمات در کشور، ۳ هزار تومان است و در سال آینده نیز به ۲۰۰۰ تومان می رسد که افزایش آنچنانی پیدا نکرده و بازهم از نرخ کشوری در سال ۱۴۰۳ پایین تر است.
توانمندی داخلی ۷۰ درصدی در حوزه تجهیزات متروسیستم
مدیرعامل هلدینگ راه و شهرسازی قرارگاه خاتم الانبیاء با اشاره به تلاش مهندسین و متخصصان داخلی کشور در راه اندازی این پروژه گفت: در حال حاضر و امروز توانمندی مجموعههای داخلی در حوزه عمرانی پروژههای قطار شهری ۱۰۰درصد داخلی است و در حوزه تجهیزاتی و مترو سیستم نیز این عدد از ۷۰ درصد عبور کرده و به مرز ۸۰ درصد نزدیک شدیم و با برنامهریزیها و سرمایهگذاریهایی که درحال انجام است، تلاش میکنیم که به زودی این توانمندی را به ۱۰۰ درصد برسانیم.
سردار رحمانی، همچنین درباره پروژههای دیگر این قرارگاه در زاهدان، کرمان و تهران افزود: در هفته گذشته ۲۹ کیلومتر آزادراه مراغه-هشترود را به بهرهبرداری رساندیم، این نوید را نیز خدمت مردم عزیز مشهد و خصوصاً ساکنین شهر جدید گلبهار میدهیم که مراحل نهایی توافق مترو گلبهار و راه اندازی آن نیز در دست اقدام است و به زودی کار اجرایی آن را شروع میکنیم و سعی میکنیم در سریعترین زمان به بهرهبرداری برسد.
نظر شما