انتخاب چهاردهم

۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۵
کد خبر: 398515

رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید فطر، با تأکید بر تغییر رویکرد خرابکارانه این گروه در افغانستان و تهدید نظامیان آمریکا، به صورت تلویحی به قدرت‌گیری داعش در افغانستان اعتراف کرده است.

پیام‌ عیدانه رهبر طالبان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، «ملا هبت‌الله آخندزاده» پس از «ملا محمد عمر» و «ملا اخترمحمد منصور» سومین رهبر طالبان بوده و کارشناسان وی را رهبر بی‌تجربه اما حامی ادامه جنگ در افغانستان دانسته و تأکید کرده‌اند که وی همانند رهبران پیشین این گروه، بدون مشورت با شورای رهبری طالبان قادر به اتخاذ تصمیم و تحمیل آن به مردم مظلوم افغانستان نیست.

در اوائل خرداد، پس از کشته‌شدن رهبر پیشین این گروه، آخندزاده به صورت رسمی از سوی طالبان به عنوان رهبر تعیین شد که بدون شک طی ماه‌های گذشته دستاوردهایی نیز برای گروه طالبان به ارمغان آورده است.

علاوه بر ادامه جنگ در اکثر مناطق ناامن، وی افتخار انجام 2 حمله تروریستی در مناطق «قلعه غلام حیدرخان» و «پل محمودخان» کابل را به طالبان داشته و با این حملات تا حدی اقتدار خود را به سایر رهبران این گروه به نمایش گذاشته و بر اساس اعتقاد طالبان از نیروهای افغانستانی نیز زهر چشم گرفته‌ است.

اکنون که در آستانه فرا رسیدن عید سعید فطر قرار داریم، رهبر جدید طالبان همانند 2 رهبر پیشین این گروه پیامی به همین مناسبت منتشر کرده است.

علاوه بر اینکه این پیام رهبر طالبان تازگی نداشته و به سبک خواسته‌های رهبران پیشین این گروه نگاشته شده، اما طرح مطالب و بحث روی مسائلی از سوی این رهبر طالبان نیز بحث‌برانگیز است.

این پیام رهبر طالبان با توجه به اینکه نخستین پیام آخندزاده است، تبیین‌کننده دستور کار این گروه و تعیین‌کننده موضع طالبان در افغانستان و حتی علیه آمریکا و کشورهای منطقه نیز بوده که به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای می‌تواند داشته باشد.

آخنده‌زاده به آمریکا چه گفت؟

هبت‌الله آخندزاده در این پیام خود با تأکید بر تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج نظامیان خارجی از افغانستان توصیه‌ای را خطاب به دولت آمریکا نوشته که به جای استفاده بیهوده از زور، واقعیت‌ها را پذیرفته و به اشغال خود پایان دهد.

رهبر طالبان در این پیام نوشت: پیام ما به متجاوزان آمریکایی و متحدانش این است که ملت مسلمان افغانستان از استفاده زور و تزویر شما هراس نداشته و در مقابله و مبارزه علیه شما، شهادت را هدف و آرمان بزرگ و عالی زندگی خود می‌دانند.

وی افزوده است: شما «آمریکا» نمی‌توانید با ادامه حضور نظامی خود، استمرار جنگ و افزایش اختیارات جنگی نظامیان خود مبارزه جهادی ما «طالبان» را متزلزل کنید.

این پیام رهبر طالبان بیانگر دنبال کردن سیاست رهبران پیشین این گروه در قبال آمریکا و غرب است، زیرا «ملا محمد عمر» و «ملا اخترمحمد منصور» 2 رهبر پیشین این گروه هر از گاهی بویژه در پیام‌های عیدی خود خواستار خروج نظامیان خارجی می‌شدند.

اما آخندزاده با توجه به وضعیت کنونی و اتخاذ تصمیم آمریکا جهت سرکوبی این گروه، ظاهراً برای ادامه جنگ بر علیه نظامیان آمریکایی و غربی اعلام آمادگی کرده است.

رهبر طالبان همچنین به صورت تلویحی به آمریکا گفته است که سربازان این گروه نه برای اخذ پول بلکه بر اساس اعتقاد خود در برابر نظامیان خارجی در حال نبرد هستند.

از این بخش پیام رهبر جدید طالبان، چنین بر می‌آید که وی نیز همانند رهبران پیشین این گروه، خواستار خروج نظامیان خارجی بوده و در صورت ادامه حضور این نظامیان، طالبان راه جنگ و خشونت را همچنان ادامه خواهد داد.

طالبان آماده مذاکره و جنگ

رهبر جدید طالبان در ادامه این پیام خود با تأکید بر وحدت بین افغانستانی‌ها، مبارزه جهت حصول استقلال و برپایی نظام اسلامی نوشته است: ما خواستار انحصار قدرت نبوده، تمام اقوام و توده‌های افغانستان به همدیگر نیاز دارند، زیرا تکامل نظام اسلامی، استقلال و توانایی افغانستانی‌ها وابسته به اتحاد و اتفاق آنها است.

وی در ادامه با توضیح 2 بخشی بودن گروه طالبان به نظامی و سیاسی تأکید کرده که از نگاه نظامی «جهاد واجب است» و از نگاه سیاسی «برای پایان اشغال، بازگشت استقلال و یکپارچگی کشور و ایجاد نظام مقدس اسلامی» به راهکارهای سیاسی لازم دارد که از سوی دفتر سیاسی این گروه تبیین شده است.

آخندزاده با تشریح این سیاست طالبان در حقیقت گفته که این گروه توانایی دولتداری را دارد، زیرا با وجود نظامیان قادر به تأمین امنیت و مبارزه با مخالفان خود بوده و با داشتن دستگاه‌های مختلف قادر به اداره افغانستان هستند.

هر آن چیزی که از این بخش پیام رهبر طالبان بر می‌آید این است که این گروه صلح‌ناپذیر قادر به بسیج اعضای خود جهت ادامه حملات تروریستی هستند، ضمن اینکه آنها توانایی مذاکره و مصالحه از طریق سیاسی را نیز دارا می‌باشند.

شاید منظور آخندزاده از چنین تشریحی از سیاست طالبان این باشد که در صورت خروج نظامیان خارجی آنها آماده مذاکره و در صورت ادامه این حضور، آنها آماده ادامه جنگ هستند.

اعتراف تلویحی آخندزاده به قدرت‌گیری داعش

بخش دیگر نخستین پیام رهبر جدید طالبان به همسایگان افغانستان اختصاص یافته و در این مورد چنین نوشته است: اشغال افغانستان توسط آمریکایی‌ها و موجودیت سربازان آمریکا در افغانستان منافع مشترک افغانستانی‌ها و شما را تهدید می‌کند، در اینجا به آتش فتنه دامن‌زده و با گسترش تلاش‌های اطلاعاتی و نظامی خود تمام منطقه را بی‌ثبات می‌سازد.

هبت‌الله آخندزاده تصریح کرده که کشورهای همسایه یا باید با این گروه همنوا شوند و یا دست‌کم از انجام اقداماتی که سبب طولانی‌شدن حضور آمریکا می‌شود، خودداری کنند.

رهبر جدید طالبان در حالی این پیام را به کشورهای منطقه داده که پیش از این از ارتباط این گروه با روسیه پرده برداشته شده و نماینده ویژه مسکو در امور افغانستان نیز به آن اعتراف کرده است.

اکثر کارشناسان پیش از این معتقد به حمایت آمریکا از طالبان بودند، اما آخرین تحولات نشان می‌دهد که این گروه متمایل به قدرت‌های شرق همچون روسیه شده است.

از پیام آخندزاده چنین بر می‌آید که گویا قدرت‌های غربی دیگر همانند سابق طالبان را مورد لطف حمایتی خود قرار نداده و در حال جایگزینی داعش به جای این گروه است.

رهبر طالبان با این پیام در حقیقت از کشورهای همسایه و منطقه درخواست همکاری کرده تا با حمایت از این گروه نگذارند آمریکا با حمایت، تجهیز و حمایت داعش، منطقه را بی‌ثبات بسازد.

تغییر رویکرد خرابکارانه

بخش دیگر پیام رهبر طالبان دستور به شبه‌نظامیان این گروه بوده و در این مورد نوشته است: تلاش کنید در جریان جنگ، مسلمانان از دست شما آزار و اذیت نبینند، فعالیت‌های خود را با دقت کامل برنامه‌ریزی کرده، به اماکن عام‌المنفعه مانند بیمارستان‌ها، مدارس، پل‌ها، منابع آبی، تأسیسات عام‌المنفعه و پروژه‌ها زیان نرسانید؛ بلکه باید از آنها حفاظت کنید.

آخندزاده در حالی از اعضای طالبان خواسته که به تأسیسات عام‌المنفعه و پروژه‌ها آسیب نرسانده و از مدارس و بیمارستان‌ها حفاظت کنند که پیش از این تخریب این مکان‌ها یکی از اهداف اصلی گروه طالبان بود.

صدها مدرسه تاکنون از سوی طالبان به آتش کشیده شده و ده‌ها بیمارستان و منابع آبی به دست افراد این گروه تخریب شده است، ضمن اینکه برای تخریب پروژه‌ها و تأسیسات عمومی از هیچ تلاشی دریغ نورزیده‌اند.

این دستور آخندزاده در حقیقت مخالف خوی طالبان و خصلت ناجوانمردی شبه‌نظامیان این گروه بوده و بیانگر پایان بخشی از اقدامات تروریستی این گروه نیز می‌باشد.

بخش بزرگ طالبان با رویکرد خرابکارانه این گروه مخالف بوده و افغانستانی‌های ساکن در مناطق تحت حاکمیت این گروه نیز بارها از این اقدام آنها به صورت غیرمستقیم انتقادات تندی کرده‌اند.

ظاهراً آخندزاده با این دستور خواسته آمار مخالفان مردمی خود را کاهش داده و از واکنش‌های جهانی بر این اقدامات خود کاسته و نزد سازمان‌ها و کشورهای جهانی خود را به عنوان گروه مخالف مسلح معرفی کند، نه اینکه به عنوان یک گروه تروریستی در جهان شناخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.