معتمدی: قدس ویژه خراسان - مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی از اجرای دو طرح امداد و نجات و راهنمای مسافران نوروزی ویژه ایام عید خبر داد و گفت:...

« شاهان گرماب» به بخش خصوصی واگذار می‌شود

طرح راهنمای مسافران نوروزی با رویکرد معرفی مناطق دیدنی در کنار توجه به ایمنی و سلامت از 27 اسفند ماه آغاز و تا 15 فروردین سال 93 ادامه می‌یابد.


تست قند و فشار خون در سفرهای نوروزی
سید مجتبی احمدی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای این طرح 33 پست و چادر در نظر گرفته شده است که 8 مورد آن به جهت استقرار در موقعیت‌های خاص دارای فعالیت 24 ساعته است،افزود:در این چادرها ضمن معرفی مناطق دیدنی وگردشگری فشار خون و تست قند مسافران با رویکرد توجه به ایمنی و سلامت انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه شعار این طرح «بی‌گدار به جاده نزنیم و ظریف برانیم» انتخاب شده است،اظهار داشت: ارتقای آگاهی و تغییر نگرش مردم و زائران به منظور کاهش رفتارهای پر خطر در سفر و افزایش سطح سلامت جسمی و روحی مسافران از جمله اهداف این طرح است.
وی با بیان اینکه 13 خیمه نماز نیز در کنار برخی از این چادرها با هدف توسعه فرهنگ نماز اول وقت بر پا می‌شود،گفت:در کنار آن طرح «دوستدار کودک» نیز با ایجاد فضایی برای بازی و نشاط کودکان اجرا می‌شود تا نگاه افزایش ضریب ایمنی در سفر با توقف مسافران برای استفاده از این اماکن مهیا شود.
احمدی با اشاره به طرح «سحاب» که در قالب آن شماری از جوانان هلال احمر با دوچرخه در بین مردم توسعه فرهنگ و فعالیتهای بشردوستانه را تبلیغ و فرهنگ‌سازی می‌کنند،گفت:در این طرح هزار و 326 نفر روز شرکت می‌کنند و بسته‌های فرهنگی و بروشورهایی با مفهوم معرفی مناطق پرخطر، پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر بین مردم توزیع می‌شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در خصوص طرح امداد و نجات نوروزی نیز تصریح کرد:این طرح از 26 اسفند تا 16 فروردین با ارایه خدماتی مانند کمکهای اولیه، عملیات جست‌وجو و نجات ،جابه جایی و انتقال مصدومان حوادث جاده ای با مدیریت پلیس راه و اسکان و تغذیه اضطراری در شرایط فوری در راه‌های مواصلاتی مانند گردنه‌ها و مناطق صعب العبوراجرا می‌شود.


طرح هلال احمر برای چهارشنبه آخر سال
وی هدف از اجرای این برنامه را افزایش آمادگی توان امداد و نجات برای ارایه مطلوب ترین خدمات به در راه ماندگان و آسیب دیدگان تصادفات و اطمینان خاطر به مسافران در طول سفر با رویت آماده بودن نیروهای هلال احمر اعلام کرد و یادآورشد:برای چهارشنبه آخر سال هم طرح مروجان سلامت با مشارکت پلیس و آموزش و پرورش با رویکرد آموزش در قالب استقرار 33 چادر با 75 نیروی داوطلب اجرا می‌شود.
آمادگی امداد هوایی
وی از آمادگی پایگاه امداد هوایی در ایام نوروز خبر داد و گفت:در مجموع 2 هزار و 725 نفر در طرح امداد ونجات و راهنمای مسافران شرکت می‌کنند. ضمن اینکه 41 دستگاه آمبولانس،20 دستگاه خودروی امداد و نجات ،یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 38 پایگاه امداد و نجات که 22 مورد ثابت ،14 دستگاه متغیر و دو مورد سیار هستند برای اجرای این طرح در سطح استان آماده ارایه خدمات به مسافران نوروزی است.


توزیع 6 هزار و 500 بسته غذایی
این مقام مسؤول در استان به طرح «فرشتگان رحمت» با هدف توجه و همدلی با خانواده‌های نیازمند بویژه زنان سرپرست خانوار اشاره کرد واظهار داشت:در قالب این طرح 6 هزار و 500 بسته غذایی با کمک هزار و100 حامی خیر داوطلب بین خانواده‌های نیازمند توزیع می‌شود.
وی اقلام این سبد غذایی را کالاهایی مانند برنج ،چای و روغن اعلام کرد و گفت :ارزش ریالی 6 هزارو 500 سبد غذایی 654 میلیون تومان برآورد می‌شود که از 25 اسفند توزیع آن آغاز می‌شود.


شاهان گرماب پروژه ای پر هزینه
وی در ادامه در خصوص سرانجام شاهان گرماب و زمان بازگشایی آن به خبرنگار ما گفت: شاهان گرماب پروژه ای با هزینه بسیار بالاست که تأمین آن خارج از توان منابع داخلی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی به عنوان یک مؤسسه خیریه و عامه المنفعه است.
احمدی ادامه داد:طی سالهای گذشته تلاش شده در این راستا اقدامهایی انجام شود، ولی با توجه به منابع مالی اندک این کار محقق نشده، هرچند مالکیت شاهان گرماب در اختیار هلال احمر خراسان رضوی است، اما امکانات این جمعیت در حدی که بتواند کارساز باشد نیست، بنابراین مکاتباتی با رئیس جمعیت هلال احمر کشور و نیز سازمان گردشگری انجام شده است تا برای پروژه شاهان گرماب متولی بخش خصوصی مشخص شود.
وی با بیان اینکه تاکنون در این ارتباط چند سرمایه گذار بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده‌اند، تصریح کرد:تلاش می‌شود با همکاری فرماندار فریمان با مشارکت بخش خصوصی پروژه شاهان گرماب نیز به نتیجه برسد .
وی در خصوص زمان مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوصی اذعان داشت:پس از تعطیلات نوروز این موضوع مشخص می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به وجود 29 شهرستان در استان اظهار داشت:جمعیت هلال احمر خراسان رضوی تنها در 16 شهرستان دارای شعبه است و در 13 شهرستان تازه تاسیس شعبه ندارد که البته این کاستی از طریق پایگاه‌های امداد و نجات بین شهری برطرف شده است. .
وی دلیل ایجاد نشدن شعبه در شهرستانهای جدید را کمبود و نبود اعتبارات کافی دانست و گفت:در بحث امداد و نجات معادل 2 درصد ظرفیت جمعیت استان اقلام زیستی و اقامتی در انبارها نگهداری می‌شود تا در زمان بروز حوادث از آن استفاده شود.


محورهای پرحادثه استان
معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان رضوی نیز از محورهای سبزوار به نیشابور و قوچان به مشهد به عنوان محورهای پر حادثه که بیشترین حوادث در این مسیرها رخ داده و به ثبت رسیده در استان یاد کرد و گفت:جمعیت هلال احمر استان دارای 10 هزار و 500 نفر امدادگر داوطلب است که 4 هزار نفر از آنان آموزشهای تخصصی لازم فرا گرفته‌اند.
قاسمی افزود:60 درصد نیرو‌های امداد و نجات داوطلب استان را آقایان تشکیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.