خط قرمز: دختر جوان که زندگی خود را برباد رفته می‌دید با غمی سنگین به پلیس فتا استان مراجعه و درحالی که از کار خود پشیمان بود گفت: 26 ساله هستم و مدت دو سال از استخدامم در شرکتی معتبر می‌گذشت که توسط خانمی از همکارانم پیشنهاد ازدواج فرید را دریافت کردم.

کابوس جدایی، نتیجه حساسیت بی جا نسبت به فضای مجازی

فرید هم 9 ماه از استخدامش در همین شرکت می‌گذشت و همه همکاران او را تأیید می‌کردند. فرید با خواستگاری از من، موافقت خانواده و جواب مثبت من را گرفت و مراسم عقد ما در روزی مبارک در حدود یک سال قبل انجام شد...اما این خوشبختی زیاد دوام نیاورد و مشکل از وقتی شروع شد که گوشی موبایل همسرم را نگاه می‌کردم و در شبکه اینستاگرام با عکس‌های خانمی روبه رو شدم که قبلاً او را در شرکت دیده بودم و چون صلاحیت کافی نداشت، از شعبه ما به شعبه دیگری از شرکت منتقل شده بود.

با دیدن عکس‌های این همکار سابق در مناظر و طبیعت، دلم لرزید و هزار فکر مختلف به سرم زد؛ مبادا فرید او را دوست دارد و ارتباطی بین آن‌ها وجود دارد و من همسرم را از دست داده‌ام؛ مبادا دیگر به من توجهی نکند و هزار مبادای دیگر باعث شد تا به شعبه دیگر شرکت و محل کار آن خانم مراجعه کنم. مهناز که از دیدن من متعجب شده بود، وقتی داستان را شنید، منکر هرگونه ارتباطی با همسرم شد، اما من مجبورش کردم بدون اینکه وانمود کند، من پیشش هستم به همسرم زنگ بزند تا رابطه او را با همسرم از نزدیک ببینم. اما بعد از تماس متوجه شدم این رابطه آن قدرها هم که من حساسیت به خرج داده بودم، نبوده اما بعد از اینکه همسرم متوجه رفتار پلیسی من شد، رفتارش تغییر کرد و نسبت به من دلسرد شد. او می‌گفت: تو آبروی من را پیش همکاران بردی؛ در حالی که من فقط چند تا عکس مهناز را لایک کرده بودم و مستحق این همه کم لطفی نیستم و ادامه زندگی مشترکمان را به صلاح هیچکدام از ما نمی‌داند.

حالا به پلیس مراجعه کرده‌ام تا فقط بداند من با دیدن عکس‌های او ناراحت بودم و نمی‌خواستم کار به اینجا بکشد. کارشناس مشاور پلیس فتا بعد از درنظر گرفتن وقت برای همسر این فرد و دعوت او به پلیس و پادرمیانی، پس از چهار ماه رابطه این دو زوج را به هم پیوند داد. در عین حال با توجه به نوین بودن بسیاری از تکنولوژی‌هایی که بدون زیرساخت و فرهنگسازی وارد زندگی شده است، تبعات آن را به این شکل در جامعه شاهد هستیم. به همین خاطر توصیه می‌کنیم: همانگونه که در فضای فیزیکی ملزم به رعایت قوانین وضع شده هستیم، در فضای مجازی و سایبری نیز احترام به شرع و حدود الهی و رعایت حقوق انسانی و شهروندی را در نظر بگیریم.

گوشی تلفن همراه وسیله شخصی است، همانطور که مسواک خود را به دیگری نمی‌دهید، نسبت به گوشی موبایل خود نیز حساس باشید ضمن آن که آیه قرآنی «ولاتجسسو» نیز تأکید بر همین الگوی رفتاری دارد که در کار و امور دیگری تجسس نکنید!

رعایت اخلاق سایبری بر تمامی کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر یک امر واجب و وظیفه همگانی است. همانطور که ما رفتار و عملکرد پیشینیان خود را مورد سنجش قرار داده و به فرهنگ غنی ایرانی مفتخریم، آیندگان قطعاً رفتار سایبری ما را مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهند داد. بنابراین میراث فرهنگ اصیل ایرانی را با رفتار نامناسب در فضای سایبری، تخریب نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.