انتخابات

سرپرست ریاست جمهوری به منظور شرکت و سخنرانی در بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.

مخبر وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد

به گزارش قدس آنلاین محمد مخبر که به منظور شرکت و سخنرانی در بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در صدر هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به قزاقستان سفر کرده است، چهارشنبه شب ۱۳ تیر ۱۴۰۳ با استقبال سریک ژومانگارین معاون نخست وزیر و بقایف معاون وزیر خارجه قزاقستان وارد آستانه پایتخت این کشور شد.

سرپرست ریاست جمهوری روز پنجشنبه ۱۴ تیر سال ۱۴۰۳ علاوه بر شرکت و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، دیدارهای دوجانبه‌ای با برخی سران کشورهای عضو این سازمان خواهد داشت.

سال گذشته و در بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی هند و به شکل مجازی برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران رسماً به عنوان یکی از اعضای اصلی این سازمان معرفی شد.

آستانه پایتخت قزاقستان روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه میزبان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است.

کشورهای عضو سازمان شانگهای ۴۳ درصد از جمعیت جهان، ۲۵ درصد از تولید ناخالص، ۲۰ درصد از صادرات، ۲۰ درصد از واردات جهان و حدود ۲۳ درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند.

جمهوری اسلامی ایران از دهه گذشته درخواست عضویت رسمی در جمع ۸ عضو این سازمان (چین،‌ روسیه، هند،‌ قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان) را ارائه کرد که با آغاز دولت سیزدهم و تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران، این درخواست در اولین حضور آیت‌الله رئیسی در اجلاس سران شانگهای در شهریور ۱۴۰۰ در تاجیکستان مورد پذیرش قرار گرفت.

پس از طی کردن فرآیندهای قانونی داخل سازمان، نهایتا در تیرماه ۱۴۰۲ و در بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند که به شکل مجازی برگزار شد، ایران رسما به جمع اعضای اصلی این سازمان پیوست تا دریچه‌ای از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متنوع و متعدد در راستای منافع متقابل ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای به روی جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضا گشوده شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.