قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی:رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: دست یابی و احیاء بازارهای فرش ایران در آمریکا یکی از اهداف ما است

فرش دستباف یکی از قابلیت ها و فرصت ها برای ارز آوری است

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد، حمید کارگر در آیین رونمایی از لوح های ثبت جهانی دو فرش "کردی" و "ترکمن" خراسان شمالی اظهار داشت: بازارهای آمریکا، یکی از مهم ترین بازارهای فرش تولیدی کشور بود که با اعمال تحریم ها از دست رفت اما اکنون در تلاش هستیم تا بازار فرش آمریکا احیا شود.

وی افزود: اعمال تحریم های بدخواهانه نه تنها جفا به مردم ما بود بلکه دست شهروندان آمریکایی را نیز از این کالا کوتاه کرد البته در این مدت توانستیم بازارهای جدید برای فرش خود پیدا کنیم و کشور چین که یکی از رقیب های فروش فرش برای ما بود طی این سال ها تبدیل به مشتری برای فرش ایران شد.

وی گفت: هنر دست ایرانیان در حالی تحریم شد که این تولید هنرمندان ارتباطی به دولت ها ندارد اما به هر حال اکنون بازارهای آمریکا به عنوان یکی از مهم ترین بازارها به روی ما گشوده شده است.

وی خاطرنشان کرد: دست یابی به این بازار فرش که پس از تحریم ها در دست هند و پاکستان افتاده است کار ساده ای نبود اما اکنون نیز نباید به این بازار دلخوش باشیم زیرا بازاری که پنج سال به دست آن کشورها افتاده اکنون تشنه فرش ما است اما نباید فراموش کنیم که استمرار حضور ما در این بازار نیاز به انجام تبلیغات و رصد نیازمندی ها جدید دارد.

کارگر تصریح کرد: برای حضور در این بازار باید نیازهای جدید و نیز فعالیت های کشورهای هند و پاکستان در آن رصد شود

صادرات ۱۶۷ میلیون دلار فرش طی امسال

رئیس  مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگر سخنان خود گفت: در هفت ماه نخست امسال ۱۶۷ میلیون دلار فرش دستباف از کشور  صادر شده است

کارگر اظهار داشت: این تولیدات به ۸۰ کشور دنیا صادر شده است و در این میان آمریکا مقصد عمده این محصول صادارتی بوده است.

وی تصریح کرد: در این مدت ۴۲ میلیون دلار  فرش دستباف تولیدی کشور به آمریکا صادر شده است.

رئیس مرکز ملی فرش اظهار داشت: فرش دستباف یکی از قابلیت ها و فرصت ها برای ارز آوری است و تاثیر بسزایی در اشتغال زایی دارد زیرا می توان با کمترین سرمایه، اشتغال پایدار و ارزش افزوده ایجاد کرد.

کارگر با تاکید بر لزوم دفاع از مالکیت های معنوی گفت: مرکز ملی فرش تا کنون تولیدات ۴۰ منطقه جغرافیایی در کشور را به ثبت ملی رسانده و در سال های اخیر تولیدات ۲۹  منطقه به ثبت جهانی رسیده است که ۱۴ مورد از این تعداد در سال جاری بوده است.

وی افزود: دو منطقه از این مناطق در خراسان شمالی بوده است و این اقدام کمک شایانی به افزایش صادرات دارد.

کارگر، حلقه مفقوده در تولید فرش خراسان شمالی را اتصال به بازار فروش عنوان کرد و گفت: این استان هنوز نمایشگاه و مکانی برای عرضه تولیدات ندارد.

وی تصریح کرد: از  مسئولان انتظار می رود کمک کنند تا مکانی به راه اندازی و ایجاد نمایشگاه فرش و موزه دائمی فرش اختصاص یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.