رهبر معظم انقلاب با صدور نامه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و نیز پیام اخیر به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، حرکتی را کلید زدند که فعالیت‌های پیشین برای معرفی اسلام به جهانیان گسترش یابند.

اسلام را «جهانی» تبلیغ کنید

قدس آنلاین - رهبر معظم انقلاب با صدور نامه به جوانان اروپا و آمریکای شمالی و نیز پیام اخیر به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، حرکتی را کلید زدند که فعالیت‌های پیشین برای معرفی اسلام به جهانیان گسترش یابند.

 هرچند مخاطب پیام، جوانان اروپا و آمریکای شمالی بودند، اما این حرکت یک گام برای همه ملت‌هاست.

در پیام اخیر رهبر معظم انقلاب به اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا، از آنان خواستند مبلغ اسلام باشند، این برخلاف رویه مهاجران جهان سومی به غرب است، زیرا آن‌ها معمولاً تحت تأثیر فرهنگ غربی قرار می‌گیرند، اما جوانانی که جذب انجمن‌های اسلامی شده اند، قایل به حفظ فرهنگ خودی در قبال فرهنگ محیط جدید هستند، این جوانان علاوه بر حفظ خود به تأثیر گذاری بر محیط زندگی دعوت شده اند.

این مسأله به شرایط جهانی بازمی‌گردد؛ زمانی شاهد گرایش‌های مارکسیستی و کمونیستی بین جوانان بودیم، اما امروز در عمل اثری از کمونیسم نیست و بطالت آن بر جهانیان ثابت شده است. نامه امام خمینی (ره) به رهبرشوروی سابق بیانگر این موضوع بود که کمونیسم به زباله دان تاریخ پیوسته است و نباید گرفتار گرداب لیبرالیسم شوند، اما این کشورها برای رهایی به لیبرالیسم غربی پناه بردند. اما امروزه خود کشورهای غربی به این نتیجه رسیده اند که نه دموکراسی غرب، دموکراسی منطقی است و نه لیبرالیسم توان رفع مشکلات سیاسی و اقتصادی غرب را دارد. به عبارت روشن‌تر ، لیبرالیسم هم مانند کمونیسم مراحل سقوط خود را طی می‌کند. در این شرایط خلأیی برای ملت‌ها محسوس است و ترامپ هم از همین خلأ استفاده کرد و به ریاست جمهوری رسید، ولی مردم آمریکا خیلی زود به این نتیجه خواهند رسید که مشکل از شخص نیست، بلکه از مبنای فکری است که بر آن‌ها حاکم است. مسأله اخلاقی و خانواده در غرب به مرحله انحطاط رسیده، جوامع غربی گرفتار ناپایداری در مسایل اخلاقی شده اند، بخش زیادی از مولودهای غرب نامشروع است. این جامعه روبه اضمحلال است و در چنین جامعه‌ای اگر اسلام واقعی را معرفی کنیم، شاهد آثار مثبت آن و گرایش به اسلام خواهیم بود.

از جمله آثار تبلیغ اسلام در غرب، پایان «اسلام‌ستیزی» خواهد بود. بی‌گمان یکی از مهم‌ترین دلایل تبلیغات منفی سیاستمداران غرب علیه اسلام، آگاهی آنان نسبت به این موضوع است که اگر چهره واقعی اسلام برای جوانان آن‌ها روشن شود، عصر آنان به پایان خواهد رسید و برای جلوگیری از این اتفاق مانع نمایش جاذبه‌های اسلام می‌شوند. با توجه به این شرایط نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا و نیز جوانان غربی، راه را به جوانان و اندیشمندان مسلمان برای معرفی اسلام ناب نشان می‌دهد.

ما در دوره ای به سر می‌بریم که در شرق و غرب عالم، خلأ و سرگشتگی مذهبی دیده می‌شود و به همین دلیل در غرب شاهد توسل به هر پشیزی از جمله رواج بوداییسم و... هستیم و بعد در همان انتخاب نیز دچار مشکل می‌شوند، اما هدف آن‌ها پرکردن خلأ است، این فرصت خوبی است تا درمان این خلأ را به مردم غرب نشان دهیم.

اگر غربی‌ها با قرآن و اسلام آشنا شوند، برای درمان درد خود به دنبال شریعت محمدی خواهند آمد. نمونه آشکار آن شهید ادواردو آنیلی است که با مطالعه قرآن، پایداری بر اسلام را بر امپراتوری تجاری پدرش ترجیح داد و مسلمان شد، به همین دلیل هم مقام معظم رهبری مخاطبان خود را به مطالعه قرآن دعوت می‌کنند، زیرا قرآن گرفتار تحریف نشده و دارای منطقی قوی است، در حالی که فرهنگ غرب پاسخگوی نیازهای معنوی مردم نیست. با وجود این کاستی‌ها در فرهنگ غرب، اسلام این فرصت را دارد تا چه با حضور فیزیکی وچه با استفاده از فضای مجازی و اینترنت به بیان حقایق خود در سطح جهانی بپردازد.

معرفی اسلام در سطح جهانی، وظیفه‌ای است که برعهده همه کسانی است که با اسلام آشنایی دارند و در این زمینه آستان‌های مقدس، بخصوص آستان مقدس حضرت امام رضا(علیه السلام) با توجه به گستردگی و دامنه وسیع فعالیت‌های فرهنگی باید گام‌های بزرگی در این راه بردارد و از فرصت حضور زائران خارجی برای بیان حقایق اسلام استفاده کرده برای گسترش اسلام به سازماندهی آنان در جهان بپردازد. نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی و دانشجویان عضو اتحادیه انجمن اسلامی در همین راستاست.

*کارشناس عالی امور استراتژیک

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.