قدس آنلاین - اراک -احمد مختاری: حرف و حدیث راه اندازی دومین شرکت پتروشیمی تحت عنوان پتروشیمی الوند در شهرستان شازند، مردم شهرستان را نگران این موضوع کرده که آب، هوا و خاک شازند با تهدیدات جدی جدیدی رو به رو می شود.

احداث پتروشیمی الوند، خیانت به مردم شازند/ایجاد واحد آلاینده جدید در شازند قانونی نیست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری شازند ما،علی رغم وجود سه غول صنعت پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه در این شهرستان که شمردن آسیبهای وارده به محیط زیست شهرستان توسط آنها، انگشت در زخم چرخاندن است، حالا مردم شازند چشمشان به جمال صنعتی جدید روشن می شود که این آلایندگی موجود را دو چندان می کند.

در همین خصوص خبرنگار ما به میان مردم رفته و نظر آنان را در خصوص این موضوع جویا شده که در ادامه می خوانید. برای رسیدن به منافع خود به آسانی با جان مردم بازی می کنند. یکی از شهروندان شازندی گفت: واقعاً اگر قرار بر ورود صنعت عظیم دیگری به شهرستان باشد باید برای مسئولان شهرستان تاسف خورد که اجازه می دهند برخی برای رسیدن به منافع خود به آسانی با جان مردم بازی کنند. آلودگی صنایع برای مردم شازند و اشتغال برای غریبه ها.

دیگر شهروند شازندی نیز با اشاره به اینکه احداث پتروشیمی الوند در شازند، خیانت به مردم منطقه است بیان کرد: وجود این صنایع موجود چه گُلی بر سر مردم شازند زده که حالا بخواهد صنعت جدید احداث شود؛ آلودگی و امراض آنها برای مردم شازند و اشتغال در آنها برای غریبه هاست.

مسئولان اجازه ایجاد پتروشیمی جدید در شازند را ندهند. یکی از جوانان شازندی نیز عنوان کرد: کاش مسئولان شهرستان اجازه ایجاد پتروشیمی جدید در شازند را ندهند چرا که دیگر چیزی از شازند باقی نخواهد ماند کما اینکه الان هم این سه غول صنعت موجود، منابع آب، خاک و هوا در این شهرستان را به سمت نابودی سوق داده اند. ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح به دور از توصیه های رانت خواران انجام شود.

فاطمه ملکی از فعالین زیست محیطی در شازند نیز در خصوص توسعه پتروشیمی الوند در ضلع جنوبی پالایشگاه امام خمینی شازند به خبرنگار شازند ما گفت: قبل از هر اقدامی باید EIA یا ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح بدرستی و بدور از توصیه های رانت خواران انجام شود.

وی افزود: شرکت پتروشیمی الوند تولید کننده اکسید پروپیلن همان محصولی که منجر به فاجعه ناحیه صنعتی بازنه شد ( بخاطر وجود آکرولین سرطانزا است) و هم چنین تولید آکریلو نیتریل از محصولات تولیدی پلی اکریل اصفهان که تعطیل شد (سمی، خطر جدی انفجار و سرطانزا).

این فعال زیست محیطی عنوان کرد: آنچه که در نظر اول به ذهن حتی یک فرد غیرمتخصص محیط زیست میرسد توان اکولوژیکی منطقه است که بر اساس گزارشات آب منطقه ای ۸۰سانتیمتر افت آب زیر زمینی دشت شازند بوده وآلودگی هوایی که بوضوح دیده میشود و دیگر آلودگی ها که مشهود است.

ملکی ادامه داد: مسئولان محترم شهرستان شازند نباید تحت تاثیر ایجاد ۳۰۰ یا ۴۰۰ شغل قرار بگیرند چرا که هزینه های احداث صنایع آب بر و آلاینده در این منطقه صدها برابر بیشتر از این تعداد شغل خواهد بود. وی تصریح کرد: همچنین می دانیم که اشتغال در این صنایع نیاز به تخصص دارد و استخدام و آزمون آن کشوری است پس در نهایت فقط و فقط تعدادی کارگر قراردادی از نیروهای بومی جذب خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی هم در گفتگو با ایسنا در این رابطه با تاکید بر این نکته که هر اکوسیستم یک ظرفیت تعریف شده و محدود دارد، گفت: به نظر می‌رسد آستانه تحمل محدوده پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه تکمیل شده است و ایجاد صنعت آلاینده دیگری در این محدوده جایز نیست.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد: این محدوده در شعاع ۳۰ کیلومتری اراک واقع شده و در این محدوده طبق قانون نمی‌توان صنعت آلاینده ایجاد کرد. وی عنوان کرد: احداث این واحد مشمول ارزیابی زیست‌محیطی است که براساس آن باید در این مرحله امکان‌سنجی و مکانیابی انجام شود و تعیین مکان پیش از انجام این مرحله موضوعیت ندارد.

با توجه به موارد مذکور محیط زیست با این اقدام نظر موافق ندارد. پر واضح است که دشت کزاز(شازند) دیگر توان اکولوژیکی میزبانی از صنعت جدید را ندارد چرا که با کاهش شدید منابع آب، آلودگی خاک و هوا روبروست و حتی صحبت کردن در خصوص ایجاد این صنعت در منطقه شازند هم جای تامل دارد؛ بهتر است مسئولان امر، در این خصوص موضعی قاطع و جدی داشته و از ورود آن به شهرستان شازند جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است به نوشته ایسنا مرکزی؛ گفته می‌شود شرکت پتروصنعت پیشتاز و توسعه پتروشیمی الوند در پوشش مجوز تولید ETBE مجوز تولید MTBE را نیز اخذ کرده است که جزو مواد سرطان‌زاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.