تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین/ مرضیه رضایی : میزگرد سیاسی «ویژگی‌های مجلس خبرگان کارآمد» با حضور تنی چند از نامزدهای این مجلس در خراسان رضوي در مجتمع علوم انسانی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد.

 وظیفه مجلس خبرگان پاسداری از ولایت است

آیت الله سید محمود مدنی دراین میزگرد درباره کارکرد مجلس خبرگان و نقش اصلی آن در نظام جمهوری اسلامی، گفت: مجلس خبرگان سه وظیفه اساسی دارد که عبارتند از تعیین رهبر، نظارت و عزل رهبری که باید دقت کنیم در مباحث اساسی تنها زمان حال را در نظر نگیریم، بلکه به افق 100 ساله و یا بیشتر از آن در رابطه با نظام جمهوری اسلامی بیندیشیم.
نامزد مجلس خبرگان همچنین افزود: باید به زمانی بیندیشیم که پرچم این انقلاب را به دست حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه) بسپاریم و این امر ممکن است در آینده ای نزدیک و یا صدها سال بعد باشد.
آیت الله مدنی در ادامه خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری، خورشید فروزانی است که حتی مخالفان ایشان اقرار دارند، هیچ گونه نقطه خاکستری در زندگی ایشان وجود ندارد، اما با این وجود در زمانی که رهبری یک جامعه اسلامی دچار بیماری یا مشکلی شود، تنها مرجع و جایگاه شایسته ای که می‌تواند عزل او را اعلام کند، مجلس خبرگان است.
وی تأکید کرد: تنها نهادی که به جز مجلس شورای اسلامی حق قانونگذاری دارد، مجلس خبرگان است، چنانچه این مجلس به تصریح قانون اساسی اجازه دارد تمام قوانین مربوط به خودش را وضع کند و یکی از اقدام‌های اساسی مجلس خبرگان در آینده نیز وضع قوانین مربوط به نظارت و حدود آن خواهد بود.
این نامزد مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مجلس خبرگان رهبری مکلف است رهبری که دارای تمام شرایط مندرج در قانون اساسی است، انتخاب کند، اما بر ادامه این امر نیز باید نظارت داشته باشد، چرا که برخی از این شرایط قابل از دست رفتن هستند. در ادامه این میزگرد سیاسی آیت الله حسن عالمی نیز گفت: بر اساس آنچه در قانون اساسی تصریح شده است، وظیفه اصلی نمایندگان در مجلس خبرگان، تعیین رهبری در صورت فقدان رهبر قبلی است، اما در کنار این امر، وظیفه ثانویه آنان نیز حمایت از رهبری است.
نامزد مجلس خبرگان افزود: همه اعضای مجلس خبرگان از علمای حوزه هستند که اولین و بزرگ‌ترین دغدغه شان دین و فرهنگ است و در این حوزه‌ها اصلی‌ترین حامیان رهبر نیز هستند.
وی تأکید کرد: مسأله ولایت فقیه یک امر «کلامی» است، یعنی در ادامه نبوت و امامت در عصر غیبت است، بنابراین نظارت خبرگان بر رهبری با مسأله کلامی ولایت فقیه سازگاری ندارد، چرا که رهبر انقلاب مادون علم لدنی است و اگر قرار باشد شخصی در مرتبه پایین‌تر بر این فرد نظارت داشته باشد، با بحث کلامی بودن ولایت در تضاد است.
آیت الله عالمی خاطر نشان کرد: از دیدگاه کلامی مسأله عزل رهبری بی معناست، چرا که اگر رهبری دارای شرایط باشد، به کار خود ادامه می‌دهد، در غیر این صورت اگر دچار نسیان یا عارضه ای شود، خود به خود این جایگاه را از دست خواهد داد و وظیفه خبرگان در این زمینه کشف این مسأله و تعیین رهبری دیگر است.
نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی ادامه داد: مجلس خبرگان چشم انداز آینده کشور را بررسی می‌کند و نیز وظیفه حراست و پاسداری از ولایت را با بررسی و ارزیابی آسیب‌ها در این زمینه بر عهده دارد.
در ادامه آیت الله محمدهادی عبدخدایی نیز گفت: وجود مجلس خبرگان باعث یأس و ناامیدی دشمنان می‌گردد، چنانچه پس از رحلت امام بزرگوار مجلس خبرگان توانست با انتخاب فردی شایسته هر گونه طمع ورزی دشمنان را خنثی کند.وی در توضیح ویژگی‌های نمایندگان خبرگان خاطرنشان کرد: این افراد باید فقیه باشند تا مجتهد مطلق را بشناسند، متدین و خداترس باشند تا تحت تأثیر جوسازی‌ها قرار نگیرند و دارای توانایی مدیریتی و سیاسی باشند.
عبدخدایی با بیان اینکه ولایت از آن خداست، افزود: اگر چه مقبولیت از طرف مردم است، اما اصل مشروعیت از طرف خداوند است و وظیفه خبرگان تنها شناختن و شناسایی رهبری واجد شرایط می‌باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.