انتخابات

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: اعطای دو جایزه علامه طباطبایی و شهید آوینی بعد از به‌روزرسانی شیوه‌نامه‌ها و شناسایی فعال برگزیدگان از سر گرفته می‌شود.

دریافت جایزه نخبگان تراز اول از بنیاد ملی نخبگان

سید سلمان سید افقهی قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: بنیاد ملی نخبگان در سال‌های قبل‌تر جایزه‌ای به نام مرحوم علامه طباطبایی به نخبگان علمی کشور اعطا می‌کرد که این جایزه به دلیل سطح بالای آن به نوعی برند نخبگانی کشور بود.

وی افزود: آیین‌نامه این جایزه اواخر دهه ۸۰ به تصویب رسید و در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار این جایزه به دانشمندان تراز اول کشور در رشته‌های مختلف اعطا و در ذیل آن جوایز نقدی با هدف توسعه برنامه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و افزایش تعداد دانشجویان پسادکتری و همچنین تسهیلات فرهنگی مانند حج عمره به برگزیدگان اعطا می‌شد.

سید افقهی با بیان اینکه جایزه علامه طباطبایی در ۵ دوره متوالی برگزار شد، اظهار داشت: دلایل مختلفی مانند ضرورت به‌روزرسانی شیوه‌نامه این جایزه و متناسب‌سازی جوایز آن با شرایط روز، سبب تعلیق و تاخیر چند ساله در اعطای این جایزه شد؛ البته در این مدت هم دولت تغییر کرد و هم کرونا در فرایندها وقفه طولانی ایجاد کرد.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: از اوایل سال جاری، بنیاد ملی نخبگان اعطای دوباره جایزه علامه طباطبایی با شیوه‌نامه جدید را به صورت جدی در دستورکار قرار داده است؛ البته در این مدت نیز برنامه‌های متعددی برای الگوسازی از نخبگان و مفاخر کشور انجام شد که برگزاری بیش از ۲۰۰ مراسم تکریم، تالیف و چاپ و انتشار ده‌ها جلد هنرنامه و حدود ۱۰ جلد کتاب زندگی‌نامه و چندین برنامه رادیویی و تلویزیونی بخشی از آن است.

سید افقهی با اشاره به لزوم شناسایی و تکریم و الگوسازی از مفاخر هنری کشور، به جایزه شهید سید مرتضی آوینی نیز اشاره کرد و یادآور شد: این جایزه نیز به همت بنیاد ملی نخبگان دو دور برگزار و مجموعاً به ۱۷ نفر از نخبگان هنری کشور در ۸ گروه و شاخه مختلف اعطا شد.

وی خاطرنشان کرد: این دو جایزه به منظور به‌‎روزرسانی شیوه‌نامه‌ها غیرفعال شدند، اما بعد از بازنگری شیوه‌نامه‌ها توسط شورای نخبگان و شناسایی فعال برگزیدگان، اعطای هر دو جایزه از سر گرفته خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.