عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: متأسفانه در شرایط کنونی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز عزم و اراده خاصی برای طرح مطالبات جمهوری اسلامی از آژانس برای راستی آزمایی اقدامات ۱+۵ ندارد، از این رو دستگاه دیپلماسی ما باید به صورت جدی مطالبه گری کند.

اعتراف مکرر آژانس به خوش عهدی ایران در برجام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خانه ملت ، مجتبی ذوالنوری ، با اشاره به انتشار متن کامل گزارش فصلی آمانو درباره اجرای برجام و تأیید پایبندی ایران به مفاد توافق هسته‌ای، گفت: آنچه که واضح و مبرهن است، توافق هسته ای دارای دو طرف بوده، طرف نسخت جمهوری اسلامی و طرف دیگر گروه 1+5 بوده است، حال از زمان توافق هسته ای، ایران به تمام تعهداتش به صورت کامل عمل کرده و آژانس به این مسئله اقرار و اعتراف دارد، اما متأسفانه غربی هنوز اقدامی خاصی برای عملیاتی کردن این موضوع و اجرای برجام صورت نداده اند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به طورحتم آژانس به همان میزانی که باید بر تحقق و اجرای تعهدات ایران نظارت و راستایی آزمایی کند، به همان میزان هم باید در بر اجرای تعهدات طرف مقابل نظارت داشته باشد، که متأسفانه در شرایط کنونی چنین مسئله ای رخ نمی دهد. در شرایط کنونی نه خود آژانس انگیزه ای برای راستایی ازمایی عملکرد غربی ها در اجرای برجام داشته و نه اینکه طرف های مقابل به جایگاه آژانس اهمیت می دهند و این اقدام را فضولی تلقی می کنند.
وی ادامه داد: از طرف دیگر متأسفانه در شرایط کنونی دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز عزم و اراده خاصی برای طرح مطالبات جمهوری اسلامی از آژانس برای راستی آزمایی اقدامات 1+5 ندارد، از این رو دستگاه دیپلماسی ما باید به صورت جدی مطالبه گری کرده و از آژانس بخواهد که در اجرای تعهدات کشورهای مقابل نظارت کرده و همان طور که گزارش عملکرد ایران در اجرای برجام را می دهد، به همان گونه گزارش عملکردی غربی ها را نیز منتشر کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: در شرایط کنونی برای مطالبه گری از آژانس، توان دیپلماسی کشورمان و عزم و اراده دستگاه سیاست خارجی و شخص رئیس جمهور تعیین کننده است، حال اگر آن ها رویکرد مطالبه گری را در دستور کار خود قرار دهند، قطعا آژانس مجبور به انجام وظایفش می شود.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اعلام کرده که این کشور سقف ذخیره اورانیوم با غنای پایین را رعایت کرده و هنوز به سقف موجود برای تولید آب سنگین نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.