تحولات لبنان و فلسطین

عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی کشور از برقراری بیمه کارگران ساختمانی برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار بیمه شده که فاقد شرایط بوده و به دلایلی از جمله پایین بودن حق بیمه ماهانه از صنوف دیگر به صنف کارگران ساختمانی وارد شده بودند قطع بیمه شدند.

یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در کشور بیمه کارگران ساختمانی هستند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان؛ اکبر شوکت در نشست با مسوولان استان کردستان در سنندج با اشاره به اهداف تشکلات کارگری افزود: این تشکیلات همسو و در راستای رفاه جامعه کارگران کشور فعالیت می کنند.
او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماده 18 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار اظهار کرد: براساس این ماده ارتقاء کیفیت خدمات، شفاف‌سازی و شکل‌گیری بازار کار در زیر بخش های مختلف بخش ساختمان و ایجاد سهولت و امنیت برای متقاضیان نیروی کار در این بخش باید فراهم گردد.
وی یادآور شد: این تشکل ها مسوولیت تعیین هویت، طبقه‌بندی مهارتی، کاریابی، معرفی کارجویان به کارفرمایان، معرفی کارگران و استادکاران به مراکز فنی و حرفه‌ای و پیگیری امور بیمه درمان و بازنشستگی و امور رفاهی شاغلان در بخش ساختمان را برعهده دارند.
شوکت از چاپ پرتیراژ کتاب قانون کار توسط کانون انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور خبر داد و گفت: با توزیع گسترده این کتاب در بین کارگران از جمله کارگران ساختمانی، این قشر بیشتر در جریان حقوق و خواسته های قانونی خود قرار می گیرند.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان سنندج نیز در این نشست، خواستار تعیین و تامین مکانی برای تجمیع کارگران ساختمانی سطح شهر سنندج شد و گفت: در صورت انجام این امر، یکی از خواسته های دیرینه و قانونی کارگران ساختمانی این شهر محقق می شود.
ناجی روحانی با اشاره به عملکرد انجمن در طول دو سال فعالیت آن افزود: انجمن اکنون بیش از هشت هزار عضو و هفت هزار بیمه شده دارد که به صورت شبانه روزی مشکلات آنان را پیگیری و رفع می نماید.
وی افزود: در این راستا کمیته تخصصی برای هر شغل در داخل انجمن تشکیل گردیده و از طریق شورایی به نام 'شورای سازش' مشکلات احتمالی بررسی می گردد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان سنندج در پایان خواستار افزایش دستمزد سالانه استادکاران شد و گفت: برای حمایت از این قشر بایستی تمهیدی اندیشیده شود تا معرفی صنعت کاران به کارفرمایان در سنندج، تنها از طریق انجمن صورت گیرد.
***98 تشکل کارگری در استان کردستان فعال است
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کردستان نیز در این نشست از فعالیت 98 تشکل کارگری در کردستان خبر داد و گفت: تشکل ها به کارگران در پیگیری حقوق شان در چارچوب قانون کمک می کنند.
احمد رشیدی تشکل ها را عامل ایجاد تعاون بین کارگران و کارفرمایان دانست و افزود: کارگران مظلومترین قشر جامعه بوده و نیازمند توجه ویژه و برنامه ریزی هستند.
وی با بیان اینکه برخی مشکلات در حیطه کارفرمایی منجر به نوعی بی انگیزگی در تشکیل تشکل های کارگری در کارگاه ها می شود گفت: می توان با شناسایی و رفع زمینه های این بی انگیزگی به ایجاد تشکل های کارگری فعال برای پویایی در محیط های کاری کمک کرد.
رشیدی با اشاره به تاسیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان سنندج گفت: این انجمن دو سال پیش تشکیل شد و اکنون با بیش از هشت هزار نفر عضو یکی از فعال ترین تشکلات کارگری استان و کشور به شمار می آید.
وی با بیان اینکه جلساتی با رئیس انجمن صنفی کارگران و استادکاران بخش ساختمان سنندج برگزار شده است افزود: در این جلسات در زمینه توسعه روستائی بحث شده و اعتقاد داریم می توان در قالب تعاونی روستایی از جمله تعاونی مصرف به کارگران کمک ویژه نمود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اضافه کرد: این اداره کل در راستای توجه به قشر کارگران استان و رفع مشکلات آنان از طریق مساعدت سایر ادارات زیر مجموعه وزارت متبوع در استان تلاش همه جانبه خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.