خجسته نیا: قدس ویژه خراسان - 26 آذر آغازین روز هفته حمل و نقل بهانه ای شد تا 10 مدیر بخش حمل و نقل خراسان رضوی در نشستی مشترک به تشریح برنامه‌های این حوزه در روزهای دهه آخر صفر بپردازند.

 آماده باش سیستم حمل و نقل و پلیس راهور مشهد در روزهای پایانی صفر


به گزارش خبرنگار ما، در این نشست مدیران اجرایی، عملیاتی و پشتیبانی حوزه حمل و نقل بر آمادگی کامل استان برای تردد امن میلیونها زائر در جاده ها، بازگشت کاروانهای پیاده و سهولت جابه جایی عزاداران با استفاده از تمام ظرفیت شبکه حمل و نقل درون شهری خبر دادند.


افزایش 10 درصدی جابه جایی ها
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته در این ایام 692 هزار زائر جدا از اتوبوسهای دربستی با ناوگان جاده‌ای خراسان رضوی جابه جا شده‌اند پیش‌بینی کرد امسال این رقم 10 درصد افزایش یابد.
به گفته شهرکی ثانوی در حال حاضر 2 هزار و 500 دستگاه اتوبوس، 3 هزار و 600 دستگاه مینی بوس، هزار و 860 دستگاه سواری کرایه در ناوگان جاده‌ای استان فعال هستند که این ظرفیت برای دهه آخر صفر به 4 برابر افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به روزهای پیک تردد در این ایام اظهار داشت: سال گذشته اعزام روزانه 4 هزار و 500 دستگاه اتوبوس نیز به ثبت رسیده است.


تقسیم بندی سفرها بین پایانه‌ها
مدیر عامل پایانه‌های مسافربری شهرداری مشهد نیز در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص پایانه معراج، از برنامه ریزی برای تقسیم سفرهای بین شهری در پایانه‌های مشهد خبر داد و گفت: این تقسیم بندی سبب شده سال گذشته تا روزی 179 هزار نفر جابه جایی در این ایام بدون بار ترافیکی صورت بگیرد.
به گفته شریعتی در حال حاضر 15 درصد سفرهای استان از پایانه معراج انجام می‌شود. وی با اشاره به تمهیدات انجام شده در قالب آماده باش شبانه روزی نیروهای اداره پایانه ها برای ارایه مطلوب خدمات به زائران اظهار داشت: روزهای پیک تردد در دهه آخر صفر، آزمونی برای مدیران حوزه حمل و نقل به شمار می‌آید.
ماموریتهای جاده ای پلیس راه
فرمانده پلیس راه خراسان رضوی هم با اشاره به شرایط زمستانی این ایام بر حساسیت ماموریتهای جاده ای تأکید کرد.
سرهنگ صفایی از ابلاغ دستورالعملهای ویژه برای تردد ایمن کاروانهای پیاده در جاده‌های منتهی به مشهدالرضا خبر داد و گفت: تجهیزات مورد نیاز پلیس راه استان تامین، نیروی کمکی درخواست و مرخصی مأموران پلیس راه استان لغو شده است.
وی با طرح پیشنهادی خواستار جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین مانند تریلر و کامیون در روزهای پرترافیک بازگشت زائران در ایام دهه آخر صفر شد و اظهار داشت: لغو مجوز تردد این وسایل، مانع از تکرار تصادفات خونینی چون تصادف جاده درگز در آخرین روز تعطیلات عاشورا خواهد شد.


ظرفیت پارکینگ ها کافی نیست
معاون حمل و نقل شهرداری مشهد نیز با اشاره به جابه جایی روزانه 200 هزار زائر با 5 هزار دستگاه اتوبوس طی این ایام در پایانه‌های مشهد گفت: چنین تدابیری در هیچ یک از شهرهای ایران فراهم نشده است.
مدیر عامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد همچنین درخصوص کمبود پارکینگ در خیابانهای منتهی به حرم با توجه به اجرای طرحهای محدودیت ترافیکی در این ایام گفت: باید قبول کرد ظرفیت 70 تا 80 هزار خودرو در پارکینگهای مشهد، پاسخگوی 250 هزار خودرو زائران نیست.
وی به شهروندان مشهدی توصیه کرد در این ایام مانند برخی از زائران، پیاده و یا با حمل و نقل عمومی جابه جا شوند و در حد امکان از وسایل نقلیه شخصی استفاده نکنند.


افزایش ساعت کاری قطار شهری
میرزایی مدیرشرکت بهره برداری قطار شهری مشهد نیز از افزایش ساعت کاری شبکه حمل و نقل ریلی تا ساعت 22 و 30 دقیقه در روزهای منتهی به دهه آخر صفر خبر داد.
وی با بیان اینکه برای ارایه خدمات مطلوب به زائران سرفاصله رسیدن قطار به ایستگاه‌ها نیز تا حد ممکن کوتاه خواهد شد، افزود: بزودی بلیت کاغذی قطار شهری مشهد نیز حذف می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر «من کارت» و در آینده نزدیک کارتهای 4 سفره جایگزین بلیت کاغذی قطار شهری می‌شود.


پیش بینی 5/7 میلیون سفر با تاکسی
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی هم با بیان اینکه در حال حاضر 6 میلیون سفر درون شهری با این ناوگان انجام می‌شود، گفت: این شمار در ایام پیک زائران در دهه آخر صفر به 5/7 میلیون سفر می‌رسد.
عطار زاده شیفت بندی تاکسیرانان برای ارایه خدمات شبانه روزی، تشکیل تیمهای بازرسی و به کارگیری 150 ناظر، راه اندازی 15 پایگاه رسیدگی به شکایات و برقراری ارتباط مردمی با سامانه سازمان را ازجمله اقدامهای این سازمان در این ایام ذکر کرد.


پیگیری تخلفات کرایه در اتوبوسرانی
خورشاهی معاون بهره برداری سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز بر نظارت ویژه سازمان بر خطوط منتهی به حرم مطهر در دهه آخر صفر تأکید کرد و گفت: در حال حاضر 17 خط مستقیم به حرم مطهر و 49 خط در مسیر منتهی به خط یک بی آر تی جابه جایی مسافران را برعهده دارند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درخصوص تخلفات رانندگان مبنی بر خاموش کردن دستگاه «من کارت» و یا افزایش کرایه به صورت دستی اظهار داشت: تلفن‌های بازرسی سازمان آماده پیگیری تخلفات است.


طرح محدودیت پارک موتورسیکلت ها
فرمانده راهور مشهد نیز از تشکیل اتاق فکر و بحران برای این ایام خبر داد و گفت: امسال 70 تا 80 درصد مأموران راهنمایی و رانندگی در خیابانهای منتهی به حرم مطهر مستقر خواهند شد.
سرهنگ اسماعیلی در تشریح طرح محدودیت ترافیکی روزهای عزاداری دهه آخر صفر افزود: امسال برای اولین بار طرح انتقال موتورسیکلت ها به توقفگاههای راهنمایی و رانندگی نیز صورت می‌گیرد.
به گفته وی امسال افزون بر خودروهایی که در محدوده ممنوعیت ترافیک پارک باشند موتورسیکلت‌های پارک شده در روگذرهای حرم مطهر نیز به توقفگاه منتقل می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.