تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین: معاون حفاظت و بهره برداری شرکت منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به منابع محدود آب و روند نامطلوب بهره برداری از این منابع، بر لزوم تبدیل تفکر بهره برداری درست از منابع آب به یک باور و اعتقاد برای حفاظت از این منابع حیاتی تاکید کرد.

برداشت یکصد میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی خراسان شمالی

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، رضا نعیمی در کارگاه آموزشی طرح ملی دانش آموزی نجات آب  گفت: وزارت نیرو در سالیان گذشته اقدامات سازه ای بسیاری برای مدیریت منابع آب انجام داده است اما در بخش غیرسازه ای مدیریت منابع آب، تاکنون کمتر کار شده است که امیدواریم با روند پیش رو و برنامه های در دست اقدام وزارت نیرو، نتیجه مطلوب گرفته شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی متاسفانه بهره بردار در مورد مقدار منابع آب اطلاعات صحیحی ندارد تا مصارف آب را با آن تنظیم کند و به همین دلیل ضرورت اطلاع رسانی وفرهنگ سازی بیش از پیش احساس می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت منطقه‌ای خراسان شمالی با اشاره به اینکه سالانه حدود یکصد میلیون متر مکعب آب از منابع آب زیرزمینی استان اضافه برداشت می‌شود، خاطر نشان کرد: تداوم این روند باعث می‌شود علاوه بر از بین رفتن منابع آب زیرزمینی دیگر ظرفیتی برای ذخیره آب در لایه‌های زیرزمینی وجود نداشته باشد و به همین دلیل بارندگی‌ها نیز دیگر تاثیری در جبران این منابع نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: به علت برداشت بی‌رویه از آبهای زیرزمینی استان، سطح آب زیرزمینی در دشت اسفراین در 20 سال اخیر 15 متر و در دشتهای شیروان و صفی آباد نیز در دو دهه اخیر به ترتیب بیش از 11 و هشت متر پایین تر رفته است و به همین علت از 11 محدوده مطالعاتی و دشت موجود در خراسان شمالی، توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی, هشت دشت جاجرم، سملقان، شیروان ، بجنورد، شوقان، اسفراین و صفی‌آباد ممنوع است.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.