تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین - رضا قزوینی غرابی: یک روزنامه عرب زبان چاپ لندن، دیپلماتهای ایرانی و عراقی مقیم الجزایر را به تلاش برای تبلیغ تشیع در آفریقا و الجزایر متهم کرد.

اتهام یک روزنامه عرب به ایران و عراق برای تبلیغ تشیع در آفریقا

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه فرامنطقه ای العرب چاپ لندن امروز چهارشنبه با انتشار یک گزارش، دیپلمات های عراقی و ایرانی را متهم به تبلیغ تشیع در شهرهای بزرگ الجزایر از جمله وهران، سطیف، باتنه و الجزایر کرد.

العرب در چارچوب طرح شیعه هراسی مدعی شد منابع مطلع به این روزنامه گفته اند که سفارت خانه های ایران و عراق به شدت در حال ترویج مذهب تشیع از طریق فعالیت های فرهنگی هستند و در این راه از وجود هنرمندان و اصحاب فرهنگ بهره می برند.

این گزارش در ادامه با اشاره به گشایش مراکز فرهنگی سفارت ایران در شهرهای بزرگ الجزایر می نویسد: ایران به شکل محرمانه فعالیت ها مجموعه های شیعه الجزایری را مدیریت می کند تا انقلاب اسلامی را در عمق قاره سیاه و از طریق الجزایر صادر کند.

صابر بلیدی نویسنده این گزارش با اشاره به نقش سفارت عراق می نویسد: عراقی ها هم با استخدام هنرمندان و تشویق به تبادل دو طرفه و تأسیس انجمن های غیردولتی و فرهنگی شیعه در الجزایر، چنین فعالیت های را انجام می دهند.

از سوی دیگر محمد بن زیان پژوهشگر جریان های اسلامی در گفتگو با العرب از گسترش فعالیت های شیعیان در الجزایر می گوید و این کشور را در حال حاضر میدانی مستعد برای همه نحله ها و مذاهب و جریان های دینی معرفی می کند.

العرب می نویسد: دولت الجزایر تلاش دارد تا یک فضای رقابتی میان مذاهب به وجود آورد از این رو اجازه فعالیت به مجموعه های دینی و مذهبی مانند سلفیه، اخوان المسلمین و تشیع را داده است. به گفته این روزنامه در سال های اخیر فعالیت های تشیع به شکل تصاعدی در الجزایر افزایش یافته و از فعالیتی محرمانه به تلاشی علنی و آشکار تبدیل شده است.

الجزایر تنها کشور سنی مذهب است که عاشورا همانند دیگر مناسبت های دینی مانند عید فطر و عید قربان و میلاد پیامبر(ص) تعطیل رسمی است موضوعی که واکنش شدید جریان های تندرو سلفی در این کشور را برانگیخته است.

انور مالک یک فعال حقوقی الجزایری نیز با متهم کردن ایران به تلاش برای صادر کردن تشیع به آفریقا گفت در بیش از یک سال گذشته حدود 5000 نفر الجزایری شیعه شده اند.

در حال حاضرتعدادی منطقه و شهرک در شهر وهران (450 کیلومتری پایتخت) وجود دارد که اکثریت ساکنان آنها را شیعیان تشکیل می دهند و مراسم عزاداری ماه محرم را برپا می کنند.

علی رغم آنکه تشیع دومین مذهب رسمی اسلام است اما حاکمیت های عربی شمال آفریقا از ده ها سال قبل تاکنون به شیعیان به عنوان هسته های مخرب امنیتی نگاه می کنند و شیعیان این کشورها نیز ناچار بوده اند مذهب خود را مخفی نگاه دارند تا متهم به وابستگی و جاسوسی و محرومیت از حقوق شهروندی نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.