تحولات منطقه

صدیقه فیروزی مدعی شد جهانگیر الماسی که هم‌اکنون مشغول ساخت فیلم "رنج و سرمستی" است متن این اثر را از روی فیلمنامه وی با نام "یاسهای پنهان" که آبان 81 در بانک اطلاعات خانه سینما ثبت شده کپی کرده است.

فیلمنامه "رنج و سرمستی" کپی‌برداری است/جمال شورجه همه چیز را می‌داند
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

فیلم سینمایی "رنج و سرمستی" از جمله آثار سینمایی در حوزه دفاع مقدس است که اسفندماه سال گذشته توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به عنوان مجری طرح و محمد نشاط به عنوان تهیه‌کننده و جهانگیر الماسی در مقام کارگردان آغاز به کار کرد. این فیلم، داستان زن آزاده‌ای است که پس از گذشت سال‌ها از جنگ قاتل فرزند خود در اردوگاه عراق را هنگام کوچ عراقی‌ها در جنگ عراق و آمریکا می‌بیند.

این داستان سه خطی تمام آنچه بود که در رسانه‌ها برای اطلاع رسانی آغاز ساخت این فیلم منتشر شد. مدتی پس از آغاز تولید این پروژه و در تعطیلات نوروزی محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور، محمد حسینی وزیر ارشاد و جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی به دیدار عوامل تولید در پشت صحنه "رنج و سرمستی" رفتند.

صدیقه فیرزوی فیلمنامه‌نویس فیلم "یاسهای پنهان" که پیش از این متن مجموعه تلویزیونی "خاطرات سرخ" به کارگردانی عباس گودرزی را هم نوشته است با حضور در خبرگزاری مهر و ارائه مدارکی، مدعی شد فیلمنامه "رنج و سرمستی" از فیلمنامه "یاسهای پنهان" وی کپی شده است.

وی در صحبت‌هایش از ماجرای نگارش فیلمنامه "یاسهای پنهان" در سال 81 و قرار کارگردانی آن با جمال شورجه گفت. همچنین در ادامه ماجرای خواندن این فیلمنامه توسط جهانگیر الماسی، حمایت و اطمینان شورجه از حل مشکل پیش آمده و در نهایت اختلافش با کارگردان "رنج و سرمستی" صحبت کرد.

* برای آشنایی ذهن خواننده با این ماجرا از پیشینه فیلمنامه "یاسهای پنهان" بگویید.

- در ابتدا لازم می‌دانم کمی از خودم و دغدغه نگارش فیلمنامه در حوزه سینمای دفاع مقدس بگویم. سال‌ها در جنگ بودم و تحمیل پدیده شوم جنگ را بر مردم سرزمینم با تمام وجود درک کردم و سال‌های سال است که در این حوزه فعالیت می‌کنم. به دلیل وجود چنین دغدغه‌ای بود که فیلمنامه "یاسهای پنهان" را در سال 81 با موضوع زنان آزاده به عنوان مبارزینی که در طول سال‌های جنگ مقاومت کردند و اسیر هم شدند، نوشتم.

به اعتقاد من با وجود رشادت‌های زنان ایران زمین در دفاع مقدس کمتر نامی از آنها در سینمای دفاع مقدس به میان آمده است. البته خود زنان آزاده هم هرگز اجازه ندادند که درباره این حضور فیلمی ساخته شود. اما من مخالف بودم و می خواستم با نگارش فیلمنامه "یاسهای پنهان" و لحاظ کردن تمام حساسیت‌های این بزرگواران، ادای دینی به زنان آزاده جنگ بکنم.

وقتی این فیلمنامه به پایان رسید آن را به افراد مختلف دادم و همه خواندند و تعریف کردند. همین تعاریف باعث ایجاد انگیزه در من شد تا خودم دنبال جذب حمایت برای ساخته شدن آن باشم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha