به گزارش قدس خراسان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد،کیانوش کیامرز اظهار کرد: سال ۱۳۷۴ چهار خط، مجموعاً به طول ۸۴ کیلومتر برای مشهد تعریف شد که با توسعههایی که طی این سالها شهر داشته است بازهم تقریباً تمامی شهر را پوشش میدهد.
وی افزود: خط یک از بولوار فرودگاه تا انتهای بولوار وکیلآباد به طول ۲۴ کیلومتر دارای ۲۴ ایستگاه است که بهصورت کامل اجرا و به مدت ۱۲ سال در حال بهرهبرداری است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد بابیان اینکه خط دو نیز به طول ۱۴ کیلومتر از انتهای طبرسی شمالی تا میدان شهید جوان در حال بهرهبرداری است، عنوان کرد: خط سه نیز به عنوان طولانیترین خط مترو مشهد به طول ۳۰ کیلومتر از امیریه آغاز و تا انتهای سیدی شهرک ابوذر ادامه خواهد داشت که اکنون این پروژه در حال احداث است.همچنین ۱۷ کیلومتر از تونل خط سه اجرا شده و مابقی تونل در مسیر غرب نیز در حال حفاری است.
کیامرز ادامه داد: طبق برنامهریزیهای انجامشده در فاز اول ۶کیلومتر از خط سه در هسته مرکزی شهر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را در سال آینده راهاندازی میکنیم.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد به وضعیت خط چهار مترو نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این خط از انتهای مهر مادر در خواجه ربیع آغاز و تا شهرک شهید رجایی و باهنر ادامه دارد؛ اکنون حفاری تونل این خط توسط دستگاه حفار در حال انجام و حدود دو کیلومتر حفاری و سگمنت گذاری انجام شده است.
کیامرز گفت: اکنون دو خط مترو مشهد به طول مجموعاً ۳۵ کیلومتر راهاندازی شده و روزانه میانگین ۲۵۰ تا ۲۸۰ هزار سفر از طریق آن انجام میشود.
وی افزود: حفاری تونلهای مترو در مشهد توسط دو دستگاه حفار مکانیزه به طول ۱۰۰ متر و وزن ۴هزار تن در حال انجام است، این دستگاه با استفاده از ۸۰ نیرو و بهصورت ۲۴ساعته حفاری میکند و طبق برنامهریزیهای انجامشده تا سال ۱۴۰۴ یا ۱۴۰۵ حفاری تونلهای قطار شهری تمام خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد با بیان اینکه کار حفاری دستگاه اول که حفاری تونل خط سه از میدان فردوسی تا شهرک ابوذر به طول ۱۱ کیلومتر را بر عهده داشت، انتهای سال گذشته به پایان رسید؛ اظهار کرد: با توجه به اتمام حفاری این بخش از تونل خط سه قطعات دستگاه حفار جهت انتقال به بخش غربی تونل واقع در امامت ۴۹ جهت حفاری در حال جداسازی است.
کیامرز اضافه کرد:دستگاه حفار جهت انتقال به ۱۰۰ قطعه تقسیم میشود که ۱۲ قطعه از آن بسیار سنگین و حجیم هستند و انتقال آنها به تمهیدات ترافیکی ویژه نیاز دارد که با همکاری پلیس راهور شهرداریهای مناطق و شرکتهای آب، برق و گاز کار انتقال قطعات سنگین دستگاه حفار از اواسط خردادماه آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: دستگاه دوم حفار نیز اکنون در محدوده میدان امام حسین(ع) در حال انجام حفاری تونل خط چهار مترو است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد در خصوص کیفیت ساخت خطوط مترو شهر، گفت: این اطمینان را به مردم میدهیم که یکی از تکنولوژیهای بالای دنیا در مترو مشهد به کار گرفتهشده بهطوریکه تونلها در مقابل زلزله ۸.۵ ریشتر نیز مقاومت دارد و واگنهای خط یک و دو از نظر ایمنی و استحکام جزو بهترین مدلهای جهان هستند و درمجموع کلیه استانداردهای موجود را طی کرده است.
کیامرز تصریح کرد: ایستگاه سلامت ابتدا در دستور کار و برنامه خط دو نبود اما با توجه به اینکه گودبرداری و حفر تونل انجام شده و شهرک سلامت و بیمارستان اکبر در این محدوده شکل گرفته و درحال توسعه است تصمیم گرفته شد ایستگاه شهرک سلامت نیز احداث شود.
وی ادامه داد: فاصله این ایستگاه تا ایستگاه شهید کاوه ۳۵۰ متر است و هنوز شهرک سلامت بهصورت کامل احداث نشده است لذا عملیات احداث و راهاندازی ایستگاه سلامت که در مرحله نصب پلهبرقی است بهآرامی انجام خواهد شد و سعی کردهایم اعتبارات را در فاز اول خط سه هزینه کنیم.
مدیرعامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد در خصوص وضعیت فاز اول خط سه قطار شهری نیز گفت: تونل این بخش بهصورت کامل اجرا شده است و امیدواریم طبق برنامهریزیهای انجامشده ۶کیلومتر از خط سه حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) را سال آینده به بهرهبرداری برسانیم که با این کار فرودگاه، پایانه مسافربری و راهآهن در ایستگاه باب الجواد(ع) که با معماری ویژه در حال احداث است به حرم مطهر متصل خواهد شد.
کیامرز افزود: درمجموع چهار ایستگاه در اطراف حرم مطهر برای تسهیل دسترسی مردم به مترو پیشبینیشده است که بهتدریج اجرایی خواهد شد.
نظر شما