به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه صبح شنبه به منظور بازدید از پروژه در دست احداث راه آهن میانه- تبریز از طریق فرودگاه بینالمللی تبریز وارد این شهر شد.
عملیات اجرایی راه آهن میانه - تبریز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد ولی پیشرفت فیزیکی این طرح به دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی در این سال ها از رشد لازم برخوردار نبوده است.
پروژه راهآهن میانه ـ تبریز به طول ۱۸۳ کیلومتر به صورت دوخطه طراحی شده که با بهرهبرداری از آن ترانزیت ریلی ایران برای نخستینبار به اروپا متصل شده و فاصله بین تهران ـ تبریز از ۱۳ ساعت به ۶ ساعت کاهش میدهد.
راه آهن تبریز - میانه به صورت دو خطه طراحی شده که در صورت تکمیل آن، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل و از سوی دیگر فاصله بین تهران ـ تبریز از نظر مسافت ۱۱۸ کیلومتر و از لحاظ زمانی از ۱۳ ساعت به هفت ساعت کاهش می یابد.
راهاندازی راه آهن میانه – تبریز و اتصال آن به راهآهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بینالمللی و صادرات کالا به جمهوریهای آذربایجان، ارمنستان و همچنین ترکیه می انجامد.
مسیر ریلی میانه – تبریز به طول ۲۰۰ کیلومتر دارای ۷ دستگاه تونل، ۲۱ دستگاه پل بزرگ، با سرعت طراحی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافری و ۱۰۰ کیلومتر برای قطارهای باری است.
این پروژه با وجود اینکه ۱۴ سال از اجرای آن می گذرد همچنان روی ریل وعده های افتتاح حرکت می کند و هر سال قول افتتاح در سال آینده داده می شود.
اما نکته جالب اینکه بعد از ۱۵ سال تازه مسئولان در اظهار نظرهای تازه با موانع جدید این پروژه سخن به میان می آوردند. اسماعیل جبارزاده در آخرین اظهار نظر درباره این پروژه گفته است،استاندار آذربایجانشرقی زاغههای مهمات ارتش در فاز آخر راه آهن میانه- تبریز را از موانع مهم این طرح اشاره کرد و گفت: عدد جابهجایی این زاغهها از هزینه خود طرح بیشتر است.
مردم آذربایجان امیدوار هستند مسئولان به وعده دادن در این باره خاتمه داده و یک بار هم شده عمل کنند چون دیگر اهمیت این پروژه نه تنها برای مردم آذربایجان بلکه برای اروپایی هم روشن شده است و صحبت کافی است.
نظر شما