به گزارش «قدس آنلاین»، احمد دانشفر رئیس اداره آموزشهای کوتاه مدت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال برای دومین سال است که دورههای ضمنخدمت فرهنگیان به صورت الکترونیکی برگزار میشود، عنوان کرد: امسال حدود ۷۰ هزار نفر از معلمان در دورههای ضمنخدمت کتب تازه تألیف و ۱۵۰ هزار نفر هم در دوره هوشمندسازی شرکت کردند، لذا امسال در مجموع ۲۲۰ هزار فرهنگی در کلاسهای ضمن خدمت الکترونیکی شرکت کردند.
وی ادامه داد: هزینه برگزاری این دورهها در مقایسه با دورههای حضوری بسیار کمتر است، به طوری که اگر میخواستیم این دورهها به صورت الکترونیکی نباشد، باید حداقل ۱۰ برابر بیشتر هزینه میکردیم.
رئیس اداره آموزشهای کوتاه مدت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دورههای الکترونیکی برای کتب تازه تألیف شاخه فنی و حرفهای برگزار شده است، گفت: سازمان پژوهش برای برگزاری دورههای الکترونیکی برای رشتههای نظری مخالف است، چراکه اعتقاد مسئولان سازمان بر این است که اثربخشی دورههای ضمن خدمت حضوری بیشتر است و معلمان با ملاقات حضوری مؤلف درک بهتری از مسائل و روشهای تدریس خواهند داشت که این امر هزینههای برگزاری دورههای ضمن خدمت را به شدت افزایش داده است.
وی افزود: این در حالی است که امسال دورههای ضمن خدمت الکترونیکی چهار درس شیمی، ریاضی فیزیک و زیستشناسی که در مقطع فنیوحرفهای تدریس میشود و نزدیک به دوره نظری هست را به صورت الکترونیکی برگزار کردیم که نتایج بسیار مثبتی داشت؛ این نتایج به سازمان پژوهش نیز منتقل و مورد قبول آنها نیز قرار گرفت.
دانشفر ادامه داد: بر اساس تأکیدات رئیس سازمان پژوهش مبنی بر استفاده از روشهای جدید برای برگزاری دورههای ضمنخدمت، دور از ذهن نیست که دورههای الکترونیکی نیز وارد شیوههای آموزشی سازمان پژوهش شود.
وی درباره میزان رضایت فرهنگیان و معلمانی که در دورههای ضمنخدمت الکترونیکی شرکت کردهاند، نیز گفت: بر اساس نظرسنجیها و ارزیابیهای صورت گرفته از معلمان در طول برگزاری دورهها، اغلب معلمان از این شیوه اعلام رضایت کردهاند، به طوری که بسیاری از معلمان عنوان کردهاند که ویدیوهای آموزشی ارائه شده در دورهها را دانلود کرده و سر کلاس درس میبرند.
رئیس اداره آموزشهای کوتاه مدت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برخی انتقادات درباره ضرورت برگزاری دوره هوشمندسازی مدارس در حالی که بعضی مدارس مجهز به تجهیزات اولیه هم نیستند، بیان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از مدارس کشور مجهز به تجهیزات الکترونیکی و ویدیو پروژکتور هستند. این تجهیزات قبل از برگزاری دورههای هوشمندسازی کمتر مورد استفاده قرار میگرفت چرا که خیلی از معلمان و کادر مدرسه، دانش استفاده از تجهیزات را نداشتند، اما با برگزاری دورههای هوشمندسازی فرهنگیان نسبت به تولید محتوای الکترونیکی آگاهی پیدا کرده و روشهای تدریس آنها آسانتر شده است.
نظر شما