خبر فوری

با توسعه زندگی شهری، محیط‌های مناسب تفریح و کسب آرامش برای سالمندان بسیار کم شده است؛ بنابراین سالمندان نیاز به سرگرمی بیشتری دارند.

سالمندان را با فناوری آشنا کنید!

قدس آنلاین - توسعه فناوری در همه جنبه‌های زندگی، باعث شده است که اقشار هر جامعه ای برای گذران زندگی خود، مجبور به یادگیری فناوری و استفاده از آن باشند.
در هر جامعه ای، کودکان و سالمندان جزو آسیب پذیر هستند و نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند. توجه به این دو قشر در زمینه استفاده از فناوری نیز مطرح است. استفاده از فناوری، همان قدر که برای کودکان، پیش از سن مشخصی مناسب نیست و مانعی در برابر یادگیری آن‌ها می‌شود، در مقابل، برای سالمندان امری مناسب، ضروری و لازم است.

* چرا سالمندان به فناوری نیاز دارند؟

با توسعه زندگی شهری، محیط‌های مناسب تفریح و کسب آرامش برای سالمندان بسیار کم شده است؛ بنابراین سالمندان نیاز به سرگرمی بیشتری دارند.

از طرفی، بسیاری از سالمندان دوست دارند که در انجام امور روزانه، خودبسا باشند و این امر به آن‌ها اعتماد به نفس و انگیزه زندگی می‌دهد. این روزها خودکفایی در انجام امور روزانه مانند پرداخت قبوض بانکی، خرید با استفاده از کارت‌های بانکی، خواندن پیام‌های فرزندان، گرفتن فشار و قند خون به صورت روزانه، گرفتن عکس و فیلم، استفاده از کاربردهای تلویزیون‌ها و حتی به کار انداختن ماشین لباسشویی و موارد مشابه آن، نیازمند یادگیری و دانستن مسایل پایه‌ای فناوری است.

* سالمندان را وادار کنید، از فناوری استفاده کنند!

حتماً دور و بر شما هم سالمندانی هستند که در برابر یادگیری فناوری مقاومت به خرج می‌دهند و آن را وسیله‌ای بی‌خود می‌دانند که وقت همه را گرفته است! حتی برخی از آن‌ها هنگام استفاده دیگران از فناوری کلافه و بی‌طاقت می‌شوند؛ علت این موضوع آن است که آن‌ها نحوه استفاده از فناوری را یاد نگرفته اند و وقتی درباره یک فناوری با آن‌ها صحبت می‌کنید، معنای حرف‌های شما را به درستی درک نمی کنند.

شاید تا به حال با سالمندی رو به رو شده باشید که می‌گوید: «امکان ندارد، چطور می‌شود اینترنت، به همه پرسش‌های دارویی پاسخ دهد و اطلاعات همه داروها را داشته باشد، مگر اینترنت، دکتر است! » این مثال ساده نشان می‌دهد که یک سالمند مفهوم درست فناوری را نیاموخته و باور نکرده است که استفاده از فناوری می‌تواند بسیاری از پرسش‌های وی را درباره اطلاعات دارویی پاسخ دهد و نگرانی‌هایش را درباره عوارض یک دارو برطرف کند.

البته مقاومت سالمندان در برابر یادگیری موضوعی تازه، موضوعی طبیعی و بسیار شایع است، اما با کمی حوصله و مهربانی، می‌توانید سالمندان جمع خود را مجبور به استفاده از فناوری و یادگیری آن کنید، مطمئن باشید که اگر آن‌ها بتوانند از فناوری‌های ساده دور و برشان به درستی استفاده کنند، خیال شما نیز راحت‌تر خواهد بود.

* همراهی مطمئن برای سالمندان

نخستین گام برای آشنا کردن سالمندان با فناوری آن است که یک گوشی یا تبلت هوشمند در اختیار آن‌ها قرار دهید، البته لازم نیست این گوشی یا تبلت هوشمند از نوع خیلی گرانقیمت و پیشرفته‌ای باشد، همین که بتواند نیازهای ساده مرتبط با فناوری خود را برطرف کنند، برای آن‌ها کافی است.

بهتر است، استفاده از شبکه‌های اجتماعی، بازی‌های فکری و گرفتن عکس و ویدیو با گوشی یا تبلت هوشمند را به سالمندان آموزش دهید، زیرا یادگیری این‌ها، علاوه بر اینکه سبب سرگرم شدن سالمندان می‌شود، به آن‌ها کمک می‌کند تا از مسایل روز با خبر باشند و از اعتماد به نفس بالایی برخوردار شوند.

استفاده از تبلت و گوشی هوشمند همچنین باعث تقویت حافظه سالمندان می‌شود، زیرا مجبورند مسیرهای استفاده از یک برنامه را به ذهن بسپارند.

اگر برای سالمندان اطراف خود، گوشی یا تبلت هوشمند تهیه کردید، حتماً استفاده از برنامه مسیریاب را نیز به آن‌ها آموزش دهید، این برنامه به آن‌ها کمک می‌کند که خودشان نشانی مکان‌های مختلف را پیدا کنند و از این کار حس خوبی به دست آورند.

* پشیمان نمی‌شوید

اگر سالمندان اطراف شما، هنگام بیرون رفتن از خانه، یک گوشی یا تبلت هوشمند همراه خود داشته باشند، خیال شما نیز راحت خواهد بود، زیرا مطمئن هستید که در هر زمان و هر مکان می‌توانید از آن‌ها با خبر شوید و نگرانی خاصی از بابت این موضوع ندارید.

فناوری، امکانات گسترده و زیادی برای سالمندان دارد و اگر آن‌ها را مجبور به استفاده از فناوری کنید، مطمئناً پشیمان نخواهید شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.