تحولات لبنان و فلسطین

«سکونتگاه نتانیاهو، مورد اصابت پهپاد قرار گرفت». این خبری بود که از امروز صبح، به سرتیتر اخبار تمام رسانه‌های جهان راه پیدا کرد.

نوبت آوارگی نتانیاهو، سکونتگاه نخست وزیر رژیم صهیونیستی هدف حمله پهپادی قرار گرفت

خبری که بواسطه اهمیتش نزد افکار عمومی،  به رغم کنترل رسانه‌ای سفت و سخت کمیته سانسور ارتش رژیم صهیونیستی، ذره ذره جزئیات آن به رسانه‌ها راه پیدا کرد.درز کردن اخبار اصابت یک پهپاد به منطقه قیصریه که سکونتگاه نخست وزیر اسرائیل در آن قرار دارد و نگرانی‌هایی که نزد جامعه ساکن سرزمین های اشغالی بوجود آمده بود سبب شد تا در ابتدا، دفتر نخست وزیری واکنش نشان دهد و اصل حمله پهپادی به سکونتگاه نتانیاهو را تایید کند و البته در ادامه تاکید کند که شخص نتانیاهو و همسرش در زمان حمله در آن نقطه حضور نداشته اند.

این تایید و تاکید هم آنقدرها نزد افکار عمومی کارساز نبود و در نهایت نخست وزیر را مجبور کرد تا با انتشار ویدئویی 24 ثانیه ای از سلامتی خودش خبر بدهد و البته همان دیدگاه چند هفته اخیرش را این بار با کلمات دیگری تکرار کند. او پیش تر بارها گفته بود که به مقامات امنیتی و نظامی‌ دولتش گفته که «پای‌تان را از روی گاز برندارید» و دیروز نیز تاکید کرد « ما به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم و هیچ چیزی نمی‌تواند مانع ما شود».

مبدا حمله کجا بود؟

«فرانس پرس» در همان لحظات اولیه به نقل از مقامات نظامی اسرائیل مدعی شد که این پهپاد از مرز لبنان وارد سرزمین‌های اشغالی شده و خودش را به قیصریه رسانده است. به این مسئله یعنی ارسال پهپاد از لبنان در پیام دفتر نخست وزیر نتانیاهو هم اشاره شده بود. «اورشلیم پست» نیز به استناد گفت‌وگوی شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی یا یک مقام نظامی، انگشت اتهام را به سمت و سوی ایران گرفت و به نقل از وی گفت:« ایران با این حمله در صدد ترور نخست وزیر اسرائیل بوده است». برخی این حمله را نمودی از بیانیه راهبردی چند روز پیش حزب الله تفسیر کردند که در آن از ورود به مرحله جدید نبرد خبر داده بود. با این همه تا این لحظه هیچ کدام از محورهای مقاومت به خصوص حزب‌الله در اطلاعیه عملیات های روزانه، به این حمله اشاره ای نکرده اند. البته که با توجه به ابعاد و اهمیت سوژه حمله، می توان انتظار داشت این فرآیند طولانی تر از حد معمول باشد. فارغ از اینکه دقیقاً مبدا حمله کدام نقطه محور مقاومت باشد، برخی تحلیل گران آن را ارسال پیام هشدارآمیزی به اسرائیل، پیش از شروع هر نوع ماجراجویی جدید علیه ایران دانسته اند. بگذریم از اینکه برخی نیز آن را صحنه سازی نتانیاهو برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات متهورانه علیه تهران تلقی کرده اند که البته با توجه به ترمز بریدن صهیونیست‌ها در عبور از خطوط قرمز، بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد.  

پهپادی با دردی آشنا

در مورد اصل حمله هم البته نکات جالبی مطرح شده. شاهدان عینی ماجرا گفته اند تا هنگام اصابت، هیچ آژیر هشدارآمیزی به صدا درنیامده است. رسانه‌های عبری نیز در گزارش‌هایی نوع پهپاد به کار گرفته شده در این حمله را همان نوعی ذکر کرده‌اند که هفته گذشته به پایگاه تیپ گولانی اصابت کرد و به اعتراف خودشان 67 کشته و مجروح روی دست صهیونیست ها گذاشت؛ پهپادی که نه قابل شناسایی است و نه رهگیری.

به نظر می رسد خود صهیونیست ها بهتر از هر کسی پیام این حمله را دریافته اند. آن ها معترفند که این حمله نشان می دهد که حزب الله هم اطلاعات مکان های مهم و استراتژیک صهیونیست ها را در آستین دارد و هم توانایی عبور از سیستم های دفاع هوایی برای هدف قرار دادن آن نقاط را.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.