تحولات منطقه

مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی با اشاره به اینکه کسی نمی‌گوید طلای ارزان بخریم چون طلا کالای لوکسی است بنابراین گردشگری نیز کالای لوکسی است و نباید به صرف ارزانی از کیفیت آن بکاهیم، به گرانی سفر در ایران و ترفند تورهای ارزان خارجی پرداخت.

سه دلیل گرانی سفر در ایران / یک ترفند تورهای ارزان خارجی
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

به گزارش قدس آنلاین، مهرداد تاوتلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، درباره دیدگاه خود در زمینه گرانی سفر در ایران و در مقایسه با قیمت‌های سفر به کشورهای همسایه چون ترکیه که در برخی مواقع ارزانتر از سفر به برخی استانهای کشورمان است، اظهار داشت: اولاً باید به این مسئله توجه کنیم که گردشگری یک کالای لوکس است و با مقولات دیگر فرق می‌کند بنابراین نباید به بهانه ارزانی سفر، باعث پایین آمدن کیفیت سفر شویم.

وی ادامه داد: درباره ارزانی سفر به ترکیه نسبت به برخی شهرهای کشورمان همچون کیش نیز باید این توضیح را بدهم که مردم بدانند که هزینه سفر در ایام شلوغی به ترکیه به مانند زمان خلوتی سفر به این کشور نیست که همین مقوله را ما در برخی شهرها به مانند کیش هم داریم یعنی در خلوتی سفر می‌توانیم با نصف هزینه ایام شلوغی سفر به کیش سفر کرد، از طرفی نیز در پیامک‌های که برای مردم نسبت به سفر ارزان به کشورهای همسایه ارسال می‌شود در برخی مواقع ترفندهای نیز به کار می‌رود تا مسافر ترغیب به سفری گرانتر از آن هزینه‌ای شود که پیامک شده است.

مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی در توضیح بیشتر این ترفندها تصریح کرد: مثلاً پیامک‌های انبوه می‌فرستند که فلان سفر به ترکیه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان و این سفرها هم سفر لحظه آخری است و بیشتر کسانی که به چنین سفرهای می‌روند که از هر لحاظ آماده سفر هستند و کم پیش می‌آیید سفرشان را کنسل کنند، حال وقتی فرد به آژانس مربوطه مراجعه می‌کند، به او عنوان می‌شود که پکیچ این سفر ارزان خارجی تمام شده و به او پکیچ‌های دیگری با هزینه‌های بیشتر پیشنهاد می‌شود و چون این افراد آماده سفر هستند بالا اجبار با توجه به برنامه ریزی که کردند تن به چنین سفری می‌دهند.

تاوتلی در ادامه توضیح درباره گرانی سفر در ایران گفت: ۵۰ درصد هزینه سفر مربوط به اقامت است، بنابراین باید برای ارتقای فرهنگ گردشگری در شروع به نوعی دولت‌ها سوبسید بدهند مثلاً در مالیات و مالیات ارزش افزوده برای هتل‌ها و فعالان گردشگری تدابیری اندیشیده شود تا تسهیلاتی به آنان ارائه شود، زیرا فعالان گردشگری می‌گویند اگر دولت دو درصد تخفیف به آنها تعلق دهد آنها نیز ۴ درصد به مردم تخفیف می‌دهند.

مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی ادامه داد: از طرفی هزینه حامل‌های انرژی برای مکان‌های اقامتی بسیار بالا است و هنوز هم یارانه ای برای گردشگری برخلاف قولی که داده شده بود تعلق نگرفته است، بنابراین دولت باید برای کاهش هزینه‌های حامل‌های انرژی فکری کند زیرا هر چه این هزینه‌ها کاهش یابد متعاقباً هتل‌ها نیز به مسافران تخفیف خواهند داد.

تاوتلی یکی دیگر از عوامل گرانی سفر در ایران را گرانی زمین دانست و عنوان کرد: زمین در ایران خیلی گران است متعاقباً هزینه ساخت هتل نیز بالا می‌رود و همین عامل مهم در گرانی هزینه‌ اقامت تاثیر دارد درحالیکه در دیگر کشورها از جمله در کشورهای همسایه علی الخصوص قِرقیزستان، گرجستان و آذربایجان به کسانی که قصد سرمایه گذاری در هلتداری و گردشگری دارند سوبسیدهای بسیاری چون زمین رایگان، معافیت مالیاتی و معافیت ۱۰ ساله در پرداخت هزینه حامل‌های انرژی داده می‌شود که دولت ما نیز باید این سوبسیدها را لحاظ کند.

مدیرعامل گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی با مقایسه سفر ارزان با طلای ارزان گفت: هیچ وقت کسی نمی‌گوید طلای ارزان بخریم چون طلا کالای لوکسی است بنابراین گردشگری نیز کالای لوکسی است و نباید به صرف ارزان‌تر شدن آن از کیفیت آن بکاهیم ولی اگر دولت حمایت بیشتری در ارائه سوبسیدها کند و یارانه برای گردشگری نیز تعلق بگیرید و تسهیلات ویژه ای در حوزه معافیت‌های مالیاتی صورت پذیرد، مطمئن باشید فعالان گردشگری نیز خود برای تخفیف بیشتر به مردم استقبال خواهند کرد.

تاوتلی با اشاره به اینکه گردشگری حوزه جوانی در دنیا است و شروع فعالیت در آن نیز سخت و درآمدش پایین است، خاطرنشان کرد: ظرافت حوزه گردشگری در این است که شما باید ۳۰ سال زحمت بکشید تا تبدیل به برند شوید ولی با کوچکترین اشتباه و کوتاهی تمام زحمات تحت شعاع قرار می‌گیرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.