فاطمه معتمدی: قدس ویژه خراسان- از شاهان گرماب به عنوان یکی از سه آبگرم معدنی قابل شرب دارای خاصیت درمانی فوق العاده در دنیا و تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران یاد می‌شود. ...

شاهان گرماب؛ فک پلمب و دیگر هیچ!

 این آبگرم معدنی زلال، بی‌بو، بی‌رنگ و بدون گوگرد، آمونیاک و شوره است و در بهبود عفونتهای پوستی، زخمهای مزمن، واریس، رماتیسم، آرتریت، آرتروز و کوفتگی و دردهای عصبی مؤثر است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه درجه حرارت آبگرم شاهان گرماب 48 درجه سانتیگراد است که در سالهای مختلف خشکسالی و تر سالی، مقدار آن کم یا زیاد نشده و از دل کوه می‌جوشد.

این چشمه معدنی در شهرستان فریمان و در دهستان سفید سنگ واقع شده که فاصله آن تا مشهد تنها 140 کیلومتر است و البته این نزدیکی به مشهد به عنوان دومین کلانشهر مذهبی جهان و پایتخت معنوی ایران، اهمیت این مکان سیاحتی و درمانی را دوچندان کرده است.

همه این موارد سبب شده بود شاهان گرماب به محلی برای حضور گردشگران داخلی و خارجی و زئران بارگاه منور رضوی تبدیل شود و صد البته از این گذر علاوه بر اینکه شهرستان فریمان و خراسان رضوی بابت این حضور منتفع می‌شد، نقش مؤثری نیز در امرار معاش روستاییان همجوار آن داشت.

با این حال در سال 87 چند روز پس از چاپ عکس و مطلبی در خصوص وضعیت غیر بهداشتی و نابسامان این آبگرم در روزنامه قدس، شاهان گرماب بنا به خواست شبکه بهداشت و درمان فریمان و با دستور دادستان پلمب شد.

از آن زمان تاکنون با وجود بازدید‌های انجام شده از سوی مسؤولان مربوطه، تاکنون وعده‌های داده شده در خصوص رفع مشکلات این آبگرم و بازگشایی آن عملیاتی نشده است و نتیجه آن محرومیت بیش از 6 ساله مردم از این نعمت بزرگ خدادادی است که البته مردم ساکن در شاهان گرماب هم وضع بهتری ندارند و آنها که امرار معاششان به حضور مسافران بستگی دارد، با مشکلات زیادی مواجه هستند.

از همان روزهای پس از تعطیلی شاهان گرماب، پیگیری‌های رسانه‌ها از جمله قدس پیرامون زمان بازگشایی این مجموعه نیز ادامه داشته و دارد.

*وعده بازگشایی در نیمه اول امسال

اردیبهشت ماه سال 93 مدیر عامل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در پاسخ به قدس مبنی بر سرانجام تعیین تکلیف سرمایه‌گذار برای پروژه شاهان گرماب فریمان اظهار داشت: طی آخرین خبرها، هفته پیش سه سرمایه گذار برای پروژه شاهان گرماب متقاضی شده‌اند.

احمدی با بیان اینکه باید شرایط این سرمایه گذاران و جمعیت هلال احمر در جلسه ای با حضور فرماندار فریمان بررسی شود،اظهار داشت: در صورت حصول توافق نهایی، موضوع برای تأیید در جمعیت هلال احمر کشورمطرح و در نهایت کار به صورت واگذاری و ساخت به شرکت خصوصی تحویل داده می‌شود.

وی ادامه داد: البته باید این شرکت مورد تأیید سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی باشد.

مدیرکل جمعیت هلال احمر خراسان رضوی در 24 اسفند سال گذشته نیز دوباره در جمع خبرنگاران  با اشاره به اینکه این جمعیت آمادگی دارد در یک قرارداد ۱۰ساله این مجموعه گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کند، تصریح کرد: شرکتهای متعددی برای سرمایه گذاری در شاهان گرماب اعلام آمادگی کرده اند، ولی در حال حاضر یک شرکت داخلی و یک شرکت خارجی متقاضی سرمایه گذاری در حال انجام مطالعات خود هستند که امیدواریم با به نتیجه رسیدن مطالعات، این مجموعه در نیمه اول سال94 بازگشایی شود.

*منطقه نمونه گردشگری

فرماندار فریمان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه شاهان گرماب در مالکیت هلال احمر خراسان رضوی قرار دارد،اظهار داشت:چندین سال است که این آبگرم معدنی به دلیل مسایل بهداشتی تعطیل است، در حالی که جزو یکی از مناطق گردشگری فریمان به شمار می‌آید.

*اختلاف نظر بین مالک با سرمایه گذار

یساقی با اشاره به اینکه این پروژه در مرحله برون سپاری به بخش خصوصی برای بازسازی و بهره‌برداری قرار دارد، افزود: اما موضوعی که سبب شده این واگذاری صورت نگیرد، نحوه واگذاری و مدت بهره‌برداری است که هنوز بین سرمایه گذار متقاضی با هلال احمر در این خصوص توافقی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار بازه زمانی 20 تا 25 ساله را به عنوان مدت بهره برداری به عنوان توجیه سرمایه گذاری در پروژه شاهان گرماب مد نظر دارد،اضافه کرد:در مقابل هلال احمر بر بازه زمانی 10 ساله تأکید دارد.

وی در خصوص اقدامهای انجام شده برای حل این اختلاف نظر تصریح کرد:رایزنی هایی با شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور در حال انجام است تا بازه زمانی به مدت مورد نظر سرمایه گذارنزدیک شود که در آن صورت طرح بازسازی شاهان گرماب اجرایی شود.

وی با بیان اینکه شاهان گرماب از سال 87 تعطیل شده است، در خصوص تأثیر این مسأله بر اقتصاد شهرستان فریمان و وضعیت امرار معاش روستاهای همجوار با آن اظهار داشت:شاهان گرماب و سد فریمان دو موقعیت مهم شهرستان در حوزه گردشگری برای سرمایه گذاری است و این دو جزو مناطق نمونه گردشگری قرار دارد، بنابراین اگر شاهان گرماب فعال و بازگشایی شود، به جهت نزدیکی این آبگرم به مشهد و قابل شرب بودن آن، از جذابیت لازم برای جذب گرشگر برخوردار می‌شود.

فرماندار فریمان با اشاره به ورود سالانه بین 20 تا 25 میلیون زائر و گردشگر به مشهد اضافه کرد:با توجه به نزدیکی این آبگرم به مشهد، اگر بتوان بستری فراهم کرد تا زائران طی مدت حضورخود در مشهد حداقل یک روز را برای استفاده از آبگرم معدنی شاهان گرماب در نظر بگیرند، به طور حتم تأثیر مهمی برتوسعه اقتصاد شهرستان فریمان دارد.

*مشکلات حل نشده

یساقی با اشاره به اینکه فرمانداری به دنبال تحقق این مسأله است، گفت: اما در این بین یک سری مشکلاتی وجود دارد هنوز حل نشده که عمده‌ترین آن بحث واگذاری به بخش خصوصی است.

وی خاطر نشان کرد: بخش خصوصی معتقد است، اگر بازه زمانی طولانی مدت باشد، سرمایه گذاری دراین پروژه دارای توجیه است.

وی در این خصوص که در قالب طرح سرمایه گذاری چه مواردی در شاهان گرما لحاظ خواهدشد،گفت:باید شاهان گرماب به منطقه گردشگری با لحاظ مواردی مانند خدمات رفاهی، بوستان و هتل تبدیل شود.

*ضرورت نگاه فرا بخشی

وی در این خصوص که در فرمانداری فریمان چه اقدامهایی برای بازگشایی هر چه زودتر شاهان گرماب دنبال می‌شود، خاطر نشان کرد: یکی از اولویتهای کاری ام در حوزه گردشگری، پیگیری منطقه نمونه گردشگری سد فریمان و شاهان گرماب است.در این خصوص جلساتی نیز با دستگاه‌های مسؤول برگزار شده است و طی همین هفته نیز جلسه ای با هلال احمر در راستای ضرورت تسریع در بازگشایی شاهان گرماب در دستور کار قرار دارد.

یساقی اذعان داشت:انتظار می‌رود هلال احمر با نگاه فرابخشی به موضوع شاهان گرماب توجه داشته باشد و با توجه به اهمیت این آبگرم معدنی برای توسعه منطقه ،مقدمات لازم را فراهم تا برون سپاری انجام شود.

*نگاه تجاری به جای گردشگری

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان فریمان نیزبا اشاره به پای کار آمدن چندین سرمایه گذار برای بازسازی و به سازی شاهان گرماب گفت: اما نکته مهم این است که هر گونه توافقی که صورت گیرد، نیازمند صدور مجوز، نظر و تأیید شورای عالی جمعیت هلال احمرکشور است.

طاهریان در گفت و گو با خبرنگار ما افزود:طبق آخرین مجوز شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور، مدت زمان واگذاری 10 ساله تعیین شده است، اما پیشنهادهای بخش خصوصی و سرمایه گذار بازه زمانی 20 تا 25 ساله را برای بهره برداری مطالبه می‌کند.

وی اضافه کرد: پیشنهادهای سرمایه گذاران متقاضی، بیشتر حاکی از نگاه تجاری به این پروژه است تا اینکه نگاه گردشگری داشته باشند، با این حال تقاضای بهره برداری بیش از 10 سال نیازمند موافقت و مجوز شورای عالی جمعیت هلال احمر کشور است.

وی با بیان اینکه پیشنهادها و درخواستهای سرمایه گذاران بخش خصوصی توسط شهرستان و استان برای اعلام نظر این شورا ارسال شده است، گفت: این پروژه سه سرمایه گذار متقاضی دارد که گفته می‌شود یکی از آنها شرکتهای مرتبط و وابسته به سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است.

*طرحهای توسعه‌ای

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که سرمایه گذاران 100 درصد سود را مطالبه می‌کنند و هیچ درصدی را برای سود جمعیت هلال احمر در نظر ندارند، در حالی که هلال احمر مالک شاهان گرماب است.

وی در این خصوص که در شاهان گرماب چه طرحهایی قرار است اجرا شود، گفت: احداث استخر، فضای بازی و هتل یا سوئیت از جمله مواردی است که در طرحهای سرمایه گذاران متقاضی دیده می‌شود که در صورت حصول توافق نهایی در دو یا سه مرحله تعریف و اجرا می‌شود.

طاهریان با اشاره به تعطیلی شاهان گرماب به خاطر مسایل بهداشتی از سال 87 اظهار داشت: سال گذشته فک پلمب آن اخذ وکارهای مرتبط با آن انجام شده است، اما کار زمان براست و هلال احمر استان و شهرستان منتظر اعلام نظر قطعی جمعیت هلال احمر کشور است.

سرپرست جمعیت هلال احمر شهرستان فریمان خاطر نشان کرد:فک پلمب شاهان گرماب به شرطی داده شده که اقدامهای مد نظر شبکه بهداشت لحاظ و انجام شود و در حال حاضر شاهان گرماب برای استفاده مردم تا انجام کارهای لازم همچنان تعطیل است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.