به گزارش قدس آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، امروز سهشنبه 24 فروردین ماه مجلس تصمیم گرفت: «بر اساس مصوبه مجلس قیمت پایه بنزین در سال 95 همان 1000 تومان به ازای هر لیتر تعیین شد، اما برای مصارف بیش از 60 لیتر در ماه، قیمت هر لیتر بنزین بهصورت پلکانی بین 500 تا 1000 تومان افزایش مییابد؛ همچنین استفاده از کارت سوخت هوشمند الزامی میشود. » اما این تصمیم مجلس چه تبعاتی به همراه دارد؟
پس از انتشار این خبر در اقتصادنیوز در تلگرام طهماسب مظاهری، وزیر پیشین اقتصاد؛ داود سوری، عضو هیات علمی دانشگاه شریف و علیرضا عبداللهزاده، فارغالتحصیل مدرسه حکمرانی هاروارد مباحثی را مطرح کردند که بخشهایی از آنها را در این گزارش اقتصادنیوز میتوانید بخوانید.
داود سوری در این مورد با بیان اینکه «آزموده را آزمودن خطااست» اظهار کرده است: مجددا سیستم چند نرخی، خرید و فروش سهمیه و کارت سوخت را خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه «چرا نمیتوانیم مثل بقیه مردم دنیا زندگی کنیم؟»، افزود: چگونه میتوان مردم معمولی را از پردرآمد تشخیص داد؟ قیمت منطقه چند است؟ آیا سیاستهای دولت باید گروگان کشورهای همسایه باشد؟ الان قیمت بنزین در منطقه چقدر است؟ آیا قیمت همیشه باید افزایشی باشد؟چند کشور را میشناسیم که از این تجربهها استفاده میکنند؟ اما بسیاری از کشورها هستند که دولت آنها دست از انحصارگری برداشته و مردم را هم با این طرحهای عجیب و غریب که زائیده افکار اشتباه است به زحمت نیانداختهاند. به نظر بنده راههای سادهتری وجود دارد.
پیشنهاد منطقهای شدن نرخ بنزین
علیرضا عبداللهزاده هم در این مورد بیان کرده است: بهتر بود منطقهای مشخص میشد. نرخ سوخت در تهران باید گرانتر از لرستان باشد، چون با این سطح درآمد یارانه انرژی در تهران معنا ندارد. دولتها جرات اصلاحات اساسی ندارند. کاش حداقل منطقهای اصلاح کنند. گمان نمیکنم خودروهای زیادی برای 100 تومان تفاوت قیمت، مثلا از تهران به شهریار بروند.
با این حال در این مورد، سوری تصریح کرد: امکان تبعیض قیمت بر مبنای جغرافیا بسیار محدود است، بنزین کالایی است که به راحتی جابهجا میشود. ممکن است تانکرهای زیادی را در کنار اتوبانها ببینیم که بنزین میفروشند.
عضو هیات علمی دانشگاه شریف متذکر شد: اگر میخواهید به فقرا کمک کنید از راهش استفاده کنید نه بنزین ارزان. هزینه برابر است با حاصلضرب مقدار مصرف در قیمت بنزین. بنابر این کسی که بیشتر مصرف میکند خود بهخود بیشتر نیز میپردازد. تبعیض قیمت شرایطی دارد و روشهایی همیشه و در مورد همه کالاها و خدمات یکسان و موفق نیست.
به گزارش اقتصادنیوز،در همین مورد اما عبداللهزاده اعتقاد دارد:اگر مصرفکننده قیمت واقعی را بپردازد که مسالهای نیست. مساله استفاده از یارانههاست. استفاده یک تهرانی از یارانه بنزین چهار برابر بقیه ایرانیهاست.
تصمیم جدید محرک خوبی برای افزایش قیمت و بیثباتی است
پس از این، سوری بیان کرد: پس باید به سمتی برویم که آنچه را که قیمت واقعی مینامیم بر بازار حاکم شود نه آنچه که خود واقعی میپنداریم. با وصله و پینه کردن و به دردسر انداختن مردم هم مشکلی حل نمیشود. راه واقعی کردن نیز این است که دولت دست از انحصار در پالایش و پخش فراوردههای نفتی بردارد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: این افزایش قیمت پولی به دست دولت نمیرساند اما محرک خوبی برای افزایش قیمتها و بیثباتی است.
سوخت چندنرخی، به اصلاحات صدمه میزند
به گزارش اقتصادنیوز، در همین مورد طهماسب مظاهری، وزیر پیشین اقتصاد هم در این گروه کارشناسی اقتصادنیوز در تلگرام بیان کرده است: اصلاح قیمت بنزین کار مفید و الزامی بوده و هست. منتها چند نرخیتر کردن آن به اتکای سیستم کارت سوخت، به نتایج مورد انتظار از این اصلاح قیمت صدمه میزند. تجربه کارت سوخت را داریم. کارتهای متعدد دست افراد گوناگون در داخل پمپ بنزینها، استفاده از کارت خودروهای عمومی، هک کردن کارتها، و روشهای دیگری که برای سوءاستفاده از کارتها تجربه شده الان دوباره زمینه مناسبی برایش فراهم میشود که تکرار شود.
وی ادامه داد: تفاوت قیمت ۱۰۰ درصدی خیلی از این کارها را توجیه و تشویق میکند. با شرایط موجود در سیستم نسبتا قدیمی کارت سوخت و همچنین پیشرفت دانش مربوط به این ابزارهای الکترونیکی و دسترسی هکرها به این دانش روز، اتکا به این سیستم نمیتواند مبنای محکمی برای اجرای سالم و موفق این طرح باشد.
انعکاس قیمت 2 هزار تومانی بنزین با بنزین هزار تومانی
مظاهری همچنین بیان کرد: نکته تکمیلی اینکه ذینفعان این منافع، از یک نیروی انسانی سازماندهی شده و منسجم و انگیزه مند برخوردارند. از سطح جایگاه سوخت تا داخل شرکت پخش. با این کار پولی که دست دولت میآید با همان مصرف ۱۸۰ لیتر و همین هزار تومان فعلی خواهد بود و درآمد دولت تغییر زیادی نمیکند. اما انعکاس آن در جامعه دو هزار تومان خواهد بود.
وی تصریح کرد:دولت هم کوشش نخواهد کرد که دو هزار تومان را توجیه کند. بلکه کوشش آقای نوبخت و زنگنه و دیگران این خواهد بود که بگویند ما برای مصرف معمول و عادی مردم نرخ را همان هزار تومان نگه داشتهایم. این مکالمه چند آجر به دیوار بیاعتمادی بین مردم و دولت اضافه میکند. در نهایت در جامعه هم اثر روانی این کار همان دو هزار تومان است و دو هزار تومان مبنای رشد سطح عمومی قیمتها قرار میگیرد.
مظاهری متذکر شد: همانطوری که دوستان نوشته بودند تکرار یک تجربه ناموفق مضر و نامطلوب است.
به گزارش اقتصادنیوز، در پایان این بحث کارشناسی در گروه تلگرام اقتصادنیوز سوری تصریح کرد: از طرحهای یک شبه و بدون مطالعه بیش از این انتظاری نیست. بزرگی که در این گروه (اقتصادنیوز) نیز حضور دارند و من همیشه با تاخیر چند ساله به صحت نظرات ایشان میرسم چند سال قبل مشکل سیاستگزاران اقتصادی ما را نه فقدان دانش اقتصادی بلکه یاد نگرفتن، نیاندیشیدن و ندانستن رویه صحیح تعقل میدانستند. این طرح نمونهای از آن است.
۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 367843
تصمیم جدید مجلس در مورد قیمت سوخت چه تبعاتی دارد و کارشناسان چه نگرانی از این بابت دارند؟
نظر شما