تحولات لبنان و فلسطین

قدس انلاین – سعید کوشافر: بورس پس از چند روز که به نظر میرسید به سمت آفتابی شدن حرکت میکند ؛ دوباره ابری شد و با عقب نشینی نشان داد که مشکلات بورس بیش از ان است که بتوان با چند افزایش شاخصها به ان امیدوار شد .

سقوط شاخصهای بورسی که با مذاکرات نبض میزند/بورس را افزایش چند برابری نرخ ارز بالابرد نه واقعیت اقتصاد کشور/بازار سرمایه از فساد دربانکها متضرر میشود نه فساد دربورس

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات روز دوشنبه با 211 واحد افت به ارتفاع 62 هزار و 441 ریال عقب نشینی کرد.

علاوه بر این تمام شاخص های بازار در روز جاری افت داشتند به نحوی که شاخص 30 شرکت بزرگ 13 واحد، آزاد شناور 309 واحد، بازار اول 172 واحد، بازار دوم 312 واحد و صنعت 148 واحد افت کردند.

در مجموع امروز شاخص قیمت (هم وزن) و شاخص کل (هم وزن) به ترتیب با 43.7 و 49.5 واحد افت به 8,565 و 9,714 واحد رسیدند. شاخص قیمت(وزنی - ارزشی) نیز در روز جاری 88 واحد افت را تجربه کرد.

همچنین در حالی 352 میلیون سهم به ارزش 72 میلیارد تومان در 23 هزار دفعه دادوستد شد که حدود 30 میلیارد تومان از ارزش معاملات امروز مربوط به سهام سایپا و مبین بود.

علاوه بر این تالار شیشه ای حافظ در روزجاری با افت قیمت همراه بود. به صورتی که بیشترین افزایش قیمت را نماد کفرا با 5.06 درصد رشد و بیشترین کاهش قیمت را نماد فنوال با 13.86 درصد افت ثبت کردند.

در معاملات امروز گروه خودرو با 23.4 میلیارد تومان، بیشترین معاملات را به خود اختصاص داد ضمن اینکه تامین آب، برق، گاز و بانکی ها نیز با 10.4 و 4.3 میلیارد تومان در جایگاه بعدی قرار گرفتند.

دراین راستا یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بازار بورس به نوعی آینه فعالیت‌های اقتصاد کشور است، گفت: اگر بخواهیم دلیل افت شاخص بورس را بیابیم، باید وضعیت اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم و همگام با خروج از رکود، بازار بورس نیز دچار رشد خواهد شد.

محمدرضا پورابراهیمی ،درخصوص دلایل افت شاخص بورس طی روزهای اخیر،گفت: باید توجه داشت که شاخص بورس براساس فعالیت‌های اقتصادی کشور دچار نوسان می شود.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازار بورس به نوعی آینه فعالیت‌های اقتصاد کشور است و شاخص آن نیز بر اساس میزان فعالیت کشور دچار نوسان می شود.

وی به رکود حاکم براقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: اگر بخواهیم دلیل افت شاخص بورس را بیابیم، باید وضعیت اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم و همگام با خروج از رکود، بازار بورس نیز دچار رشد خواهد شد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس همچنین رشد بورس طی سال های اخیر را به دلیل تغییر دارایی پایه عنوان کرد و افزود: بطورمثال دارایی یک شرکت با ارز هزارتومانی ارزش گذاری شده بود، اما نرخ ارز طی مدت زمان کوتاهی چندین برابر شد، لذا رشد شاخص بورس در سالهای 91 و 92 به دلیل افزایش نرخ ارز و تغییر دارایی پایه بود.

به گفته این نماینده مردم درمجلس نهم،ارزش سهام شرکت‌ها در دوحالت افزایش می یابد،یا سودآوری باید افزایش یابد و یا اینکه ارزش دارایی پایه افزایش یابد و دلیل رشد شاخص بورس در سال های اخیر نیزتنها به دلیل تغییر دارایی پایه شرکت ها بود.

نماینده مردم کرمان و راور درمجلس بیان کرد: تنها راهکار بهبود وضعیت بازار بورس،خروج از رکود بوده و باید توجه داشت که سیاست‌های پرس قیمتی تنها درکاهش تورم اثرگذار است،اما به تشدید رکود منتهی می شود.

***بازار سرمایه تابلوی مقابله با تحریم‌

دراین راستا همچنین سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تغییرات مدیران سازمان بورس را به فال نیک گرفته و حمایت می کنیم، گفت: سهامداران نباید نگران امنیت معاملات باشند؛سازمان بورس و دستگاه نظارتی- امنیتی بورس را رصد می کنند.

رحیم زارع درگفت وگو با خانه ملت،درخصوص تغییرات درسازمان بورس اوراق بهادار،گفت: وقتی به فردی مسوولیت داده می‌شود،باید با وی اختیارهم بدهند و نمی توان مدیری منصوب کرد؛اما به او اختیارعمل نداد.

نماینده مردم آباده درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیران کنونی سازمان بورس بیش از یک دهه در این سازمان فعالیت کرده‌اند،اظهار داشت: این گروه تجربه،خلاقیت، نوآوری و همه برنامه‌های خود را در این یک دهه اجرایی کرده‌اند.

زارع با اشاره به تغییرات در مدیران سامان بورس، گفت: بنده به عنوان عضوی از مجلس و از طرف مجلس این را به فال نیک می گیرم و"فطانت" باید گروهی را بر سر کار بیاورد که با خودش همراه باشند، اگر مدیران بورس با او همراه نباشند،اصلا موفقیتی رخ نخواهد داد.

وی با بیان اینکه به رئیس سازمان بورس درخصوص تغییرات مدیرانی میانی حق داده و آن را حمایت می کنیم، بیان داشت:"فطانت" با روحیه برخی از مدیران و برنامه‌های آنها و راهبردها و استراتژیک‌های هرگوشه از بورس آشنا نیست و باید مدیرانی همفکر و خوش فکر و هم عقیده اقتصادی با خود منصوب کند و این حق طبیعی او است.

زارع با اشاره به فساد اطلاعاتی در بورس، با بیان اینکه فرقی به حال رئیس سازمان بورس ندارد که چه کسی چه سهامی را بخرد،اظهار کرد:وضعیت بازار سرمایه باید واقعی‌تر شود و اکنون از حالت حبابی خودش درحال خارج شدن و حباب در حال شکستن است و بازار واقعی‌تر خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب که امیداوریم در دولت و مجلس بتوانیم برای سهامداران گامی برداریم، گفت: قطعا معاملات توسط دستگاه‌های نظارتی و امنیتی رصد می‌شود و سهامداران نباید نگران باشند؛ البته به سقوط و افت شاخص بورس کاری نداریم، ولی از لحاظ امنیت، هم خود سازمان بورس نظارت کلی دارد و هم دستگاه نظارتی- امنیتی به عنوان بازوی همراه بورس،رصد می کنند.

***دلایل افت ارزش سهام

دراین راستا یک  عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تلاطم بازار سرمایه و افت شاخص‌های بورس در هفته‌های اخیر در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت و سرمایه‌گذارانی که به دنبال سود کوتاه مدت بودند و عمدتا غیرحرفه‌ای، دچار زیان خواهند شد.

محمد حسن‌نژاد با اشاره به تاثیر مسائل اقتصادی و سیاسی بر شاخص‌های بورس، گفت: بورس آیینه تمام نمای اقتصاد کشور است و انتظارات بازار و شرایط آن در بورس منعکس می‌شود و اتفاقی که برای بازار سرمایه در هفته‌های اخیر افتاده است منبعث از سال 92 و انتشار اخبار ضد و نقیض در مورد لغو تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مساله هسته‌ای است.

وی افزود: بعد از توافق ژنو در سال 92 موج خوش‌بینی در بازار سرمایه و کلیت اقتصاد کشور ایجاد شد و باعث شد شاخص‌ها به صورت غیرواقعی رشد کند اما پس از آنکه اتفاق جدیدی در گشایش اقتصادی نیفتاد بازار مجبور شد خود را با شرایط واقعی تطبیق دهد و از آن زمان افت شاخص‌ها نیز آغاز شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، بازار متلاطم نفت و طلا و همچنین افزایش مالیات‌ها باعث تلاطم در بازار شد و امروز شاهد هستیم بازار و سرمایه‌گذاران در تالار خیابان حافظ در حال سردرگمی و دست و پا زدن هستند.

نماینده مردم جلفا تاکید کرد: پیشنهاد من به سرمایه‌گذاران خرد، غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای این است که در شرایط فعلی بازار سرمایه‌های مازاد را در بورس وارد کنند و اگر بخواهند از مایحتاج خود نظیر خودرو و مسکن و سرمایه زندگی در بورس وارد کنند ممکن است دچار زیان شوند و این شامل حال افرادی که اعتبار از جای دیگر قرض می‌کنند و به بورس وارد می‌کنند نیز می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ بازار بورس بازار سرمایه‌گذاری طولانی مدت است و باید این نکته مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد و سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای نیز که برای کسب تجربه و سود به بازار ورود می‌کنند باید توجه کنند که انتظار کوتاه مدت از بورس نداشته باشند و سرمایه‌های خود را در صندوق‌ها که دارای پروتکل بورسی هستند وارد کنند تا بتوانند با استفاده از مشاوره‌های آنها از زیان غیرحرفه‌ای بودن مصون بمانند.

همچنین یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان ایکه کاهش نرخ سود بانکی عاملی برای افت ارزش سهام بانکها است، گفت: زمانی که سود سپرده کاهش یابد منابع ازبانک ها خارج و سوددهی نیزکاهش می یابد، لذا در نهایت شاهد کاهش تقاضا برای خرید سهام و افت ارزش آن خواهیم بود.

سیدمحمدحسین میرمحمدی درگفت وگو با خانه ملت،درخصوص دلایل افت ارزش سهام 7 بانک کشور در بازار سرمایه، گفت:یکی از دلایل این افت ارزش، بنگاه داری بانک ها بوده که این موضوع تاحدی باعث کاهش تقاضا برای خرید سهام این بانک ها می شود.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان درمجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه بانک ها تنها باید به فکر بانک داری باشند، عنوان کرد: بنگاه داری ازسوی بانک ها، موجب کاهش تقاضا جهت خرید سهام می شود، چراکه بنگاه داری همراه با ریسک بوده و ممکن است که سرمایه گذاری بانک‌ها در فعالیت‌های غیربانکداری، سود مورد انتظار سهامداران را فراهم نکند.

وی ادامه داد: همچنین موضوع حائز اهمیت دیگر اینکه،کاهش سود سپرده بانکی عاملی برای افت ارزش سهام بانک ها است.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: مسئولان اقتصادی کشور باید دلایل این افت و خیزها را بررسی کنند و اگر این افت قیمت،تنها مختص به بانک ها است باید در راستای رفع مشکلات اقدام کنند،چراکه بانکها از جمله شرکت های سودده در بورس هستند.

***درد شاخص بورس بي دردي است

دراین حال یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فضای کسب و کار در کشور منجمد شده است ، گفت : یکی از دلایل کاهش شاخص کل بورس بی دردی است.

مهدی طحانی افزود : برغم تاکیدات مقامات ارشد کشور بر گره نزدن مسائل اقتصادی به مسائل سیاسی ، وقتی به مرحله اجرا می رسیم می بینیم هیچ تصمیم واقعی اقتصادی به اجرا نمی رسد.

طحانی افزود: تصمیم های مسئولان بیشتر به حرف درمانی مدیران اجرایی تبدیل شده است.

وی افزود: مدتی قبل علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست خود با فعالان بازار سرمایه و مدیران نظام بانکی گفت «وقت خرید سهام است» شاید آقای وزیر اطلاعاتی دارد که ما بی خبر هستیم زیرا ایشان تاکنون چندین بار از این اظهارات داشته و شاخص هم هر بار بعد از مصاحبه ایشان روند کاهشی داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت : در مرحله عمل و اجرا بیشتر شاهد تعارف مسئولان هستیم که خودنمایی می کند و سبب رخوت و رکود در اقتصاد ایران می شود.

وی ادامه داد : در معاملات بورس وقتی خریداری نباشد ، دارندگان سهام مجبورند با قیمت پایین تری سهم خود را بفروشند و اگر در بازار حدود 100 میلیارد تومان هم معامله شود ، شاخص باز هم به روند کاهشی خود ادامه می دهد.

این کارشناس افزود : شاخص کل بازار سرمایه آینه ای از اقتصاد یک کشور است و کاهش این شاخص در ایران از یک مشکل و بیماری در اقتصاد کشور حکایت می کند و بازخورد آن هم ایجاد ناامیدی است.

طحانی گفت : در شرایط فعلی اقتصاد ایران کاهش شاخص کل بورس اوراق بهادار مانند هشداری به مسئولان اقتصادی است که بیشتر عمل کنند تا اینکه در مصاحبه ها به مردم قول و قرار دهند.

این کارشناس گفت : رئیس بانک مرکزی گفته است ما مشکلات بازار را درک می کنیم و برای حل آنها اقدام خواهیم کرد اما آقای سیف حدود 2 سال است که بر سر کار امده اما تغییراتی ایجاد نشده است به جز پیچیدگی بیشتر در اقتصاد کشور.

وزیر اقتصاد هم گفته است از بازار سرمایه حمایت می کنیم و بحث مشکل گشایی از طریق ورود بانکها را مطرح کرده است اما خودش هم می دانست که بانکها نمی توانند کاری برای بازار سرمایه انجام دهند زیرا دخالت بانکها خلاف تبصره ای است که می گوید بانکها نباید بنگاه داری کنند.

وی با بیان اینکه خود بانکها هم منابعی برای این کار ندارند ، افزود : اصلا بخشی از بحران اقتصادی کشور به دلیل فساد مالی است که در بانکها صورت گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد : بخش اعظم ضرر حقیقی های بازار سرمایه به خاطر اعتماد به صحبت های مسئولان است.

وی افزود : این ضعف است که با وجود منابع وسیع و غنی در کشور باید چشم انتظار نتایج مذاکرات هسته ای بمانیم تا دیگران برای ما تصمیم بگیرند و شاهد متضرر شدن بازارهای مالی کشورمان باشیم.

***باید حجم بازار را بیشتر کرد

درهمین راستا چندی قبل رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه این سازمان از تقاضای ورود شرکت‌های سهامی به بازار بورس حمایت می کند، گفت: زمانی که حجم بازار بورس رشد یابد،این بازار قوی‌تر می شود؛بنابراین باید به حجم بازار اضافه شود که یکی از راهکارها برای انجام این مهم عرضه اولیه سهام است.

محمد فطانت درگفت و گو با خانه ملت درباره ضرورت دست‌یابی به سیاست های اقتصاد مقاومتی گفت: بورس با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی شرایط واگذاری شرکت‌های دولتی را فراهم کرده و دراین زمینه قانون مجلس کار را به سرانجام رسانده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: موضوعاتی مانند سهام عدالت به سرانجام نرسیده و باید برنامه ریزی خاصی صورت گیرد و درصورت ارائه لایحه دولت و تصویب آن مشکل حل خواهد شد و براین اساس مالکان سهام عدالت،دارنده سهام یک شرکت خاص نمی شوند،بلکه سهامدار تمامی شرکت‌های مشمول اصل 44 می شوند.

فطانت تصریح کرد:اگر صندوق‌های قابل معامله etf درکل کشورتشکیل شود،سهامداران ازمزیت پرتفوی(سبدسهام) و کاهش ریسک برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: زمانی که حجم بازار بورس رشد یابد بازار قوی‌تر خواهد شد،بنابراین باید به حجم بازار اضافه شود که یکی از راهکارها برای انجام این مهم عرضه اولیه سهام است؛به عبارتی باید فضایی فراهم شود تا شرکت‌های سهامی خاص و شرکت‌هایی با سهامداران محدود در بورس حضور یابند که این سیاست ها در راستای بند یک سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بوده که بر مشارکت دادن تمامی مردم در اقتصاد کشور تاکید دارد،البته تا پایان خرداد ماه عرضه اولیه انجام نمی شود.

فطانت درباره افزایش سرمایه شرکت‌ها گفت:مسیر افزایش سرمایه شرکت ها تسهیل شده و دراین زمینه مقرر شده بود تا 27 هزار و 500 میلیارد تومان این مهم انجام شود که نیمی از آن محقق شده و نظارت کافی نیز در این زمینه اعمال شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود:اگر اطلاعات کافی ازسوی شرکت‌ها ارائه شود؛سازمان بورس بررسی‌های لازم را انجام داده و ایرادات را منعکس و برطرف می کنند.

فطانت با تاکید بر ضرورت حفاظت از سرمایه داران خرد گفت: دقت نظرهای کارشناسی در بورس انجام می شود، موضوع افزایش سرمایه شرکت ها در اولویت بوده و تامین مالی از طریق بنگاه به صورت اوراق است. البته موضوعات مذکور به رونق بازار ثانویه بستگی دارد و انجام این مهم باید براساس تعادل صورت گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآورشد:سازمان بورس از تقاضای ورود شرکت‌های سهامی به بازار بورس حمایت می کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.