تحولات لبنان و فلسطین

نخست وزیر عراق با شروع مذاکرات نفتی با اقلیم کردستان عراق بر سر تولید نفت از مناطق شمالی این کشور موافقت کرد.

 بغداد و اربیل بر سر تولید و صادرات نفت مذاکره می‌کنند

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق با دولت نیمه خودمختار اقلیم کردستان توافق کرده که مذاکرات درباره تولید نفت از مناطق شمالی این کشور را که پیش از این نفت آن بدون هماهنگی با دولت مرکزی صادر می شد، آغاز کنند.
بر اساس بیانیه صادر شده از سوی دفتر نخست وزیری عراق، العبادی در نشستی در بغداد به توافقی با نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق دست یافته تا «گفت وگوهای فنی» بین وزارت نفت عراق و وزارت منابع طبیعی اقلیم آغاز شود. در این بیانیه آمده است، گفت وگوها بر تولید و توزیع نفت از منطقه کردستان و منطقه مجاور یعنی کرکوک متمرکز خواهد بود.
سعد الحدیثی، سخنگوی العبادی گفت: «نخست وزیر عراق بر ضرورت بالا بردن تولید نفت تاکید کرده و از کردها خواسته تا نفت صادراتی از کردستان و کرکوک را تحویل دولت فدرال دهند...در مقابل، اقلیم کردستان، مقرری های مالی خود را از دولت مرکزی دریافت خواهد کرد.»
دولت مرکزی در بغداد از سال 2014، یعنی زمانی که کردها شروع به فروش بدون هماهنگی نفت کردند، با اقلیم کردستان عراق بر سر موضوع صادرات نفت اختلاف داشته است. عراق در سال جاری میلادی برای افزایش صادرات نفت خود با مشکل مواجه مواجه بوده که بخشی از آن به اختلاف نفتی بین بغداد و اربیل بر می گردد. توافق جدید بین دو طرف می تواند به افزایش صادرات نفت عراق از مناطق شمالی این کشور کمک کند.
جبار اللعیبی، وزیر نفت جدید عراق روز 15 اوت در اولین روز کاری خود گفت، راه هایی را برای حل اختلاف بین دولت مرکزی و کردها مشاهده می کند. با توجه به هزینه های فراوان جنگ دو سال اخیر با داعش و افت شدید قیمت نفت، این توافق به سود هر دو طرف خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.