به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، ساناز رشیدی افزود: برای این که فرزندتان خیلی زود با انواع واژهها و عبارتها آشنا شود، کافی است هفتهای یک واژه جدید به او بیاموزید.
وی ادامه داد: اگر این روند را از ۱۸ ماهگی آغاز کنید و تا سال دوم ادامه دهید، در انتهای این بازه زمانی، کودک شما بین ۵۰ تا صد واژه یاد خواهد گرفت، ضمن اینکه هر چه بیشتر با فرزند خود صحبت کنید، او واژههای بیشتری خواهد آموخت.
وی تاکید کرد: والدین باید کتابهای زیادی برای فرزندان خود بخوانند و هر کاری انجام میدهند برایش توضیح دهند و از اینکه با لحن و تقلید صداهای مختلف این کار را انجام بدهند، هیچ هراسی نداشته باشند.
کارشناس مسائل کودکان در مرکز بهداشت اصفهان پرورش هوش احساسی در کودکان را یکی از ضروریترین موارد برای رشد درک و مهارتهای اجتماعی در کودکان دانست و تاکید کرد: والدین باید به روشهای مختلف هوش احساسی فرزندان خود را توسعه دهند.
وی ادامه داد: به طور مثال، هنگامی که فرزند شما در حال بازی با شن در کنار ساحل است و یکی از دوستانش ناخواسته قلعه شنی او را تخریب میکند، باید به او بگویید که این مساله از روی عمد نبوده و مثلا پای دوستش گیر کرده او روی قلعه شنی تو افتاده است.
رشیدی با تاکید بر اینکه باید به او بیاموزید برخی از مسایل زندگی به صورت تصادفی پیش میآیند، خاطرنشان کرد: وقتی کودک این را درک کند، دیگر خیلی راحت کینه به دل نمیگیرد و از کوچکترین مسایل زندگی دچار تنش و عصبانیت نمیشود.
وی با بیان اینکه این مساله در مورد رفتارها و رویدادهای مثبت نیز مصداق دارد، در توضیح آن یادآور شد: هنگامی که فرزند شما یک کار خوب انجام میدهد او را متوجه نتیجه رفتار خوب خودش بکنید، به طور مثال اگر به همبازی خود محبتی کودکانه کرده است، به او یادآوری کنید که چقدر این کارش خوب بوده است .
تلاش کودکانتان را نادیده نگیرید!
کارشناس مسائل کودکان در مرکز بهداشت اصفهان عنوان کرد: تحقیقات ثابت کردهاند کودکانی که والدین آنها تلاشهایشان را به جای استعدادهای ذاتیشان مورد تشویق قرار میدهند، تلاش خود را بیشتر میکنند و پشتکار بالاتری دارند.
وی با اشاره به اینکه شاید دوست داشته باشید بگویید فرزند من باهوش است، اما خوب است گاهی هم به او بگویید: «تو واقعا خوب تلاش کرده ای»، گفت: بیشتر والدین عادت دارند در مورد هوش و ذکاوت درونی کودکان حرف میزنند و غیرمستقیم، تلاشهای او را نادیده میگیرنداما اگر به کارهایی که انجام داده است، اشاره کنید، او لذت بیشتری از این کار خواهد برد.
رشیدی خاطرنشان کرد: به این ترتیب، حتی اگر اشتباهی نیز مرتکب شوند مدام خود را سرزنش نخواهند کرد. زیرا به سادگی درک میکنند که برخی از تلاشها نیز ممکن است نتیجه مثبت نداشته باشد.
وی با اشاره به این نکته که از حدود ماه نهم، کودکان حرکات انگشتان والدین خود را دنبال میکنند، یادآور شد: تحقیقات ثابت کردهاند، کودکان زبان بدن را سریعتر از موارد دیگر میآموزند؛ مثلا اگر با دست به کامیون اشاره کنید، کودک سریعتر به سمت آن برمیگردد تا اینکه بخواهید در مورد کامیون به او چیزی بگویید.
بازیهای نمایشی عامل رشد فکری کودکان است
این کارشناس بهداشت با اشاره به اینکه بازیهای نمایشی یکی از بهترین انواع بازیها برای رشد فکری و هوشی کودکان است، عنوان کرد: وقتی با کودک انواع موقعیتها را بازی میکنید، به طور غیرمستقیم به او مسایل بسیاری میآموزید. البته با کودک نمایشهایی را بازی کنید که بتواند کنترلهای لحظهای را بیاموزد.
وی نخستین مساله را در این نوع نمایشها آموزش تضادها ذکر کرد و گفت: چندین تصویر ساده به کودک نشان دهید و تصاویر را یکبهیک نمایش دهید؛ به طور مثال، تصویر نخست، خورشید باشد، هنگامی که خورشید را نشان میدهید، به جای کلمه «روز» از واژه «شب» استفاده کنید.
رشیدی تاکید کرد: واکنشهای لحظهای باعث افزیش مهارت ریاضی در کودکان میشود و با این بازیها، ذهن کودک برای نقشه کشیدن، برنامهریزی، تعیین هدف و پشتکار برای اجرای کامل برنامهها آماده میشود.
این کارشناس بهداشت با بیان اینکه اگر دوست دارید خلاقیت را در کودک افزایش دهید، این مساله را در دکور اتاق او نیز اعمال کنید، خاطرنشان کرد: فضایی که کودک در آن رشد میکند در بروز مهارتهای ذاتی او تاثیر بسیاری دارد.
وی تزئیناتی که در اتاق کودک استفاده میکنید را یکی از اصلیترین مسایل برای رشد خلاقیت او دانست و افزود: برای این منظور لازم نیست خیلی هزینه کنید و اسباببازیهای گرانقیمت خریداری کنید، با یک جعبه خالی و مداد شمعیهای معمولی هم میتوان موجب پرورش خلاقیت و ابتکار در ذهن کودکان شد.
رشیدی یادآور شد: وسایلی در اتاق او قرار دهید که به یک بازی خاص محدود نشود. از انواع وسایل موسیقی، نقاشی، ساخت و ساز، عروسک و... در اختیارش بگذارید تا در همه زمینهها بازی کند.
نظر شما