قدس آنلاین_مصطفی لعل شاطری: سومین و آخرین جلسه کارگروه ساماندهی واحدهای اقامتی خانه-مسافر پیرامون حرم مطهر رضوی برگزار و شیوه نامه ی نهاییِ صدور پروانه های موقت برای فعالیت تدوین شد.

تدوینِ شیوه نامه صدور مجوزِ موقت برای خانه-مسافرها در مشهد

به گزارش قدس انلاین، معاون امورهماهنگی وزیارت استانداری خراسان رضوی در سومین جلسه کارگروه ساماندهی خانه-مسافرها اظهار کرد: یکی از 12 کارگروهی که در بحثِ زیارت در نظر گرفته شده است، کارگروهی در راستای رسیدگی به وضع اسکان دهی به مسافرین حریم رضوی می باشد. از این رو تنها با تدوین نهاییِ و اجرایی نمودن شیوه نامه ای منسجم می توان به این بحث رسیدگی نمود.

مهندس واحدی افزود: این کارگروه به دنبالِ پایش، ارزیابی و بررسی موارد مرتبط با این موضوع است. از این رو پس از تصویب نهایی نیز همچنان بر عملیاتی شدن مواد و تبصره های ذکر شده، نظارت و اشراف خواهد شد.

در ادامه این نشست مهندس ارجاعی معاون سیاسی-امنیتی فرمانداری مشهد ضمن اشاره به روند رو به پیشرفت این کارگروه و با برشمردن مصوبات جلسه گذشته در تشریح شیوه نامه مدون گردیده گفت: این شیوه نامه دارای بخش های گوناگونی است. در مقدمه به ظرفیت های گوناگون اسکان پرداخته شده است. اهداف اجرایی طرح نیز دربردارنده ی ضرورت سازماندهی و هویت دار نمودن واحدها و تامین اماکن اقامتی براساسِ علایق مسافرین با تنوع قیمتی و حمایت از صنعت هتلداری می باشد.

 وی خاطرنشان کرد: برای هریک از خانه-مسافرها پلاک شناسایی و تابلویی برای نصب بر روی درب ورودی تعبیه خواهد شد تا به صورت یکسان و سراسری نصب گردد. علاوه بر این گذراندن 40 ساعت آموزش های لازم که از سوی میراث فرهنگی برگذار خواهد شد، برای مالکینِ متقاضی و متصدیان این گونه از واحدها ضروری خواهد بود.

مهندس ارجاعی یادآور شد: از بعد نظارتی، مسئولیت رسیدگی به این مکان ها به صورت ویژه برعهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و اتحادیه های مربوطه براساس قانون نظام صنفی خواهد بود. علاوه بر این در هر زمان که یکی از الزامات اولیه این شیوه نامه از سوی خانه ها- مسافرها اجرایی نشود، با ورود دستگاه های اجرایی، از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

در ادامه مهندس رسولی ضمن اشاره به نقص های قانونیِ احتمالی بیان داشت: این شیوه نامه از آنجایی که توسط جمعی از مهندسین و شهرداران مناطق تدوین یافته است، بی شک از نظر نگارش قانونی و مبتنی بر جنبه های حقوقی فاقد اشکال نمی باشد. در این راستا می بایست متن شیوه نامه به وسیله ی یک خبره حقوقی تصحیح گردد تا فاقد هرگونه اشکال قضایی باشد که این نظر از سوی اعضای کارگروه تایید شد.

در ادامه بنا به پیشنهاد شهردار منطقه ثامن، مهندس ضمیری، مصوب گردید تا در کاربری های عمومی معابر و تجاری اقامتی بزرک مقیاس ممنوع باشد.

وی همچنین درباره رفع پلمپ خانه-مسافرها گفت: بهتر این است که واحدهایی که توسط کمیته اجرایی پلمپ شده است، رفع پلمپ گردد و نیز پس از بازدید و تایید بازرسانِ مربوطه، پروانه آنان تمدید گردد.

مهندس واحدی معاون امور هماهنگی و زیارت استانداری در پایان این نشست اظهار داشت: می بایست این شیوه نامه به مدت 3 سال باشد و در پایان هر سال سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به تمدید و یا لغو مجوزها بپردازد. از این رو به دلیل آن که سیاست کارگروه بر کاهش این اقامتگاه ها قرار دارد، پس از پایان این 3 سال، می بایست هر یک از این خانه ها تعیین تکلیف گردیده و به پرونده آن ها پایان داد.

وی همچنین درباره ابزار اطلاع رسانی و دارا بودن امکانات در راستای ارسال آمارها به میراث فرهنگی و اتحادیه ها گفت: افرادی که متقاضی پروانه بهره بردای در قالب خانه-مسافر می باشند، باید دارای حداقل های ارتباطی با مرکز باشند تا به وسیله آن بتواند آمار خروج و ورود زائرین را برای مرکز ارسال نمایند. در غیر اینصورت به آنان مجوز تعلق نگرفته و در صورت سرپیچی از این ماده واحده، پروانه آنان باطل خواهد شد.

مهندس واحدی در پایان با اشاره به تایید نهایی این شیوه نامه از سوی افراد حاضر بیان داشت: هفته آینده این شیوه نامه به استاندار خراسان رضوی ارائه خواهد شد و پس از تصویب از سوی استاندار، نامه ابلاغیه آن صادر خواهد شد تا روند اجرایی آن صورت پذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلام علی IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
    1 1
    با این شیوه نامه که شما گذاشتین هیچ کسی نمی تواند مجوز بگیرد وباید اقایان دست به کار شوند و تمام واحدها را پلمپ کنند ولی باید فکری هم برای ایام پیک سفر نیز بکنند در ضمن تزدیک به 5هزار واحد غیر مجاز وجود دارد که پلمپ کردن همه انها امکان پذیر نیست چون اگر حساب کنیم چند هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند این کار را نمی کردیم