به گزارش قدس آنلاین ،دکتر معصومه ارجمندی مدیر گروه زبان شناسی دانشگاه آزاد واحد رشت پیرو سخنان زهره طیب زاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص عدم تطابق کتب کلاسهای زبان با فرهنگ ایرانی گفت:آموزش زبانِ انگلیسی در دوره ابتدایی , نه تنها بر فرهنگ ملی تاثیر منفی نمی گذراد بلکه با استفاده از روشهای ارتباطی و غیر مستقیم می تواند به جای آموزش منجر به فراگیری زبان از سنین کودکی شود.
وی علاوه بر این یاد آور شد: همانطور که فرهنگ ایرانی با آموزش زبان عربی دستخوش تغییر نگردید یادگیری بیشتر از دو یا سه زبان هم تاثیر منفی بر فرهنگ ایرانی نخواهد داشت.
او تاکید کرد:جملات زبانی خود بار ایدئولوژِیک و نقش فرازبانی داشته و بیانگر پیش زمینه فرهنگی فرد هستند لذا می توان با استفاده از گزینه های ساختاری و تعریف ایدئولوژی برای روش شناسی ضمن تدریس زبان انگلیسی بار ملی فرهنگ را نیز حفظ کرد.
این زبان شناس خاطر نشان کرد: در فرهنگ وقتی دو زبان را یاد می گیریم زبان دوم هم دارای واژه هایی است که بار فرهنگی و ایدئولوژیکی خاص خود را دارند که در آموزش و ترجمه انتقال ناپذیرند و ناگزیر هستیم آنها را هم در فرآیند آموزش و ترجمه لحاظ کنیم تا این روش ارتباطی و غیر مستقیم , در زبان آموز جاذبه ایجاد کند.
وی علاوه بر این نسبت به اعتراض این نماینده مجلس در خصوص ناکارآمدی آموزش زبان در مدارس اظهار داشت: آموزش زبان پشت میزهای کلاس مدرسه کارآیی مناسب ندارد بلکه باید با استفاده از بستر مناسب و آموزش و تغییر مدرسان زبان انگلیسی یادگیری زبان را در دانش آموزان تبدیل به فراگیری کنیم.
دکتر ارجمندی تصریح کرد:مدرسین زبان در مقاطع ابتدایی باید مدرس مخصوص زبان انگلیسی باشند تا ارزش و اهمیت زبان برای دانش آموز معیین شود چرا که معلم ثابت زبان فارسی بیشتر تدریس زبان را به حاشیه می راند.
به گزارش قدس آنلاین،یادآوری میشود , زهره طیب زاده چند روز پیش در گفتگو با یکی از رسانه ها اظهار داشت:هماکنون به دلیل ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش در بحث آموزش زبان خانوادهها مجبور میشوند تا فرزندان خود را به کلاسهای خصوصی بفرستند که در این کلاسها نیز کتب و متون تدریس شده متناسب با فرهنگ ایرانی نیست .
وی تاکید کرده بود که کلاسهای زبان موسسات خصوصی اثرات مخرب فرهنگی زیادی دارد و بهتر است که آموزش زبان انگلیسی از سنین پایینتر با نظارت آموزش و پرورش آغاز شود .
نظر شما