روزنامه العرب در مطلبی به بررسی ادعای استقرار بمب افکن های روسی در ایران پرداخت.

شما اینجرلیک دارید، ما همدان داریم/استقرار اس۴۰۰ در همدان تکذیب شد

روزنامه العرب چاپ لندن در مطلبی به بررسی ادعای استقرار بمب افکن های روسیه در ایران پرداخت و نوشت: "پیام روسیه به ناتو این است: شما اینجرلیک دارید و ما همدان داریم."

این روزنامه در این گزارش نوشت: در پی اعلام روز سه شنبه روسیه در خصوص اقدام جنگنده هایش در بمباران پایگاه تروریست ها در سوریه از پایگاه همدان در ایران، راهبرد ژئوپلیتیک کرملین پیشرفت کرد و تغییری یافت که سبب خواهد شد تاکتیک جنگ علیه تروریسم متحول شود.

این روزنامه در ادامه نوشت: این تصمیم نمایانگر همکاری ایران با روسیه و تلاش برای در دست گرفتن آینده سوریه است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت، این روزنامه همچنین نوشت: با چشم پوشی از توجیهات فنی که سبب پرواز این بمب افکن ها از سرزمین های ایران شد، کارشناسان نظامی معتقدند این تحول نشانگر تصمیم روسیه برای درگیر شدن بیشتر در عملیات نظامی در منطقه و توسعه اهداف خود است.
این روزنامه همچنین نوشت: این محافل معتقدند پایگاه همدان از لحاظ اهمیت با پایگاه اینجرلیک ترکیه که ناتو برای پرواز بمب افکن هایش از آن استفاده می کند، برابری خواهد کرد.

ادعای این روزنامه در حالی مطرح می شود که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی اعلام کرد با وجود آنکه ایران در موضوع سوریه همکاری نزدیکی با روسیه دارد، هیچ پایگاه نظامی در ایران در اختیار روسیه قرار نگرفته است.

از سوی دیگر، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع همکاری نظامی ایران و روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه که در پایگاه نوژه همدان رخ می دهد پرواز هواپیماهای روسیه است که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و در چارچوب همکاری های چهارجانبه ایران، روسیه سوریه و عراق است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس دهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه این همکاری در راستای توسعه هدف جمهوری اسلامی برای مبارزه با تروریسم است، ادامه داد: این همکاری با مصوبه شورای عالی امنیت ملی انجام می شود و مغایرتی با قانون اساسی ندارد چرا که پایگاه هوایی همدان نه پایگاه روسی شده و نه جنگنده ای در پایگاه نوژه مستقر شده است.
وی گفت: تنها اقدامی که صورت می گیرد این است که هنگام پرواز اجازه داده می شود جنگنده های روسی برای دریافت سوخت در چارچوب همکاری های دوجانبه و چهار جانبه از این پایگاه استفاده کنند که  در این چارچوب همکاری ها کاملا منطقی است.
بروجردی در این باره که برخی سایت های صهیونیستی عنوان کرده اند که در پایگاه نوژه همدان اس 400 روسی مستقر شده است، تاکید کرد: سایت های صهیونیستی مطالب خلاف اعتبار عنوان می کنند، در کل هیچ استقراری توسط روسیه در خاک جمهوری اسلامی صورت نگرفته است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که انجام می شود این است که اجازه سوخت گیری به جنگنده های روسی در چارچوب همکاری دو جانبه و چهارجانبه بین ایران، روسیه، سوریه و عراق انجام می شود که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.