تحولات لبنان و فلسطین

آنچه در سال 57 اتفاق افتاد و زمينه براي شكل‌گيري نظام اسلامي فراهم شد، يك حركت احساسي و سطحي نبود، يك انقلاب بود. یک دگرگوني در نظام سياسي، فرهنگي، اقتصادي، فكري و بالاخره پايه‌ريزي يك نظامي به نام حكومت اسلامي و جمهوري اسلامي بود.

بايد پرداختن به عمق  فكري و اعتقادي جوانان داخل و خارج به اسلام در اولويت باشد

 استثنايي بودن چنين حركت و نظامي هم به‌خاطر اين است. بنابراين بايد هم خودمان درست دقت كنيم و هم افكار عمومي را توجيه كنيم كه ما چه حادثه‌اي را بزرگ و گرامي مي‌داريم. چه اتفاقي در اين كشور افتاده است، با چه سابقه‌اي، با چه مقاومت‌هايي در برابر دشمن.

 بايد ديد امروز نياز جامعه‌ما چيست؟ چه چيزي نیاز داريم؟ با سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌هايي كه شده است، در همه برنامه‌ها، بايد پرداختن به عمق فكري و اعتقادي و رابطه عاطفي و معرفتي جوانان و نوجوانان و افكار عمومي در داخل و خارج، در زمينه اسلام در اولويت قرار بگيرد و روي آن كار كنيم. باید با هماهنگي، با همفكري و همدلي، با ايجاد يك مجموعه خوش‌فكر و داراي نظر و صاحب‌انديشه، به شكلي برنامه‌ريزي كنيم كه حداقل در زماني متناسب با اين مهم، بتوانيم به ريشه‌هاي فكري و اعتقادي جوانان نسبت به نظام و نسبت به اسلام عمق ببخشيم.

اين مهم است كه امروز دشمن مي‌گويد، ما نمي‌توانستيم كاري بكنيم، هيچ كاري نمي‌توانستيم بكنيم. اينكه رهبري اين انقلاب آنچنان برنامه‌ريزي كند كه بزرگ‌ترين قدرت مستكبر و سلطه‌گر آن روز، اعتراف كند نمي‌توانستيم كاري كنيم بسيار مهم است. چرا نمي‌توانستند کاری کنند؟ چون امام و رهبري از يك ايمان، صداقت، اخلاص، تقوا، عدالت، شجاعت، علم، آگاهي هم نسبت به اسلام و هم نسبت به سياست‌هاي جهاني، واقع‌بينانه عمل كردن، به مردم بها دادن، به مردم احترام گذاشتن و حس مسؤوليت مردم را برانگيختن برخوردار بود. اصلاً با آن رهبري دقيق امام، واقعاً تحولي در افكار به وجود آمد.

در دوران قبل از پيروزي انقلاب، كم نبودند افراد متدين كه ما را نصيحت مي‌كردند و مي‌گفتند: تقيه كنيد، نمي‌شود كاري كرد. مي‌گفتند: خودتان را به كشتن مي‌دهيد. همين سياست را همان وقت، ساواك آن روز هم دنبال مي‌كرد. اما بالاخره رهبري و تكيه او بر اسلام و اين خصوصيات و اتكاي به خدا و اعتماد به مردم و به توانمندي خود و به تدبير خود، توانست فكرها را متحول كند و با پشتيباني مردم، اين انقلاب عظيم به ثمر بنشيند.

 من عيدي را بزرگ‌تر از اين عيد دهه فجر نمي‌دانم. يعني امروز، هر مراسم بزرگداشتي كه ما نسبت به اعياد مذهبي داريم، رهين و مرهون اين عيد است. اگر مي‌توانيم مراسم مذهبی برگزار كنيم، اگر اين انقلاب اتفاق نمي‌افتاد، اصلاً امروز فضاي كشور، فضايي نبود كه ما بتوانيم آن‌چه كه داراي اصالت است، آن‌چه كه داراي تأثير در فضاي سياسي و اجتماعي جامعه و دنياست، برگزار كنيم. آن روزي كه توانايي‌شان محدود بود نمي‌گذاشتند، اگر بنا بود در اين فضاي سياسي جديد دنيا استمرار پيدا مي‌كرد، مطمئناً اوضاع چيز ديگري بود. بنابراين بسيار مهم است.

ما از محرم الهام گرفتيم. امام از عاشورا براي اين فكر و اين راه و همان تعبير پيروزي خون بر شمشير، الهام گرفت. اميدواريم بتوانيم از اين ايام استفاده معنوي بسياري كنيم و حركت‌هاي فكري و فرهنگي پرثمري در ايام دهه‌فجر داشته باشيم. حرمت اين ايام را نگه داريم. البته مجموعه‌هاي فرهنگي كشور همه توجه دارند. صدا و سيما هم توجه دارند، به‌خصوص در تنظيم برنامه‌ها با حفظ شرايط فعلي، اين گرامي‌داشت به نحو شايسته‌اي ان‌شاءا... برخوردار شود. هماهنگي هم بسيار مهم است. گاهي ما مي‌گوييم هماهنگي، ولي هر كسي راه خودش را مي‌رود، اين از نظر اخلاقي كار خوبي نيست و تأثير خوبي هم در جامعه نخواهد داشت. ما همين سرمايه‌هاي اندك را اگر كنار هم بگذاريم و از فكر يكديگر استفاده كنيم و هماهنگ و هم‌جهت برنامه‌ها را دنبال كنيم، ان‌شاءا... آثار بسيار مطلوب و مؤثري خواهد داشت. در زمينه‌هاي سياسي هم که فضاي سياسي امروز دنيا، مجموعاً به نفع جمهوري اسلامي است. همه‌جا، براي همه قدرت‌هاي سلطه‌گر، حضور جمهوري اسلامي، نفوذ جمهوري اسلامي و تأثيرگذاري جمهوري اسلامي در بين ملت‌ها، به‌خوبي مبرهن است. اینها همه از اين حكايت مي‌كند كه تحت تأثير اين نفوذ و مرعوب اين قدرت اسلامی هستند و اين تأثيرگذاري است.  بنابراين در سخنراني‌ها و در مجالس، خيلي بايد دقت بشود كه با تبيين ديدگاه‌ها سخن جريان‌هاي سياسي كه شكستن مقاومت مردم و ايجاد اختلاف در تصميم‌گيري‌هاي اصولي نظام را دنبال مي‌كنند را از بين ببرد و اين فضاي يكپارچگي، وحدت، همدلي و حضور مردم، پشتيباني مردم و آگاهي مردم را ما بتوانيم تقويت كنيم. اين ما هستيم كه بتوانيم اين سرمايه‌هاي معنوي بزرگ را درست هدايت و رهبري كنيم و به نتيجه مطلوبي ان‌شاءا... برسيم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.