مهناز خجسته نیا : قدس ویژه خراسان - اردیبهشت ماه سال گذشته که گزارشی از تعطیلی «شاهان گرماب» به عنوان بی‌نظیرترین آبگرم معدنی ایران درج شد، ...

دردهای بی درمان بی نظیرترین آبگرم معدنی ایران

هرگز گمان نمی کردیم بعد از گذشت یک سال و 9 ماه از انتقادهای مطرح شده درخصوص بی‌مسؤولیتی و ناکارآمدی مدیران و گم شدن قطعه «مردم» در پازل کاری و فعالیتهای اداری، آبی از آب تکان نخورد.

این در حالی است که شاهان گرماب از سال 88، درست پس از گذشت چند روز از چاپ گزارش تصویری قدس از داخل حمام شاهان گرماب با عنوان « شاهان گرماب؛ شفابخشی در محیط غیربهداشتی» بنا به خواسته شبکه بهداشت و درمان فریمان و دستور دادستان این شهرستان بدون اطلاع رسانی به یکباره پلمب شد.

گرچه تعطیل شدن شاهان گرماب و فشار رسانه‌ها، سبب شد مسؤولان وقت از استاندار، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس سازمان میراث فرهنگی خراسان رضوی تا مسؤولان شهرستان فریمان به تکاپو بیفتند و بازدیدهایی انجام دهند و وعده‌هایی هم در این زمینه بدهند، اما نه تنها هیچ اقدامی انجام نشده، بلکه این مردم هستند که 6 سال از یک نعمت بزرگ خدادادی محرومند.

طبق اطلاعات موجود، پیش از این سالانه حدود یک میلیون و 200 هزار نفر از مجموعه شاهان گرماب بازدید و استحمام می‌کردند.

گزارشگر ما در واکاوی این پرونده به سراغ جمعیت هلال احمر خراسان رضوی می‌رود. مدیر روابط عمومی، ارایه آخرین اطلاعات در این خصوص را به معاون منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر استان می‌سپارد.

حسینی در گفت و گو با گزارشگر ما ضمن مرور آنچه در این سالها اتفاق افتاده، آب پاکی روی دست ما می‌ریزد و می‌گوید: هنوز هیچ اقدامی در جهت بازگشایی این مجموعه پلمب شده انجام نشده است.

وی با بیان اینکه شاهان گرماب از سال 88 به دلیل مشکلات بهداشتی پلمب شده می‌گوید: در پی پیگیری‌های استانداری خراسان رضوی، مکاتباتی با شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور صورت گرفته که با مجوز این شورا، مقرر شده این مجموعه برای مدت 10 سال به بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات دولتی پاسخگوی نیاز بازسازی این مجموعه نیست، می‌افزاید: به همین دلیل مصوب شده تا این مجموعه یا به میراث فرهنگی و یا به مؤسسه گردشگری سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها که مربوط به استانداری است، تحویل داده شود.

معاون منابع انسانی و پشتیبانی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی اظهار می‌دارد: تاکنون بارها با میراث فرهنگی مکاتبه کرده ایم تا طرح و برنامه‌هایشان را بیاورند، اما به دلیل ارزیابی اعتبارات سنگین، میراث فرهنگی تمایل در تحویل این مجموعه نداشته است.

به گفته وی، مکاتبات انجام شده با مؤسسه توسعه گردشگری هم متأسفانه به نتیجه نرسیده است.

وی در خصوص واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی نیز می‌گوید: متأسفانه به رغم اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، از این بخش نیز استقبالی صورت نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: تنها یک متقاضی بخش خصوصی برای تحویل مجموعه شاهان گرماب اعلام آمادگی کرده که منابع او نیز برای تأمین حداقلهای مورد نیاز مجموعه کافی نبوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برآورد اولیه برای اعتبار مورد نیاز بازسازی این مجموعه چه میزان است، می‌گوید: بستگی به میزان کاری است که قرار است در آنجا انجام شود، چون برخی نقشه ها تا 10 میلیارد تومان اعتبار را هم مطالبه می‌کند.

این مقام مسؤول در دفاع از عملکرد هلال احمر می‌افزاید: هرگز دنبال منافع جمعیت هلال احمر نیستیم، بلکه منافع هلال احمر در ارایه خدمات مطلوب به مراجعه‌کنندگان است.

 

* شاهان گرماب گوشت قربانی بین دو سازمان

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که یک مقام مسؤول محلی معتقد است، علت به نتیجه نرسیدن تلاشها برای بازسازی و بازگشایی شاهان گرماب، تعلل مدیران هلال احمر- که مدعی مالکیت آنجا هستند- و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی خراسان رضوی است.

وی می‌گوید: متأسفانه عزمی جدی برای به ثمر رسیدن تلاشها از سوی این دو نهاد به چشم نمی‌خورد.

به گفته وی، طی 6 سال گذشته مدیران وقت هلال احمر و سازمان گردشگری در جلسات متعددی که در استانداری برگزار شد، قولهای متعددی داده‌اند که متأسفانه هر دو مدیر عوض شده و کاری انجام نشده است.

این مقام مسؤول ضمن رد اظهاراتی مبنی بر عدم ورود بخش خصوصی می‌گوید: سرمایه‌گذار بخش خصوصی هم پای کار آمده، اما مدت بهره‌برداری را به مدت 20 سال پیشنهاد داده که هلال احمر مخالفت کرده و به واگذاری شاهان گرماب به مدت 10 سال راضی شده که سرمایه‌گذار مقرون به صرفه نمی داند.

 

* مجموعه بی‌نظیر درمانی شاهان گرماب

گفتنی است، در اهمیت «شاهان گرماب» همین بس که گفته می‌شود، یکی از سه آبگرم معدنی دارای خاصیت درمانی فوق العاده قابل شرب در دنیا و تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران است که از گذشته‌های دور مورد توجه و استفاده مردم از سراسر کشور بوده است.

نزدیک بودن «شاهان گرماب» به مشهد مقدس دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران، اهمیت این مکان سیاحتی، درمانی را دوچندان می‌کند.

آبگرم معدنی شاهان گرماب زلال، بی‌بو، بی‌رنگ و بدون گوگرد، آمونیاک و شوره است و آبگرم آن در بهبود عفونتهای پوستی، زخمهای مزمن، واریس، رماتیسم، آرتریت، آرتروز و کوفتگی و دردهای عصبی مؤثر است.

اثر درمانی این آب روی بیماری‌های پوستی به خاطر گوگرد آن نیست، بلکه سیلیکاتهای موجود در آب، درمان بیماری‌های پوستی است و چون از نظر کمی املاح زیادی ندارد، نوشیدن آن هم بی‌ضرر بوده و برای معالجه سنگهای مجاری ادرار و بیماری اگزما مفید است.

نکته قابل توجه اینکه آبگرم شاهان گرماب 48 درجه سانتیگراد حرارت دارد و در سالهای مختلف خشکسالی و تر سالی مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می‌جوشد.

آبگرم شاهان گرماب در شهرستان فریمان و در دهستان سفید سنگ واقع شده که فقط 140 کیلومتر با مشهد فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.