انتخابات

محمد حسن عصاره در خصوص فعالیت‌های اخیر در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: بانک اطلاعات گیاهان دارویی و طب سنتی گردآوری شده‌است.

بانک اطلاعات گیاهان دارویی و طب سنتی گردآوری شد

به گزارش قدس آنلاین دبیر ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری در گفتگو با  برنا ابراز داشت: بانک اطلاعاتی با کمک بخش خصوصی از مسائل مرتبط با گیاهان دارویی و طب سنتی با گستره کشوری جمع‌آوری شده که یک قسمت آن مربوط به عطاری‌های کشور است. در این رابطه اطلاعات درستی در دست نداشتیم و با یک کار یک ساله این اطلاعات جمع‌آوری شد.

عصاره توضیح داد: وقتی سخن از ایران به‌میان می‌آوریم اغلب تمرکز افراد به سمت نفت و گاز می‌رود، اما نعمت‌های مختلفی در کشور وجود دارد که مورد توجه قرار نگرفته‌اند. در این باب می‌توان در مورد تنوع گونه‌های گیاهی سخن گفت، تنوع گونه‌های گیاهی به تنوع اقلیم مربوط است. کشور ما از نظر تنوع اقلیم یک کشور ویژه است که برخی از اقلیم شناسان گفته‌اند که از 13 اقلیم جهان ایران از 11 اقلیم آن برخوردار است یعنی تنها اقلیم قطب و حاره را نداریم. همین موضوع باعث شکل‌گیری مناطق اکولوژیکی مختلف می‌شود که در ادامه گونه‌های مختلف گیاهی را هم بوجود می‌آورد. با مطالعات گسترده‌ای که صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد. از این گونه‌ها 1728 گونه اندمیک یا انحصاری ایران است بقیه گونه‌ها مشترک با سایر مناطق است.

وی افزود: در دسته‌بندی گیاهان یک دسته به گیاهان دارویی اختصاص پیدا می‌کند. گیاهان دارویی به این معناست که دارای ترکیبات مؤثر در قسمتی از برگ، ساقه، ریشه یا سایر اعضای گیاه است که می‌تواند در صنعت داروسازی، غذایی یا آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد. جالب توجه است که این مواد در صنعت دامداری و کشاورزی با عناوینی همچون علف‌کش‌ها یا حشره‌کش‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفته، که مشخص کننده اثر گذاری را در گونه‌های گیاهی است.

دبیر ستاد توسعه پژوهش و کاربرد گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: بالای 2400 گونه گیاهی داریم که می‌تواند در اعداد گیاهان دارویی تلقی شود که 650 گونه از آنها مربوط به گیاهان معطر هستند و این گیاهان در صنعت عطرسازی و آرایشی بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 80 تا 100 گونه هم در طب سنتی مورد تجویز و نگارش نسخه‌ها قرار می‌گیرد، ما تعدادی از گیاهان را داریم که مستقیم یا غیرمستقیم وارد صنعت داروسازی می‌شود.

و ادامه داد: مکتب طب سنتی در ایران از مکاتب قدیمی و با اهمیت دنیا است، در این زمینه کتاب‌های بزرگی مانند قانون بوعلی سینا و الحاوی رازی وجود دارد. این کتب از کتابهای مرجع پزشکی در دنیا بوده‌است اما در کشور مورد غفلت قرارگرفته‌است. خوش‌بختانه امروزه طب سنتی به‌صورت آکادمیک در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود.

عصاره در توضیح فعالیت‌های ستاد گفت: با وجود قابلیت‌های زیستی و آموزشی که در ایران وجود دارد مسئولان به این نتیجه رسیدند که باید ستادی در معاونت علمی و فناوری کشور تشکیل شود تا بتواند تعاملات و هماهنگی‌هایی ایجاد کند که بتوان از ظرفیت‌ها استفاده بهتری کرد. با این رویکرد در سال‌های گذشته تعداد دانشجویان فاغ التحصیل، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، رویکرد جهان به سمت گیاهان طبیعی به‌جای گیاهان شیمیایی دست به دست هم داده تا این رشته بیشتر مورد اهمیت واقع شود و وظیفه اصلی ستاد، ایجاد هماهنگی بین نهادهای مرتبط با فرآیند تهیه دارو از کشت تا استفاده است. ستاد علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی نقش اجرایی ندارد و بیشتر در یک نقش هماهنگ کننده حاضر می‌شود. بنابراین دستگاه‌های مختلف باید دست به دست هم دهند تا در این زمینه رشد کمی و کیفی درباره گیاهان دارویی داشته باشیم.

وی افزود: کارهایی که در زمینه گیاهان دارویی توسط دستگاه‌های مختلف انجام شده شامل: افزایش سطح زیر کشت، افزایش تعداد کارخانجات فعال در این حوزه، توسعه آموزش در دانشگاه‌ها، توسعه پژوهش در مراکز علمی و در بعضی از مسائل که فاقد اطلاعات قابل اتکا بودیم تلاشهایی در راستای جمع‌آوری اطلاعات کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.