انتخابات

جلیل فخرایی: مركز آفرينش‌هاي هنري آستان قدس رضوي یکی از مهمترین مؤسسات فرهنگی این نهاد است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی راه‌اندازی شده و عمده امور فرهنگی وهنری از طریق این مرکز انجام می گیرد .

ترویج هنر اسلامی - ایرانی توسط مرکز آفرینشهای هنری آستان قدس

مدیر این مرکز در گفت وگو با خبرنگار ما در باره این مرکز گفت:  تأسیس این مرکز در سال 1369 و گسترش دايره عملكرد و ارتقاي سازماني آن به مؤسسه آفرينشهاي هنري از سال 1376 ، با اهدافي چون بهره گيري از انواع هنرها در تبيين و انعكاس معارف اهل بيت(ع)، شناسايي و اشاعه ابعاد هنر و معماري ايراني - اسلامي اماكن متبركه با حفظ و ارتقاي جلوههاي هنري نفيس و آثار متعلق به آستان قدس رضوي، تامين نيازهاي كاربردي هنر چون فيلمهاي مستند و مجموعههاي ارزشمند تصوير و عكس و امور گرافيكي و تصوير سازي و در مجموع پاسداشت و ترويج هنر مقدس و والاي ديني و رضوي، صورت گرفت.

علی ثابتنیا افزود: مؤسسه آفرينشهاي هنري،در بيش از يك دهه فعاليت خود درعرصه هنر و فرهنگ ناب اسلامي و ايراني كوشيده است تا افزون بر حفظ ،توسعه و ترويج هنر اسلامي بويژه هنرهاي به كار رفته در حرم مطهر حضرت رضا (ع) با پردازش و توليد هنرهاي اسلامي – ايراني در همه رشتهها و شاخههاي مرتبط همت کند.

وی ادامه داد: در اين راستا اين مؤسسه در كنار توليد آثار هنري فاخر و ايجاد خلاقيت،نوانديشي و نوآوري در هنر اسلامي و ايراني، ارايه تابلوهاي هنري نفيس در حوزه هنرهاي تجسمي به قلم و دست هنرمندان برگزيده كشور و توليد محصولات هنري و فرهنگي از نمونه آثار و تصاوير و نمادهاي حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) را در دستور كار دارد .

وی اظهار داشت: مؤسسه آفرينشهاي هنري آستان قدس رضوي،تلاش دارد در بخشهاي زيرمجموعه خود، موضوع آموزش،پرورش،توليد و اشاعه هنر متعالي اسلامي و ايراني را آنچنان كه شايسته آستان مقدس حضرت علي بن موسي الرضا (ع) و نام بلند ايران زمين است، به منصه ظهور برساند .

 

 مديريت نشر و تبليغات

ثابتنیا با اشاره به بخشها ومدیریتهای تابعه این مؤسسه به معرفی یکایک این مدیریتها پرداخت و درباره مديريت نشر و تبليغات گفت: اين مديريت با جذب كارشناسان زبده و مجرب در رشتههاي گرافيك، طراحي و تصويرسازي،پویانمایی و چاپ به صورت تخصصي به ارايه خدماتي چون : طراحي و چاپ پوستر،كارت دعوت،كارت پستال، بروشور و ... طراحي، آماده سازي، صفحه آرايي و مراحل پيش از چاپ و نظارت بر چاپ كتابهاي نفيس و هنري، طراحي و آمادهسازي تبليغات محيطي همچون بیلبورد، آويز و ... ،طراحي و اجراي دكوراسيون محيطي، طراحي و اجراي ماكت و دكور نمايشگاهي و همچنين برگزاري همايشها و گردهماییها مي پردازد و توانايي ارايه خدمات به ادارات ،سازمانها و مراكز مختلف فرهنگي و هنري را دارد .

 

  مديريت رسانه

وی به مديريت رسانه که یکی از مهمترین بخشهای این مرکز است اشاره کرد واظهار داشت: بخش مديريت رسانه با استفاده از آخرين امكانات و سامانههای به روز، فعاليتهاي خود را در سه بخش اصلي توليدات تصويري،  تولیدات شنیداری و عکس متمرکز کرده است.

 

  محصولات فرهنگي و هنري

مدیر مؤسسه آفرينشهاي هنري آستان قدس رضوي  در ادامه به دیگر فعالیتهای این مرکز اشاره کرد و گفت: این مؤسسه در جهت رسالت فرهنگي - هنري خويش و با بهرهگيري از انواع هنرهاي ديني در اشاعه و تبيين و انعكاس اين گونه آثار سعي فراوان دارد و با استفاده از دانش و هنر استادان برجسته به خلق و ارايه آثار هنر اسلامي در زمينههاي طراحي و توليد آثار حجمي ، تابلوهاي خوشنويسي و تذهيب ، نگارگري ،چاپ و انتشار آثار نفيس و كتب منحصر به فرد گنجينه مطهر رضوي با اصل اثر ، سوزن دوزي ، سفال ، كلاژ ، معرق چوب ، نقاشي ، طراحي كاشي و همچنين آثار رسانه اي ازقبيل فيلمهاي مستند و داستاني ، نماهنگ ، تيزر ، عكس ، ترانس پارنت و پوستر فعاليت چشمگيري در معرفي هنر ايران اسلامي داشته است.

ثابتنیا دیگر فعالیتهای مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی را به شرح ذیل معرفی کرد:

 

  مكتب هنر رضوان

مكتب هنر رضوان با توجه به ضرورت آموزش تخصصي هنر بويژه هنرهاي سنتي و ايراني – اسلامي بويژه هنرهاي به كار رفته در معماري و آرايههاي  حرم مطهر رضوي در سال 1387 تأسیس شد.

مكتب هنر رضوان با بهره گيري از استادان نخبه كشور در رشتههاي مختلف هنري ، فعاليتهاي خود را در 6 بخش اصلي متمركز كرده است .آموزش مراتب پايه و عالي هنر ،آموزش مراتب پيشرفته ، کارگاههای تخصصي ،آموزش خصوصي ، آموزش هنر به كودكان و كارگاه دایمي هنر .

 

  نگارخانه رضوان

اين نگارخانه كه هم اكنون با پشتوانه اي از چند سال فعاليت هنري در سطح ممتاز ، به عنوان يكي از نگارخانههاي مطرح كشور شناخته مي شود ، افزون بر تعامل با هنرمندان رشتههاي مختلف در برپايي نمايشگاههاي هنري حرفه اي ، اقدام به برپايي نمايشگاه در سطح استان ، كشور و بين الملل مي نمايد . از اين جمله مي توان افزون بر نمايشگاههاي متعدد ارزشمند داخلي ،به بيش از 25 نمايشگاه در كشورهايي چون انگلستان ، آلمان ، روسيه ،اتريش ، اندونزي ،مالزي ،قطر و ... اشاره داشت .

 

  انجمن ادبي رضوان

انجمن ادبي رضوان از ديرباز محفل عرض ارادت اديبان و شاعران ولايي خطه خراسان به پيشگاه حضرت امام رضا (ع) بوده و با برگزاري جلسات هفتگي شعرخواني در جوار بارگاه مطهر رضوي ميزبان گلواژههاي شعر شاعران و دلدادگان حضرتش مي گردد . اين انجمن تلاش دارد استعدادهاي بالقوه و جوان را در اين راستا شناسايي ،شكوفا  و بارور نمايد .

از ديگر فعاليتهاي انجمن ادبي رضوان مي توان به برگزاري شبهاي شعر ،  شبهاي داستان خواني ،جلسات نقد و بررسي كتاب و نيز پژوهش ،گردآوري و تاليف كتاب در حوزه شعر ،ادبيات داستاني ، نمايشنامه و فيلمنامه اشاره کرد .

اين انجمن مي كوشد با ارتباط گسترده با شعرا و نويسندگان فارسي زبان ،حيطه فعاليت خود را در انتقال مفاهيم رضوي در قالب ادبيات دلنشين وسعت بخشد .

 

  فعاليتهاي قرآني

 با توجه به ساختار اداري و وظايف اساسنامه اي مؤسسه كه گسترش و اشاعه هنر اسلامي با تكيه بر معارف ديني است، در قالب برنامههاي خاص کار آموزش، تولید آثار قرآنی، چاپ و نشر و پژوهش را به عهده دارد و چاپ منتخب سورههای قرآن به خط ابراهیم سلطان ابن تیمور گورکانی چاپ قرآن كريم به خط عليرضا عباسي، انتشار قرآن به خط نستعليق اثر مرحوم سيد حسين ميرخاني موسس انجمن خوشنويسان ايران و تذهيب استاد عباس عطاپور ، به روش چاپ هشت رنگ و دو نوع جلد نفيس (چرم و گالينگور) را به انجام رسانده و درحال انجام كارهاي مقدماتي و مراحل پیش از چاپ قرآن نفيس به خط غلامعلي اصفهاني متعلق به كتابخانه و موزه ملي ملك  میباشد.

مدیر مرکز پژوهشهای هنری آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: اين مؤسسه پژوهشهاي قرآني خود را بر روي تذهيب و آرايههاي قرآني متمركز نموده و برپايي دوسالانههاي تذهيبهاي قرآني ( اولين دوسالانه در سال 1387 – دومين دوسالانه در سال 1389 – و برنامه ريزي و فراخوان دوسالانه سوم در سال 1391 ) موفق به تشويق و ترغيب هنرمندان اين رشته در سراسر كشور گرديده و دراين راستا با جمعآوري آثار توليد شده، كه با تكيه بر مكاتب دورههاي تاريخي هنر مانند مكتب خراسان ارايه شده بود ، پس از گزينش ، داوري و برپايي نمايشگاههاي متعدد، نشستهاي علمي و كارگاه عملي براي هنرجويان و علاقهمندان قرار گرفت . 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.