تحولات لبنان و فلسطین

قدس آنلاین - زاهدان : وزیر راه و شهرسازی گفت: برخی تصور می‌کنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می‌شود؛ حال اینکه بسیاری از مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت به ایران تبدیل شده است.

مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب تبدیل شده اند

عباس آخوندی در پانزدهمین ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان که در استانداری برگزار شد، اظهار داشت: نیروی انسانی جوان سیستان و بلوچستان یک ثروت بسیار بزرگ برای این استان محسوب می‌شود. وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه توسعه سیستان و بلوچستان باید به ظرفیت هم مرز بودن این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان توجه ویژه شود. وی بیان کرد: وجود معادن، دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت ویژه سیستان و بلوچستان در زمینه تجارت از جمله مزیت‌های مادی این استان است؛ اما عمده‌ترین ثروت سیستان و بلوچستان میراث تاریخی، اجتماعی و اقتصادی است. آخوندی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان به دلیل ارتباط مستقیم با شبه قاره هند، خراسان بزرگ، دریای عمان و کشورهای پاکستان و افغانستان نقش ارتباطی بسیار مهمی در کشور دارد و ضرورت دارد به این نقش توجه ویژه شود، چرا که می‌تواند ارتباط بسیار مهمی را با حوزه‌های تمدنی مختلف ایجاد کند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری برخی استان‌ها در مورد ایجاد مناطق آزاد جدید، تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند به محض ایجاد منطقه آزاد، محل ایجاد منطقه بلافاصله به بهشت تبدیل می‌شود؛ حال اینکه بسیاری از مناطق آزاد به محل ورود کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت به ایران تبدیل شده است. آخوندی گفت: از زنگبار تا عمان، افغانستان و پاکستان یک شبکه بزرگ تجاری و ارتباطی وجود دارد که خلق این شبکه بسیار گران قیمت است و با توجه به برخوداری استان سیستان و بلوچستان از این شبکه، سهم آن باید در برنامه‌ریزی توسعه‌ای مورد توجه باشد. وی اظهار داشت: در حوزه تمدن ایران شهری هیچ کس نمی‌تواند سهم شبکه ارتباطی سیستان و بلوچستان را نادیده بگیرد. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: با هدف توسعه ارتباطات درون تمدنی باید تمام پایانه‌های مرزی، هوایی و دریایی سیستان و بلوچستان را تجهیز و تسهیل کنیم. آخوندی گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی باید برای هر کدام از شهرهای استان سیستان و بلوچستان ماموریت‌های ویژه تعریف شود. وی عنوان کرد: در شهرستان چابهار سرمایه‌گذاری عظیمی در حوزه بندر و فرودگاه در حال انجام است که برای تبدیل شدن چابهار به مرکز جاذب جمعیت ایجاد پسکرانه نیاز ضروری است. وزیر راه و شهرسازی افزود: ساخت ریل چابهار- خواف به حدود 6.5 میلیارد دلار منابع مالی نیاز دارد که باید از محل سرمایه‌گذاری خارجی و صندوق توسعه ملی تأمین شود. سند توسعه باغ‌های موز سیستان و بلوچستان تدوین شود علی‌اوسط هاشمی در این جلسه اظهار داشت: در نشستی که با وزیر شیلات نروژ داشتم، وی بیان کرد که در حال حاضر ظرفیت پرورش 5 میلیون تن ماهی در قفس در نروژ وجود دارد که برای تولید 3.5 میلیون تن آن نیروی انسانی ندارند. استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: خواستار تشکیل میز ایران- نروژ با مساعدت وزارت امور خارجه و جهاد کشاورزی هستیم تا از از این فرصت اقتصادی در جهت اشتغال‌زایی بهره‌گیری شود. وی با اشاره به واردات 800 میلیون دلار موز به کشور عنوان کرد: انتظار می‌رود جهاد کشاورزی 10 درصد حجم واردات را به توسعه باغات موز سیستان و بلوچستان اختصاص دهد که موز تولیدی آن از کیفیت مناسبی برخوردار است. هاشمی ضمن تاکید بر ضرورت تدوین سند توسعه باغ‌های موز سیستان و بلوچستان، گفت: سند موز باید در ستاد اقتصاد مقاومتی به عنوات ضرورت ملی گنجانده شود. غلامرضا مالکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه به تشریح مصوبات جلسات قبلی کارگروه اقتصاد مقاومتی در سیستان و بلوچستان پرداخت و اظهار داشت: تاکنون 27 مصوبه داشتیم که 14 مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی در حال اجراست و 23 مصوبه توسط دستگاه‌های اجرایی در حال پیگیری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.