به گزارش «قدس آنلاین»، علی باقرزاده با اشاره به سی و هفتمین سالگرد تشکیل نهضت سوادآموزی در کشور گفت: در آن سالی که حضرت امام(ره) پیام تشکیل نهضت سوادآموزی را صادر فرمودند ۵۲ درصد مرم کشور در گروه سنی زیر ۵۰ سال از نعمت خواندن و نوشتن محروم بودند. این فرمان و در کنار آن گسترش آموزش عمومی و همچنین حمایت دولت از جریان سوادآموزی باعث شد که نرخ جذب و ماندگاری کودکان لازمالتعلیم در مدارس افزایش پیدا کند.
وی روند اجرایی سوادآموزی در کشور را مورد تائید نظام و مراجع بینالمللی دانست و اظهار کرد: مراکز آموزش عالی توسعه پیدا کرده و خدمات قابل توجهی در حوزه سواد آموزی به مردم عرضه شده است. امروز در دورترین و صعبالعبورترین مناطق، جایی که حتی آموزش و پرورش هم حضور نداشت، نهضت سوادآموزی در کنار مردم بود. ثمره این تلاشها مورد تائید نظام و مراجع بین المللی است که روند سوادآموزی در کشور ما و همه کشورهای دنیا را رصد میکنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دستاوردهای سازمان نهضت سوادآموزی در کشور عنوان کرد: پنج جایزه بینالمللی به سوادآموزی کشور ما داده شده و امروز سوادآموزی و آنچه که در جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته میتواند به عنوان یک الگو در کشورهای مختلف مورد بهره برداری قرار گیرد.
وی ادامه داد: فاصله بیسوادی زنان و مردان همچنین فاصله بیسوادی روستائیان و شهریها کاهش پیدا کرده و به لطف نظام، سالانه قریب به ۵۰۰ هزار نفر تحت پوشش برنامههای سوادآموزی میروند.
باقرزاده با بیان اینکه در روند آموزش تلاش شده با رویکردهای جدید و نو پیش رویم، گفت: تلاش کردهایم رویکردهای نو، استفاده از فناوریهای جدید، آموزش از طریق تبلت و گوشی تلفن همراه، از طریق تلویزیون و رادیو و فرصتهای دیگری را برای انطباق آموزشها با نیازهای جامعه هدفمان طراحی و اجرا کنیم.
رییس سازمان نهضت سوادآموزی به اقدامات صورت گرفته طی پنج سال گذشته در این سازمان اشاره کرد و گفت: در پنج سال گذشته حداقل ۵۰ درصد ظرفیتمان را بر آموزشهای پایه گذاشتهایم، یعنی خواندن، نوشتن، حساب کردن و قرآن آموزی و ۵۰ درصد ظرفیتمان را بر تحکیم و توسعه سواد و مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی گذاشتهایم.
وی افزود: به تدریج مراکزی را در سطح کشور با عنوان مراکز یادگیری محلی ایجاد میکنیم که جزو تجارب بسیار موفق دنیا هستند که در آنجا هم بخشی صرف آموزش های خواندن و نوشتن و حساب کردن می شود و بخشی هم مهارت های زندگی است از گروه های مختلف که نیاز آن جامعه هدف را می شناسند.
معاون وزیر آموزش و پرورش به ارائه آمار بیسوادان در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۰، سه میلیون و ۴۵۶ هزار نفر خودشان را بیسواد مطلق ثبت نام کرده بودند. بخشی از این افراد اتباع خارجی بودن و سالانه حدود ۲۵ هزار نفر را تحت پوشش می بریم، بخشی هم آموزش ناپذیر بودند و مابقی را آموزش دادیم و بخشی هم از گروه سنی خارج شدند. اکنون برآوردمان این است که نباید بیشتر از یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر از این افراد باقی مانده باشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه این برنامه رادیویی که به مناسبت هفته سوادآموزی پخش شد، ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه تلاش های خوبی طی ۳۷ سال در جهت مبارزه با بیسوادی صورت گرفته، اظهار کرد: امروز مفتخریم اعلام کنیم قریب به بیش از ۹۹ درصد پوشش تحصیلی واقعی را در دوره ابتدایی داریم و باید برای آن یک درصد هم به فکر راهکارهایی باشیم تا انسداد بی سوادی صورت گیرد.
وی متذکر شد: بکارگیری رویکردهای نوین اقتضا می کند که حتی اگر امروز هم ما شیوههایمان را تغییر دادیم، به فکر باشیم و ببینیم که آیا شیوه های اثر بخش دیگری هم وجود دارد یا خیر. در حوزه آموزش متوسطه بیسوادی و کم سوادی یک بحران بیصداست. امروز ما باید فراتر از حتی فهم خواندن و نوشتن تلقی کنیم، جامعه پیچیده امروز نیازمند به ابعاد گسترده سوادآموزی است.
معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: هنوز هم احساس میکنیم افرادی که به مدرسه رفتند و حتی تحصیلاتی که در حد آموزش و پرورش عمومی را هم طی کردند، احساس آن نیازمندی که نیاز به جنبههای مختلف سواد داشته باشند، ندارند. باید بستر این را بنا به ضرورتهای اجتماعی در بدنه جامعه فراهم کنیم تا مردم دغدغهمند سوادآموزی در ابعاد مختلف باشند.
وی با انتقاد از سیاستهایی که در برخی از مواقع در خصوص سوادآموزی در پیش گرفته میشود، عنوان کرد: امروز سوادآموزی میتواند یک نوع سرمایهگذاری تلقی شود؛ هرچند که معتقدم با همه تلاش های صورت گرفته حتی بعضی از سیاستگذاران به عرصه آموزش و پرورش در حد کلان و به تبعش به سوادآموزی یک نگاه مصرفی دارند و دغدغه مند هستند که چرا اینقدر خرج آموزش و پرورش کردهاند؛ در حالی که اگر نگاه عمیقی داشته باشند، باید بگویند این نگاه سرمایهگذاری است.
نظر شما