مسئول شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم گفت: با واکسیناسیون ۱۷۰۰۰ راس از دام های اهلی شهرستان خاتم بر علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از احتمال شیوع این بیماری و سرایت به حیات وحش منطقه جلوگیری به عمل آمد.

واکسیناسیون دام، احتمال شیوع بیماری طاعون در حیات وحش را کاهش می دهد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، دکتر محمد امین قدیمی اظهارداشت :  واکسیناسیون دام های اهلی شهرستان خاتم به خصوص در روستاهای همجوار با مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش بر علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) با همکاری و هماهنگی اداره محیط زیست شهرستان خاتم از اوایل سال جاری در دستور کار این شبکه قرار گرفت و کلیه همکاران این شبکه با تلاشی مضاعف توانستند تعداد 17000 راس دام اهلی را در این شهرستان بر علیه این بیماری واکسینه کنند تا از شیوع این بیمار ی و سرایت به حیات وحش منطقه جلوگیری به عمل آورند.

وی افزود: طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR) یک بیماری به شدت ویروسی با انتشار سریع است که بیشتر نشخوار کنندگان کوچک از قبیل گوسفند و بز را مبتلا می کند. نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو نیز میزبان این ویروس هستند و بیماری از دام اهلی به آنها سرایت می کند. تلفات ناشی از این بیماری در حیات وحش به خصوص گونه های کل و بز و قوچ و میش به مراتب بیش از دام اهلی است.

مسئول شبکه دامپزشکی خاتم تصریح کرد: این بیماری قابل سرایت به انسان نبوده و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز، عامل بیماری زا به انسان منتقل نمی شود. عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می ماند.

 

قدیمی از اجرای فاز دوم طرح واکسیناسیون PPR خبر داد و گفت :در فاز جدید برنامه ریزی و تهیه واکسن برای واکسیناسیون 30هزار راس دام صورت گرفته و از دامداران خواست که با همکاری کارشناسان شبکه دامپزشکی این شهرستان در پوشش هر چه بهتر این طرح شرکت نمایند.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.