تحولات لبنان و فلسطین

ائتلاف مخالفان سوریه در بیانیه‌ای از دولت آنکارا خواست تحقیقاتی در مورد کشته شدن ۱۱ تبعه سوری به دست نیروهای مسلح ترکیه را آغاز کند، این درحالی است که ارتش به طور کامل منکر این واقعه شده است.

درخواست برای تحقیق درباره قتل پناه‌جویان سوری در سایه تکذیب ارتش ترکیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، سمیره المسالمه، معاون رئیس ائتلاف مخالفان سوری در این بیانیه اظهار داشت: ضمن ابراز تاسف و نگرانی شدی خود مطلع شدیم که 11 شهروند سوری که قصد داشتند وارد خاک ترکیه شوند توسط نیروهای مسلح این کشور (TSK) کشته شده‌اند. از دولت ترکیه می‌خواهیم فورا تحقیقات در مورد این حادثه جهت کشف ابهامات پرونده و مسئولان آن را آغاز کند. در مقابل سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهار داشت: این سخن که نیروهای امنیتی ترکیه عامدانه گروهی از غیرنظامیان سوری را که قصد داشتند به صورت غیرقانونی از مرز وارد خاک ترکیه شوند، هدف قرار داده‌اند، حقیقت ندارد. این مسئول وزارت خارجه ترکیه افزود: نیروهای امنیتی ترکیه در راستای حفظ امنیت مرزها در برابر خطراتی چون شبکه‌های قاچاق، گروه‌های تروریستی و دیگر مسائل فعالیت می‌کنند و آنچه نیروهای امنیتی اجرا می‌کنند مبتنی بر قانون است. این درحالیاست که ارتش ترکیه تمامی اتهامات مذکور را تکذیب کرده است.
یک منبع در این ارتش سخنان درباره قتل اتباع سوری توسط نیروهای نظامی ترکیه را کذب دانست و گفت: یک مورد تلاش برای عبور شبانه و غیرقانونی از مرزها داشتیم اما هیچ کس به سمت آنها تیراندازی نکرد. دیده بان حقوق بشر ماه گذشته میلادی نیز گارد مرزی ترکیه را به قتل و زخمی کردن چند پناهجو که قصد ورود به خاک این کشور را داشتند متهم کرد و از مسئولان ترکیه خواست در مورد خشونت نیروهایخود علیه این پناهجویان تحقیق کند. ترکیه تمامی گذرگاه‌های مرزی رسمی خود با سوریه را مسدود کرده و علاوه بر افزایش نیروهای حراستی، اقدام به ساخت دیوار حائلی در برخی مناطق کرده است. تعداد پناهجویان سوری که در ترکیه حضور دارند به حدود 7 / 2 میلیون نفر می‌رسد. این کشور یکی از گذرگاه‌های مهم برای پناهجویانی است که می‌خواهند خود را از راه دریا به یونان رسانده و سپس وارد کشورهای اروپایی شوند. طبق گزارش رسانه‌ها، تعدادی تبعه سوری از جمله چند زن و کودک که از روستای حزبه الجوز در حومه ادلب قصد داشتند خود را به خاک ترکیه برسانند با تیراندازی نیروهای حراستی ترکیه کشته و زخمی شدند. برخی منابع اعلام کردند که در این حادثه 11 تن که همگی اعضای یک خانواده بودند کشته شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.